وبلاگ

اصول پیاده سازی بازاریابی نظرات چیست؟ و چگونه نرخ کامنت ها را بالا ببریم؟

برای نوشتن کامنت های درست و مناسب لازم است با اهداف و اصول بازاریابی نظرات آشنا باشید و بر اساس اصول کامنت مارکتینگ به نوعی برنامه ریزی برسید که مقاصد خودرا دنبال کنید و بیشترین تاثیر را بر نویسنده یا کاربران آن سایت بگذارید. دانستن اصول کامنت مارکتینگ به ما کمک زیادی می‌کند که بتوانیم محتوای کامنت خود را به شکل مناسبی تنظیم کنیم؛ پس با ما در این مقاله همراه باشید.

  • نشان دادن هویت‌تان اهمیت زیادی دارد.

قرار دادن عکس پروفایل مناسب کمک زیادی می‌کند که دیگران بهتر و سریع‌تر به شما اعتماد کنند و سعی کنید از تصویر واقعی خود برای عکس پروفایل‌تان استفاده کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار، استفاده از gravatar است. با ساخت اکانت در این سایت و آپلود عکسی از خود،‌ عکس پروفایلتان در خیلی از سایت‌ها نمایش داده می‌شود و دیگر لازم نیست به طور جداگانه برای سایت‌ها عکس پروفایل آپلود کنید. کاربران وقتی تصویر واقعی شما را ببینند و بدانند که با چه کسی مواجه هستند به راحتی می‌توانند اعتماد کنند و به سمت شما بیایند. انتخاب یک تصویر با چهره‌ای که لبخند به لب دارد می‌تواند بهترین انتخاب برای گراواتارتان باشد.

  • کیفیت کامنت شما مهم است.

بازاریابی نظرات به این معنا نیست که یک پیام کپی شده را زیر صدها پست قرار دهید. با این روش احتمالاً به بازدید زیادی دست پیدا نمی‌کنید. بدترین کار در بحث تبلیغات از طریق کامنت‌گذاری این است که یک پیام مشخص مثل «پست مفیدی بود از پیج ما هم دیدن کنید» را مدام زیر پست‌های مختلف کپی کنید. کامنت مارکتینگ یک فعالیت حساب‌شده و هدفمند است و باید برای آن وقت کافی صرف کرد. برای اینکه بتوانید از این روش تبلیغاتی بیشتری بهره را ببرید، ابتدا پست یا مقاله را مطالعه کنید. حتی اگر زمان کافی برای مطالعه دقیق و جزئی آن ندارید، تلاش کنید کلیت مطلب را متوجه شوید. اما هدف از این کار چیست؟ هدف ایجاد یک تعامل واقعی است که ضمن آن بتوانید تبلیغات خود را انجام دهید.

بعد از خواندن مطلب و حتی دیدن چند تا از کامنت‌ها، نظر موافق یا مخالف خود را درمورد بخشی از آن مطلب کامنت کنید. می‌توانید بحث‌های چالشی راه بیندازید، به کامنت دیگران واکنش نشان دهید یا حتی درمورد موضوعی در آن مطلب سوال بپرسید. همه این ها باعث می‌شوند نویسنده توجهش بیشتر به سوی شما جلب شود و اولین نتیجه ای که دارد این است که نام برند شما در خاطرش می‌ماند. بنابراین، هر چقدر محتوای کامنتی که می‌گذارید قوی‌تر باشد، تاثیر بیشتری روی نویسنده گذاشته‌اید.

  • مخاطب شما مردم هستند.

مهم‌ترین موضوعی که باید در کامنت مارکتینگ به خاطر داشته باشیم این است که مخاطبان ما مردم هستند و هدف از گذاشتن کامنت، رسیدن به استانداردهای یک پلتفرم بخصوص نیست، بلکه تنها هدف ما جلب توجه افراد است. مخاطبین ما دو گروه از افراد هستند؛ بلاگرها و کاربران عادی که هر دوی آن‌ها می‌توانند به نحوی برای ما بازدهی مثبت داشته باشند. با گذاشتن کامنت زیر یک پست یا مقاله، نویسنده از تعامل ما با مطلبش خوشحال می‌شود و حتی ممکن است مایل به همکاری یا حتی تبلیغات بیشتر از طرف خودش شود. از سوی دیگر، یک کامنت هدفمند توجه سایر کاربران را به خود جلب می‌کند و آن‌ها را به سمت سایت یا پیج ما می‌کشاند.

نکته مهم در گذاشتن کامنت این است که محتوای کامنت ما باید به گونه‌ای باشد که به سایر کاربران احساس صمیمیت و نزدیکی بدهد. گذاشتن کامنت‌های خشک تبلیغاتی که در چند جمله کوتاه تنها از کاربر می‌خواهد وارد لینک یا پیج بخصوصی شود، هیچ جذابیتی برای کاربران ندارند و به راحتی نادیده گرفته می‌شوند. محتوای کامنت باید صمیمی، متناسب با دیگر کامنت‌های گذاشته شده زیر آن مطلب و تاثیرگذار باشد. کامنت نباید به شکلی نوشته شود که در بین سایر کامنت‌ها مثل یک پارازیت به نظر برسد و بیشتر از آنکه باعث علاقمند شدن کاربران شود خاطر آن ها را مکدرکند.

چه ویژگی ها و عوامل دیگری موجب می شود تا یک کامنت فوق العاده به نظر برسد؟

برای اینکه بتوانیدکامنت‌های مناسب و تاثیرگذار بنویسید، بهتر است ویژگی‌های کامنت‌های خوب را  بیشتر مرور کنیم.

  • محتوای کامنت متناسب با نیاز کاربران باشد.

زمانی که می‌خواهید کامنت بگذارید باید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به بخشی از ویژگی محصول یا سرویس‌تان اشاره کنید که به نوعی به محتوای آن مقاله یا پست ارتباط داشته باشد؛ به عبارت دیگر، باید از روش تبلیغات همسان استفاده کنید. در زیر هر مقاله یا پست، افرادی کامنت می‌گذارند که به آن موضوع علاقمند هستند، بنابراین شما هم با اشاره به همان ویژگی‌ها در محصولات خود می‌توانید توجه کاربران را به خود جلب کنید و آن‌ها را به طرف خود بکشانید.

فرض کنید در مقاله‌ای به موضوع مراقبت‌های پوست اشاره شده و شما در زمینه فروش کفش‌های ورزشی فعالیت می‌کنید. می‌توانید با نوشتن یک کامنت در مورد تاثیرات ورزش در هوای آزاد بر روی سلامت پوست، توجه کاربران را به این مسئله جلب کنید که اگر آن‌ها یک جفت کفش ورزشی مناسب تهیه کنند، می‌توانند هر روز به راحتی مسافتی را پیاده‌روی کنند و این فعالیت بر روی پوست آن‌ها تاثیرات مثبت زیادی می‌گذارد. تبلیغ کفش در زیر پست یا مقاله‌ای مرتبط با پوست ممکن است در ابتدا کمی عجیب و غیرممکن به نظر برسد اما به همین سادگی با استفاده از خلاقیت خود توانستید این کار را انجام دهید.

  • به نویسنده و سایر کاربران بی‌احترامی نشده باشد.

تعامل کردن باید به صورت اعلام موافقت یا عدم موافقت با موضوع مطرح شده در مقاله یا پست باشد، اما این به معنی بی‌احترامی کردن به نویسنده یا کاربران نیست. در نوشتن کامنت، بخصوص کامنت‌هایی که قرار است در آن‌ها با موضوعی مخالفت کنیم، نویسنده نباید احساس کند که به او یا کاربران سایتش بی‌احترامی صورت گرفته است. فراموش نکنید هدف از کامنت گذاشتن تبلیغ برندتان است، بنابراین نباید کاری کنید که در نظر دیگران، فردی غیرمحترم دیده شوید و آن‌ها به جای اینکه به سمت شما و محصولتان جلب شوند از شما دوری کنند.

  • محتوای کامنت منحصر به فرد باشد.

توجه کنید که محتوای کامنت‌تان منحصربه‌فرد باشد. نوشتن مطالبی که در خود مقاله یا پست به آن‌ها اشاره شده است، توجه‌ها را به سمت شما جلب نمی‌کند. باید محتوای کامنت شما آنقدر جذاب و خاص باشد که نویسنده و کاربران آن را بخوانند و چند لحظه‌ای درگیر آن شوند. در این شرایط است که برند شما دیده می‌شود و فرد تصمیم می‌گیرد وارد سایت یا پیج شما شود.

  • قواعد نگارشی در آن‌ها رعایت شده باشد.

در کامنت خود هیچ غلط املایی نداشته باشید، پاراگراف‌بندی‌ها را به خوبی رعایت کنید و در صورت امکان، نکات کامنت خود را به صورت برجسته و پررنگ بنویسید. تمام این کارها باعث می‌شوند نه‌تنها کامنت شما بهتر به چشم بیاید، بلکه نویسنده یا کاربران اعتبار ویژه‌ای برای نویسنده چنین کامنتی در نظر بگیرند و به آن توجه بیشتری کنند.

سخن پایانی

بازاریابی نظرات روشی کم‌هزینه برای تبلیغات  کسب و کارتان است و امروزه استانداردهای مشخصی برای آن در نظر گرفته شده تا افراد بتوانند بیشترین بازخورد را از طریق آن به دست آورند. اصول کامنت مارکتینگ چندان پیچیده نیستند ولی به یادداشته باشید رعایت نکردن اصول آن می‌تواند منجر به باد رفتن زحمات شما شود و ورودی موثری از طریق آن برای سایت یا پیج شما صورت نگیرد. امیدواریم پس از مطالعه ی اصول و ویژگی هایی که درمورد بازاریابی نظرات برشمردیم، در تبلیغات کسب و کارتان، بهره بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *