وبلاگ

بازار یابی نظرات چیست و فنون کاربردی آن کدامند؟

یکی از روش‌های نسبتاً قدیمی اما همچنان مؤثر برای بازاریابی، بازار یابی نظرات یا Comment Marketing است که برای موفقیت در آن باید برای بازاریابی خود برنامه ریزی کرده و یک استراتژی دقیق و منسجم تدوین کنید.با ما همراه باشید تا مطالعه ی نکات مهم در بازاریابی نظرات در کسب و کارتان مثمر ثمر باشد و به پیشرفت شما منتهی شود.

کامنت مارکتینگ به معنای استفاده از کامنت و نظرات بازدیدکنندگان سایت برای افزایش رتبه سایت و بهبود وضعیت فروش و کسب‌ درآمد است. از کامنت برای معرفی برند، ارتباط موثر با کاربران و افزایش اعتماد آن‌ها و در نهایت افزایش میزان ترافیک استفاده می‌شود.

لازم است که برای کامنت مارکتینگ برنامه ریزی کرده و راهبردهایی گردآوری کنید.  بدین منظور مراحل زیر را باید طی کرد:

  • اهداف خود از کامنت مارکتینگ را مشخص کنید.

مثلا هدف شما این است که بیشتر در معرض دید قرار بگیرید و شناخته شوید تا بتوانید بیشتر لینک دریافت کنید؛ یا شاید به دنبال افزایش مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی هستید یا می‌خواهید اینفلوئنسرها را به تعامل با خود ترغیب کنید تا در آینده به حامیان برند شما تبدیل شوند. در هر صورت، اولین کاری که باید انجام بدهید این است که این هدف را به روشنی مشخص کنید.

  • ملاک سنجش تحقق اهداف خود را مشخص کنید.

به منظور تعیین میزان موفقیت اقداماتی که انجام داده‌اید باید شاخص‌هایی را زیر نظر داشته باشید. سنجش نتایج کامنت مارکتینگ بسیار دشوار است؛ چرا که نمی‌توانید از تعداد افرادی که دیدگاه شما را مشاهده کرده‌اند اطلاع پیدا کنید؛ بلکه فقط نتیجه نهایی کامنت مارکتینگ را می‌بینید. در عین حال، می‌توانید ترافیک و بازدیدهایی که منشأ آن‌ها سایتی است که در آن کامنت گذاشته‌اید را مشخص کنید؛ می‌توانید میزان رشد دنبال کنندگان خود را بررسی نمایید؛ و می‌توانید لینک‌های تازه دریافتی از سایت‌هایی که از طریق کامنت مارکتینگ با آن‌ها تعامل داشته‌اید را شناسایی کنید. بنابراین، شما کاملا محدود نیستید و با توجه به چنین شاخص‌هایی می‌توانید میزان موفقیت آمیز بودن اقدامات خود را تعیین کنید.

  • یک فهرست از سایت‌ها و جوامع آنلاین هدف گردآوری کنید.

یک فهرست از سایت‌ها و جوامع آنلاینی تهیه کنید که می‌خواهید با آن‌ها تعامل داشته باشید. به نفع خودتان است که کامنت مارکتینگ را با چنین ایده‌ای آغاز نکنید: «تا آخر امسال برای هر کدام از این 200 سایت یک پیام می‌گذارم.» چنین هدفی نمی‌تواند زیاد ارزشمند باشد. در عوض، 10 مورد برتر را انتخاب کنید و سعی کنید که در هر کدام بین 15 تا 20 کامنت بگذارید. به خاطر داشته باشید که باید در این سایت‌ها برای خودتان شهرتی دست و پا کنید؛ بنابراین لازم است که رفتار و برنامه مدونی داشته باشید تا سایر افراد و اینفلوئنسرهایی که دیدگاه می‌گذارند همواره شما را در کنار خود احساس کرده و تصور مثبتی نسبت به شما پیدا کنند.

  • تحقیق کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که همان بار اول که به یک سایت مراجعه می‌کنید کامنت نگذارید. در عوض، ابتدا نوشته‌های قبلی سایت را بخوانید و بایگانی آن را زیر و رو کنید تا ببینید که دیگران چه کامنت‌هایی گذاشته‌اند، کاربران از کدام مطالب بیشتر خوششان آمده و کدام کامنت‌ها عملکرد بهتری داشته و بیشتر پسندیده شده است. در مجموع، قبل از گذاشتن کامنت باید با جو حاکم بر سایت و جامعه کاربران آن آشنایی پیدا کنید.

  • از یک سیستم هشدار برای اطلاع رسانی درباره پست‌های جدید استفاده کنید.

 یک سیستم هشدار برای خودتان درست کنید. به عنوان مثال می‌توانید اطلاع رسانی از طریق ایمیل برای دریافت اطلاعیه در هنگام انتشار پست‌های تازه را فعال کنید یا از RSS استفاده کنید؛ اما در هر صورت این یک ضرورت است، چرا که معمولاً عملکرد اولین کامنت‌ها از بقیه بهتر است. از لحظه‌ای که یک نوشته منتشر می‌شود، اگر بتوانید در طول 30 دقیقه تا سه ساعت اول کامنت بگذارید، بهترین فرصت برای بیشتر دیده شدن را به دست خواهید آورد.

  • از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید.

و سرانجام پیشنهاد می‌کنیم که برای اطلاع رسانی درباره کامنت‌ها و تقویت اثربخشی کامنت مارکتینگ خود از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید؛ به ویژه توییتر که بیشتر نویسنده‌ها و تولیدکنندگان محتوا در آن حضور فعال دارند. به عنوان نمونه، پس از آنکه یک کامنت بسیار باکیفیت و ارزشمند گذاشتید چنین متنی را توییت کنید: «نظر من برای پست درباره فلان و بهمان.» حالا حتی اگر نویسنده پست قبلاً کامنت شما را ندیده باشد، از طریق توییتر خبردار می‌شود و با خودش می‌گوید که «این شخص نه تنها کامنت خودش را تبلیغ کرده، بلکه عملاً برای پست من هم تبلیغ می‌کند. این فوق العاده ست!» از این طریق می‌توانید به افرادی که به دنبال تعامل با آن‌ها هستید نزدیک‌تر شوید.

کامنت مارکتینگ چه اثری روی کسب‌وکار می گذارد؟

کامنت مارکتینگ قبل از هر چیز باعث می‌شود نام برندتان بر سر زبان‌ها بیفتد و افراد زیادی با نام آن آشنا شوند. زمانی که زیر مقاله یا پستی کامنت می‌گذارید، سه اتفاق ویژه رخ می‌دهد که هریک به شکلی می‌توانند فروش بیشتر یا موفقیت شما را در بازار تضمین کنند:

اول اینکه با کامنت گذاشتن زیر پست یا مقاله‌ دیگران، نویسنده آن پیچ یا وبسایت نام برند شما را می‌بیند و ممکن است به آن علاقمند شود. شاید حتی با شما ارنباط برقرار کند؛ این تعامل حتی اگر در حد رد و بدل شدن چند کلمه یاحتی استیکر نیز باشد باز هم باعث شده نویسنده نام برند شما را ببیند. بنابراین تا اینجا توانسته‌اید توجه صاحب آن سایت یا پیج را جلب کنید. اما اتفاق‌های بهتری نیز می‌تواند رخ دهد. نویسنده ممکن است به بیزینس شما علاقمند شود و دوست داشته باشد با کسب‌وکارتان بیشتر آشنایی پیدا کند و این می‌تواند حتی زمینه همکاری شما با یکدیگر را نیز فراهم کند..

دوم این است که بعد از کامنت‌گذاری، سایر کاربران نیز نام برندتان را می‌بینند و اگر یک کامنت حساب‌شده و هدفمند هم در آنجا از شما بخوانند، به احتمال زیاد موفق شده‌اید که توجه مشتری را به خود جلب کنید. در حقیقت این فرآیند شبیه این است که درگاهی جذاب و جالب توجه ساخته اید تا افراد به آن علاقمند شوند و بخواهند که بیشتر در مورد کسب‌وکار شما بدانند. این موجب می‌شود مشتری به سمت شما بیاید و در آنجا بتوانید خدمات یا محصولات‌تان را به شکل دقیق‌تری به او معرفی کنید. در نهایت حتی اگر هم در آن لحظه فروش اتفاق نیافتد، نام برند شما در ذهن آن مشتری باقی خواهد ماند.

و سوم این است لینک‌هایی که در سایت‌های دیگر قرار می‌دهید، می‌تواند بر سئو سایت شما تأثیر مثبت بگذارد. در برخی سایت‌ها یا پلتفرم‌ها، لینک معرفی شده در کامنت‌ها به شرط داشتن برخی فاکتورها، do-follow محسوب می‌شود. لینک do-follow لینکی است که به افزایش اعتبار سایت شما کمک می‌کند و باعث بهبود رتبه شما در گوگل می‌شود.

کلام آخر

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله تلقی شما به صورت کلی به موضوع کامنت‌ها و نظرات سایت تغییر کنداین یک موضوع بسیار مهم است که شما به عنوان یک مدیر سایت باید بدانید کامنت‌ها و نظراتی که در سایت شما منتشر می شود تا چه اندازه می توانند روی کاربر و موتور جست و جو تاثیر بگذارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *