وبلاگ

اصول اخلاق حرفه ای در کوچینگ کدامند؟

  اخلاق همواره مبحث بسیار پیچیده ای است. ما در سراسر زندگی خود بارها و بارها با چالش‌های اخلاقی مواجه شده‌ایم وبه این نتیجه رسیده ایم که گاهی در برخی از این چالش‌ها، هیچ وقت نمی‌توان مطمئن شد که کار درست و شایسته چیست.؟ بنابراین اصل هایی هم که به عنوان اخلاق حرفه ای در کوچینگ مطرح می‌شوند، معمولاً حداقل‌ها و موارد ساده را برمی شمرند و نمی‌توان آن‌ها را جامع و مانع بدانیم.

  در این مقاله قصد داریم تا برخی از موارد سند جهانی اصول اخلاقی یا Global Code of Ethics (مخفف: GCE) که هم برای کوچ‌ها و هم برای منتورها تنظیم شده است را مرور کنیم.

     صداقت (Honesty)

 صداقت اولین اصلی است  که به عنوان پایه‌ی رفتار حرفه‌ای در کوچینگ مطرح می‌شود،. یعنی این‌که کوچ، با همه‌ی ذی‌نفعان صادق باشد و منظور از ذی‌نفع، هر فرد یا سازمانی است که به شیوه مستقیم یا غیرمستقیم با فعالیت کوچینگ در ارتباط است. ذی نفعان شامل:

کوچی (Coachee): خود فردی که به عنوان مُراجع در جلسات کوچینگ شرکت می‌کند.

اسپانسر جلسه: فرد یا سازمانی که هزینه‌ی کوچینگ را پرداخت می‌کند (گاهی شرکت‌ها هزینه‌ی جلسات کوچینگ کارمندها و مدیران خود را می‌دهند)

ناظر یا مسئول پیگیری: اگر اسپانسر فردی را به عنوان ناظر یا مسئول پیگیری معرفی کند، او هم جزو ذی‌‌نفعان به حساب می آید.

معرف یا واسط: گاهی اوقات، فردی در جایگاه واسط (Broker) قرار می‌گیرد. مثلاً به کوچ می‌گوید که می‌تواند خدمات او را به افراد دیگر یا شرکت‌های مختلف معرفی کند (و احتمالاً توافق می‌‌شود که بخشی از درآمد کوچ به او اختصاص پیدا کند)

یادمان باشد که کلمه‌ی صداقت یا Honesty به یک شعار کلیشه‌ای تبدیل نشود و واقعاً در همه‌ی جنبه‌ها به آن توجه داشته باشیم.

حفظ محرمانگی و حريم شخصي)رازداری)

  به‌عنوان يک کوچ لازم استبالاترین سطوح محرمانه بودن را در مورد تمامی اطلاعات کوچی و حاميان مالي خود رعايت کنید، مگر آن‌که قانون رسمی کشور  شما را ملزم به فاش کردن اطلاعات کوچی کند.

  توافق شفافی درباره‌ نحوه‌ تبادل اطلاعات جلسه کوچينگ بين کوچ، کوچی و حامي مالي داشته باشید.

در زمان کار به‌عنوان کوچ، منتور کوچ، ناظر کوچينگ يا معلم، با کوچی و حامي مالي، دانشجو، منتور، يا افراد تحت نظارت درباره شرايطي که تحت آن مي‌توان محرمانگی اطلاعات را رعايت نکرد، توافق صريح داشته باشید و اطمینان یابید که کوچی و حامي مالي، دانشجو، منتور، يا افراد تحت نظارت داوطلبانه و آگاهانه به‌صورت کتبي با قوانین حفظ محرمانه بودن موافق هستند.

   از همه افرادي که با شما در پشتيباني از کوچی کمک مي‌کنند بخواهید به منشور اخلاقي ICF، شماره ۲۶، بخش ۴، استانداردهاي حفظ محرمانه بودن و رعایت حريم شخصي و هر بخش ديگري از اين منشور اخلاقي که قابل‌اجراست پايبند بمانند.

تضاد منافع

   تلاش کنید از هرگونه تضاد يا اختلاف احتمالي در منافع طرفین اطلاع داشته باشید و چنين تضادي را فوری افشا کنید و اگر اختلافی پیدا شد، داوطلبانه کنار بکشید.

  نقش خود را شفاف و مرزها را مشخص کنید و هرگونه تضاد منافع ميان فرایند کوچينگ و ديگر وظایف را با ذینفعان موردبحث و بررسي قرار دهید

  هرگونه پاداش پیش‌بینی‌شده از شخص ثالث که بابت ارجاع کوچی يا پرداخت بابت کوچ دريافت کرده‌اید را به اطلاع کوچی و حامي مالي برسانید.

دانش کافی

    باید دانش و اطلاعات کافی داشته باشید تا مراجع را به درستی هدایت کنید. بعضی بدون داشتن دانش کافی، جلسات کوچینگ برگزار می کنند و هزینه ی قابل توجهی در یافت می کنند که قطعا خلاف اخلاق است و با این کار به جز هدر رفتن پول و وقت مراجع ،آسیب های خطرناکی به آنها وارد می شود و حتی ممکن است در کسب و کار او را تحت شعاع قرار دهد.

برابری

این اصل به ما می گوید هیج فردی نسبت به دیگری ارجعیت ندارد و در مراحل کوچینگ همه ی انسان ها جه زن و مرد، سیاه یا سفید و رئیس یا کارگر … با هم برابر هستند و تبعیضی نباید قائل شد. این رفتار و رویکرد باعث ایجاد حس امنیت در مراجع می گردد و او به راحتی و در کمال آرامش می تواند با کوچ گفت و گو کند.

جمع بندی

  با رعایت اصول اخلاقی در کوچینگ  به خودتان و مراجعیین کمک کنید و جامعه ای سالم و با اعتماد بسازید و از موهبت هایی که خداوند در اختیار تان قرارداده کنار هم لذت ببرید و به هم کمک کنیدو با هم پیشرفت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *