وبلاگ

چگونه مشتری را به خرید راغب کنیم؟

در دنیای رقابت میان کسب وکارها، علاوه بر آشنایی با روش‌های مشتری یابی، باید برای متقاعدسازی انواع مشتریان نیز برنامه داشته باشیم تا نظر آنها را به سوی خود جلب کنیم و در رقابت با دیگران پیروز شویم. بهره‌گیری از این مهارت، به ما کمک می‌کند بتوانیم مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنیم. در این مقاله با ارائه ی راهکارهای بسیار ساده ولی کاربردی، یادبگیرید چگونه مشتری را قانع کنید و میزان فروش‌تان را بیشتر کنید..

  • در نظر گرفتن پاداش

همه طرفدار پاداش هستند و برای همگان جذاب است، شک دارم کسی بگوید من پاداش یا جایزه دوست ندارم! پس برای مشتریان جوایزی طراحی کنید و مطمئن شوید آنها از این جوایز باخبر هستند

 درج کامل اطلاعات مربوط به شرایط و ضوابط

اگر در بخش شرایط و ضوابط، اطلاعات کاملی ارائه ندهید، ممکن است مشتری فکر کند کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است و از خرید منصرف شود. برخی شرکت‌ها یا فروشندگان زرنگی می‌کنند و جزئیات کالا یا قیمت آن را برای عموم واضح بیان نمی‌کنند (این روش را در اینستاگرام زیاد می‌بینیم و اصولا گفته می‌شود برای اطلاعات بیشتر با فلان شماره‌ تماس بگیرید). چنین رفتارهایی قطعا مشتری را دچار بدبینی می‌کند.

  • اطمینان یافتن مشتریان از حفط حریم خصوصی‌شان

حفظ حریم شخصی برای مشتریان اهمیت بخصوصی دارد. بعضی از شرکت‌ها اطلاعات مشتریان را به یکدیگر می‌فروشند. درصورتی‌که اکثر مشتریان دوست دارند بدون اینکه هویت‌شان دست‌به‌دست بچرخد، دادوستد کنند. شما در برابر حریم خصوصی مشتریان خود مسئول هستید. در هنگام فروش یا در فرایند تصمیم گیری، به مشتریان‌تان اطمینان بدهید که اطلاعات آنها محفوظ خواهد ماند. فرقی نمی‌کند چه کالایی می‌فروشید، این مورد اهمیت خیلی بالایی دارد.

  • همیشه در دسترس مشتری باشید.

باید همیشه در دسترس مشتری و پاسخگوی تماس‌های او باشید. وقتی مشتریان چیزی سفارش می‌دهند، مطمئن شوید که آن سفارش به بهترین نحو به‌دست آنها خواهد رسید. اگر به‌صورت تلفنی سفارش می‌دهند یا سؤالی دارند، باید مطمئن شوید که سفارش به‌طور دقیق ثبت می‌شود و سؤال‌شان به‌طور کامل پاسخ داده می‌شود. اگر هم کسی شکایت یا انتقادی دارد، باید فردی با گوشی شنوا در خدمت او باشد و در سریعترین زمان ممکن برای رفع مشکل کاری کند. این نکات موجب جلب اعتماد مشتری می‌شوند.

  • طبیعی رفتار کنید و از روی نوشته چیزی را نخوانید.

مشتریان از تماس تلفنی استفاده می‌کنند چون می‌خواهند با یک فرد حقیقی صحبت کنند، کسی که به نیازهای آنها توجه کند و به سوالاتشان حتی اگر غیر عادی باشد، پاسخ دهد. اگر چنین نبود مشتریان به جست وجوی وبسایت‌ها ادامه می‌دادند و به همین دلیل است که نباید برای آنها متن از پیش تعیین شده‌ای را بخوانید. چنین متن‌هایی برای مشتری غیرطبیعی به نظر می‌رسد و باعث می‌شود تمایلی به فرایند خرید نداشته باشد. اگر مشتریان با یک مشاور ارتباطی احساسی برقرار کنند تمایل بیشتری به خرید دارند.

  • با مشتری احوالپرسی کنید.

اگر می‌خواهید دیگران را به خرید محصولات خود ترغیب‌کنید، ابتدای صحبت وقتی خودتان را معرفی می‌کنید با مشتری احوالپرسی کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که آمار خرید از سوی مشتریانی که با آنها احوالپرسی شده به شکل چشمگیری افزایش یافته است. همچنین می‌توانید صحبت را با احوالپرسی شروع کنید تا قدم مثبتی برای جذب مشتری برداشته باشید.

  • وقتی با مشتری صحبت می‌کنید با اسمش او را مخاطب قرار دهید.

اسم مشتری خود را بپرسید و از آن استفاده کنید. تحقیقات روانشناسی نشان ‌داده‌اند که انسان‌ها دوست دارند اسم خود را بشنوند و وقتی طرف مقابل از آن استفاده‌ می‌کند احتمال رابطه دوستانه بیشتر می‌شود.

تکنیک‌های ارتباط با مشتری را یاد بگیرید، روابط دوستانه با آنها ایجاد کنید و به راحتی مشتری را وادار به خرید نمایید.

.

  • یادآوری کنید که محصولات شما از رقبایتان بهتر است.

برجسته سازی و پررنگ نشان دادن مزایای محصول یا خدمت شرکت شما اهمیت زیادی دارد. مشتریان اغلب با شرکت‌ها تماس می‌گیرند تا محصولات آنها را در بازار بررسی‌کنند. بنابراین اگر فرصتی داشتید تاکید کنید که پیشنهاد شما بهتر یا ارزان‌تر از محصولات رقبای شماست.

این راه را امتحان کنید؛ بجای اینکه بگویید: محصول ما این کار را می‌کند بگویید:« بله (مشتری را نام ببرید)، محصول ما اینکار را می‌کند” و”خوشحال می‌شوم به شما بگویم چطور کار می‌کند.»

  • احساسات مشتری را بشناسید.

در میان روش های متقاعد سازی مشتری یا (Persuasion Techniques)، این شیوه تأثیر به سزایی دارد تا آنجا که بعد از بازاریابی دهان به دهان، از بهترین و موفق ترین روش های موجود محسوب می ‎شود. در این روش، شما باید یک نیاز را در فروشنده بیدار کنید (می خوای دست خالی بری پیش  مادرت و روزشو تبریک بگی؟ این گلدون اونو خوشحال می کنه) سپس او با آگاهی نسبت به نیازش، دچار احساس ترس، انگیزه، امید و… شده و برای پاسخگویی به احساسش اقدام به خرید می کند.

سخن پایانی

برای افزایش فروش، تدبیری جز رفتار مانند یک فروشنده حرفه‌ای و یادگیری هنر متقاعد سازی مشتری ندارید.

در این مقاله سعی کردیم برخی از مهم ترین روش های متقاعد ساختن مشتری را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *