وبلاگ

باندلینگ چیست؟ استراتژی هاو مزایای آن

برای خرید به فروشگاهی می روید و در ویترین آن محصولاتی را می بینید که با هم و در یک بسته‌بندی برای فروش ارائه شده‌اند؛ مثلا بسته‌ای که شامل یک دفتر و تعدای خودکار و مداد است یا ویفری که کنار آن یک آبمیوه هم خودنمایی می‌کند! به این کار دسته‌کردن (باندل کردن) محصولات یا Product Bundling می گوییم.

در این مقاله ابتدا باندل‌کردن محصولات را تعریف می‌کنیم و از مزایای آن می‌گوییم. در ادامه به معرفی استراتژی‌های رایج دسته‌کردن محصولات می پردازیم. امیدواریم محتویات موجود در این مقاله بتواند به شما در بالا بردن فروش محصولاتتان کمک کند.

    باندلینگ یک استراتژی بازاریابی است که خرید چندین محصول یا خدمات را از یک شرکت برای مشتریان آسان تر می کند. این محصولات و خدمات که در یک بسته بندی قرار می گیرند، معمولا به هم مرتبط هستند؛ اما گاهی ممکن است محصولات متفاوتی در داخل یک بسته بندی قرار داشته باشند که این برای بعضی از مشتریان بسیار جذاب و قابل توجه است.

 دسته کردن محصولات فراتراز فروش چند محصول با هم است؛ با استفاده از این روش می‌توانید کارهایی انجام دهید که تا قبل از این به این راحتی ممکن نبود:

  • §       -نحوه چیدمان محصولات در قفسه‌ها و وب‌سایت
  • §       -فروش محصولات از دسته‌بندی‌های مختلف باهم
  • §       -پیشنهاد محصولات به مشتریان
  • §       -صرفه‌جویی در هزینه بازاریابی
  • §       -محاسبه بهترین قیمت برای تخفیف
  • §       -کاهش فشار روانی مشتریان، ناشی از پرداخت‌های زیاد با پرداخت یک‌باره
  • §       -رواج خرید کالای خاص

انواع استراتژی باندلینگ

اگر بخواهیم به معرفی مهم‌ترین استراتژی‌های باندلینگ بپردازیم می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • باندلینگ خالص (Pure Bundling)

در این نوع از استراتژی باندلینگ چند محصول با هم در یک بسته ارائه می‌شوند. اما در نظر داشته باشید که دیگر امکان خرید جداگانه این محصولات برای مشتری وجود ندارد. در واقع محصولات یا خدمات پیشنهادی این پکیج‌ها به‌صورت محدود به فروش می‌روند. همین امر باعث می‌شود تا مشتری برای داشتن آن محصولات محدود به خرید پکیج شود.

  • باندلینگ ترکیبی (Mixed Bundling)

در این روش مشتری می‌تواند انتخاب کند که آیا این چند محصول را باهم بخرد یا هرکدام را جداگانه تهیه کند. به طور مثال شما هم می‌توانید تنها یک شوینده صورت بخرید و یا یک شوینده را به همراه شامپو و اقلام دیگر تهیه کنید و تخفیف بگیرید.

  • باندلینگ ترکیبی و انتخابی (Mix and match bundling)

در صورت پیشنهاد این نوع از استراتژی باندلینگ، مشتری از بین چند نوع محصول یا خدمت حق انتخاب دارد. در مثال بسته‌های اپراتورهای تلفن همراه، شما می‌توانید از بین بسته‌های اینترنت، بسته‌های مکالمه و یا گزینه‌های دیگر، بسته به مدت و قیمت مورد نظر خود، هرکدام را انتخاب کنید.

  • باندلینگ محصولات جدید (New product bundling)

شرکت‌ها برای تبلیغ محصولات جدیدشان به همراه آن‌ها بسته‌هایی نیز پیشنهاد می‌دهند. به طور مثال اگر دوربین جدید سونی را خریداری کنید، یک عدد لنز هم هدیه می‌گیرید. این استراتژی به فروش هرچه بیشتر محصولات جدیدتان کمک می کند.

  • باندلینگ ست هدیه (Gift set bundling)

این استراتژی باندلینگ بیشتر در مناسبت‌ها استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال برای روز ولنتاین فروشگاه‌ها بسته‌هایی را آماده می‌کنند. این بسته‌ها شامل گل، کارت تبریک و شکلات یا هدایای دیگر است. مشتری به جای گشتن در مغازه‌های مختلف و انتخاب جداگانه هر محصول می‌تواند همه را به‌صورت یکجا تهیه کند.

فواید استراتژی باندلینگ برای مشتری

این استراتژی هم برای مشتری و هم برای کسب و کار سودمند است. اما سود مشتری نیز چیزی بیشتر از تخفیف کلی روی پکیج است. در ادامه به یک سری از مزیت‌های استراتژی باندلینگ برای مشتری خواهیم پرداخت.

  • کمک می کند تا محصولات جدید را امتحان کنند.

استراتژی باندلینگ کمک می‌کند تا مشتری‌ها محصولات جدید را امتحان کنند. به طور مثال گاهی برای خرید یک محصول آرایشی می‌توانید یک هدیه رایگان بگیرید. در این صورت می‌توانید با قیمت خیلی ارزان‌تر و یا حتی گاهی به صورت رایگان، از یک محصول جدید استفاده کنید. تجربه استفاده از این محصول جدید می‌تواند روش بسیار خوبی برای بازاریابی این محصول باشد.

  • سبب می شود تا بسته های موردنظر خود را بسازند.

بسیاری از این پکیج‌های پیشنهادی، به‌ویژه پکیج‌های خدماتی، قابلیتی برای انتخاب خدمات موردنظر دارند. به طور مثال می‌توانید بسته‌های اپراتورهای تلفن همراه را در نظر بگیرید. شما می‌توانید در این بسته‌ها مقدار اینترنت و بسته‌های مکالمه موردنیاز خود را انتخاب کرده و آن‌ها را به صورت یکجا پرداخت کنید.

  • می توانید محصولات مرتبط و مفید را یکجا دریافت کنند.

معمولا محصولاتی که باهم فروخته می‌شوند مکمل یکدیگر هستند. در این صورت شما به‌عنوان مشتری می‌توانید آن‌ها را با هم استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا زمان کمتری را صرف پیداکردن محصولات مکمل کنید. برای مثال می‌توانید آبرسان مخصوص صورت را در نظر بگیرید که با کرم مرطوب کننده مناسب آن فروخته می‌شود.

پاسخ برخی پرسش ها

  • آیا همه‌‌ی کسب‌وکارها باید از Bundling Strategy or Marketing استفاده کنند؟ خیر! این انتخاب با کسب‌وکار است. شاید پس از بررسی و تحلیل، تیم مارکتینگ به این نتیجه برسد که این استراتژ‌ی برای این کسب‌وکار مناسب و سودآور نیست.
  • آیا قطعا Mixed Bundling بهتر از Pure Bundling است؟ خیر! ممکن است برای نوع خاصی از محصول Pure Bundling سودآورتر باشد. حتی ممکن است به‌دلایل مختلف پکیج mixed شکست بخورد و با استقبال مواجه نشود.

نمونه های دیگر باندلینگ

استراتژی باندلینگ برای فروشگاه‌های آنلاین نیز خرید را ساده‌تر کرده و به افزایش فروش آن‌ها کمک می‌کند. از پوشاک و لوازم بهداشتی گرفته تا پکیج‌های خدماتی را می‌توان با کمک این استراتژی بیشتر و بهتر فروخت. مثال‌های اصلی این استراتژی شامل موارد زیر هستند:

  • بلیت هواپیما و رزرو هتل: آژانس‌های مسافرتی برای شما بلیت هواپیما و اتاق هتل را به صورت همزمان رزرو می‌کنند و در قالب تور می فروشند.
  • بسته‌های غذایی: بسیاری از رستوران‌ها بسته‌های غذایی پیشنهاد می‌کنند. در این بسته‌ها می‌توانید غذای اصلی، دسر، سالاد و نوشیدنی را با قیمت کمتری تهیه کنید.
  • شامپو و نرم‌کننده: برخی فروشگاه ها، به شما پیشنهاد می‌دهند تا شامپو را به همراه نرم‌کننده همان برند در قالب یک پکیج و با قیمت کمتر خرید کنید.
  • رزرو اتاق هتل به همراه صبحانه: اکثر هتل‌ها در صورت رزرو اتاق به شما پیشنهاد صبحانه یا یک وعده غذایی رایگان می‌دهند.

جمع بندی

درحال حاضر شرکت های فراوانی برای این که میزان فروش خود را توسعه دهند و تمامی محصولات تولید شده خود را به فروش برسانند از استراتژی باندلینگ در فروش استفاده می کنند.فروش بسته‌ای یا پکیجی برای مشتری و کسب‌وکار مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *