وبلاگ

رهبری تحول آفرینTransformational leadership  چه نوع سبکی از رهبری است؟

     یک رهبر تحول آفرین یا Transformational leadershipبه نظرشما چه ویژگی‌هایی دارد؟ با ما همراه باشید تا درباره این سبک از رهبری، ویژگی های رهبر تحول آفرین، مزایا و مولفه های آن بیشتر بدانید.

     برای درک این سبک رهبری در آغاز باید تعریف واژه‌ی «تحول‌آفرین» را بدانید. تحول‌آفرین به معنی ایجاد تغییرات معنادار است. رهبر و تیمش بابهره گیری از سبک رهبری تحول‌آفرین، مهارت‌ها و ویژگی‌های خود را ارتقا می بخشند.

      رهبر تحول آفرین ویژگی‌ها و رفتارهای خاصی را نشان می دهد تا یک تیم یا سازمان را تحریک کند تا برای یک چشم انداز یا هدف مشترک جمع شوند. این رفتارها و صفات شامل ویژگی‌های کاریزماتیک ، تحریک فکری، انگیزه الهام بخش و توجه فردی برای هر تیم یا اعضای گروه است. به دلایل زیادی، رهبری تحول آفرین در هر دو سطح خرد یا فردی و کلان یا سازمانی، یک عامل حائز اهمیت است.

هر رهبر تحول‌آفرین به طورکلی موارد زیر را انجام می‌دهد:

  • تشویق می‌کند و پاداش دهنده است.
  • اهداف معینی را مشخص می‌کند.
  • از افراد تیم شناخت دارد و حمایت کننده آنهاست.
  • انصاف و صداقت را رعایت می‌کند.
  • احساسات مثبتی را به دیگران منتقل می‌کند.
  • به افراد انگیزه می‌دهد تا برای رسیدن به هدف تلاش کنند.

مزایای رهبری تحول آفرین

     یک رهبر تحول آفرین یک مدیر کاریزماتیکی است که می‌تواند درقلب زیردستان خود در مورد موفقیت شرکت احساس شور و هیجان برپا کند. جنبه‌های مثبت مدیریت تحول آفرین را درک کنید و ممکن است متوجه شوید که یک رهبر الهام‌بخش دقیقا ً همان چیزی است که شرکت شما نیاز دارد.

      رهبری تحولی وقتی روی می دهد که رهبر و پیرو یکدیگر را به سطوح بالاتر ارزش ها و انگیزه ها ببرند و این محصول تأثیر تحولی متقابل رهبران و پیروان است. رهبری تحولی با قلب و ذهن دیگران سرو کار دارد. رهبر تحولی به همه مشارکت کنندگان کمک می کند تا رضایت و انگیزش و احساس موفقیت بالاتری داشته باشند. رهبری تحولی بیش از آنکه به کنترل مستقیم نیاز داشته باشد به اعتماد، توجه به دیگران و تسهیل کارها نیاز دارد.

      شاخصه های رهبر تحولی شامل: بصیرت بلند مدت، توانمند کردن افراد، مربیگری، توسعه دیگران و چالش فرهنگی برای ایجاد تغییر است. در رهبری تحولی قدرت رهبر از ایجاد درک متقابل و اعتماد ناشی می شود.

مولفه های رهبری تحول آفرین چیست؟

1-  طراحی سؤالات هدفمند

این ابزار به شما در یافتن راهکارهای بهینه، مشارکت هرچه بهتر همکاران و حصول آسان‌تر نتایج دلخواه یاری می‌رساند. باید توجه داشت که پرسیدن سؤالات هدف دار نیاز به تمرکز و تدوین مداوم آنها داشته تا بتوانید سؤالاتی اثربخش بپرسید.

2- اهمیت داشتن بازخوردها

به خاطر داشته باشید که؛ تنها راه موفقیت و پیشرفت کسب و کارتان شنیدن اعتراض‌ها و پیشنهادها قبل از دیر شدن است.

وجود نداشتن روابط شفاف و عدم شنیدن اعتراضات خاموش می‌تواند در درازمدت (در برخی سازمان‌ها در کوتاه مدت) باعث افت شدید فروش و درنتیجه کاهش سوددهی کسب وکارتان باشد. باید به‌عنوان رهبر آمادگی شنیدن بازخوردهای هرچند منفی را نیز داشته باشید.

برای اینکه متوجه شوید در حال اجرای همان کاری که وعده داده بودید، هستید؛ تنها راه، دریافت بازخوردهای مداوم است چون بازخورد همچون راهنما و نقشه راه می‌تواند شمارا در مسیر درست اهداف قرار دهد.

 3- الگو قراردادن ارزش‌ها

مخاطبین تنها از روی رفتار و گفتار شما درباره کسب و کارتان قضاوت نمی‌کنند، مخاطبین به چیزهایی که بقیه افراد می‌گویند و انجام می‌دهند، توجه می‌کنند. هر عضوی از گروه، هر شریک و همکاری، فرستنده پیامی درباره‌ی ارزش‌هاست و همین پیام ها هستند که الگو قرار می‌گیرند.

4- مقابله با حوادث بحرانی

اینکه در بحران‌ها از چه ارزش‌هایی دفاع می‌کنند، چه ارزش‌هایی را رها می‌کنند و چه نوع عملکردی دارند، باعث مشخص شدن ارزش‌های واقعی سازمانشان می شود. به خاطر داشته باشید، روشی که شما با این حوادث برخورد می‌کنید و چگونه اقدامات و تصمیمات خود را با ارزش‌های مشترک پیوند می‌زنید، نشان دهنده ی مسائل و ارزش‌هایی هستند که واقعاً مهم هستند.

5- داستان گویی

همه ی استادان و کارشناسان بخش فروش تأکید ویژه ای بر داستان گویی دارند. همچنین اهمیت این مبحث در رهبری کسب و کار و مدیریت نیز بارها تأکید شده و برای همراهی و مشارکت همکاران، یکی از بهترین روش‌های مؤثر است.

داستان‌ها به دلیل ماهیت ساده و جذاب، جدا از سن، نژاد و جنسیت موردقبول همگان است. داستان‌ها روش مناسبی در حوزه‌های آموزشی و توانمندسازی افراد هستند. اگر می‌خواهید به‌طور مؤثر مولفه های رهبری تحول آفرین را اجرا کنید، بهتر است به‌جای نمودارها، چارت‌ها و نوشته‌ها، مباحث خود را با داستانی مرتبط شروع کنید.

6- تقویت رفتاری را که می‌خواهید تکرار شود.

همان‌طور که قبلاً نیز بیان کردیم، رهبران برای پیشرفت خود و سازمان و همچنین ماندن در مسیر صحیح به بازخوردها نیاز دارند. بازخوردها، راهنمایانی هستند که به آنها می‌گویند چقدر در انجام کاری که وعده داده بودند، موفق بوده اند.

تحقیقات بیان‌گر این قضیه هستند که اندازه گیری عملکرد و ارائه بازخوردهای منظم، برای بالا بردن تلاش‌ها در بهبود عملکرد ضروری هستند. سیستم امتیاز دهی برای دانستن این که افراد بدانند عملکردشان چگونه است، یکی از دلایل اهمیت و بایدهای اجرای سیستم ارزیابی عملکرد در مسیر رهبری کسب و کار است.

جمع بندی  

    رهبران تحول‌آفرین بر تحریک ذهنی، تأثیرگذاری ایده آل، انگیزه‌بخشی، الهام‌بخشی و ملاحظات فردی متمرکز هستند. رهبری تحول‌ آفرین برای کسب‌و‌کارهایناموفق، که نیازمند رشد و پیشرفت هستند، بسیار مثمرثمراست.

با ارزیابی و سنجش مهارت‌ها و ضعف‌هایتان می‌توانید نقاط قوت خود را ارتقا ببخشید و در شیوه‌ی رهبری و مدیریت خود تجدید نظر کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *