وبلاگ

امور گمرکی چیست؟

تمامی اموری که مربوط به ترخیص یک کالا از گمرک می شود و یا برای صادرات باید انجام شود را امور گمرکی می گویند. در واقع برای این امور، سازمان گمرکات کشور نسبت به ارائه کارتی تحت عنوان کارت بازرگانی اقدام کرده است و افراد حقیقی و حقوقی می توانند با توجه به شرایط اعلام شده نسبت به دریافت این خدمات اقدام کنند.ا مروزه شرکت های متعددی در خصوص ارائه خدمات امور گمرکی اقدام می کنند ولی باید در نظر داشته باشید، یک شرکت باید علاوه بر این که دانش مورد نیاز در خصوص خدمات گمرکی را دارد، در این خصوص باید حتما تجربه فعالیت را نیز داشته باشد تا بتواند بر اساس تجربه و آشنایی با سازمان گمرک کشور و همچنین فعالیت در این مورد با شما همکاری کند.

بررسی برخی جزئیات قانون امور گمرکی:

قانون امور گمرکی

‌مصوب 1350.3.30

‌ماده 1 – مفاهیم اصطلاحات گمرکی به کار برده شده در مواد مختلف این قانون طبق تعریفی است که از طرف شورای همکاریهای گمرکی بروکسل‌به صورت مجموعه برای کشورهای عضو، منتشر شده یا می‌شود.

‌ماده 2 –

‌الف – حقوق گمرکی وجوهی است که میزان آن به موجب جدول تعرفه گمرکی ضمیمه این

قانون تعیین و دریافت می‌شود.

ب – سود بازرگانی وجهی است که بر اساس قانون انحصار تجارت خارجی به موجب تصویبنامه

هیأت وزیران برقرار می‌گردد.

ج – هزینه‌های گمرکی وجوهی است که میزان و شرایط آن با تصویب هیأت وزیران برای تخلیه و باربری و بارگیری، انبارداری، آزمایش و‌تعرفه‌بندی، بدرقه کالا و خدمات فوق‌العاده تعیین می‌شود. ترتیب وصول و نحوه مصرف این وجوه طبق آیین‌نامه گمرکی تعیین می‌شود.

‌د – عوارض دریافتی به وسیله گمرک وجوهی است که وصول آن طبق مقررات به عهده گمرک

واگذار می‌شود.

ه – منظور از اظهار مندرج در این قانون ذکر اوصاف و مشخصات کامل کالا در اظهارنامه تسلیمی به گمرک است به شکلی که با توجه به آن اوصاف‌و و مشخصات کالای اظهار شده مشخص و از غیر آن به نحو روشن متمایز گردد.

‌ماده 3 – وجوهی که تحت عناوین حقوق گمرکی و سود بازرگانی و هزینه‌های گمرکی و عوارض با رعایت مقررات این قانون تعیین می‌شود به‌وسیله گمرک به ریال وصول خواهد شد.

‌تبصره – در احتساب جمع وجوهی که گمرک برای انجام تشریفات گمرکی وصول می‌کند کسر ریال یک ریال محسوب می‌شود.

‌ماده 4 – از کالایی که برای تعمیر یا تکمیل به طور موقت به خارج از کشور صادر شود در موقع برگشت به ایران فقط معادل 15 درصد ارزش کارهای‌انجام شده به عنوان حقوق گمرکی دریافت می‌گردد مگر این که حقوق گمرکی آن کالا از روی ارزش تعیین شده و نرخ آن کمتر از 15 درصد بوده یا از‌حقوق گمرکی بخشوده باشد که در این صورت بر حسب مورد حقوق گمرکی آن به نرخهای مقرر از ارزش کارهای نامبرده دریافت یا بخشوده خواهد‌شد.

‌تبصره 1 – به کالای بازرگانی موضوع این ماده وقتی اجازه صدور موقت داده می‌شود که قسمت صنایع وزارت اقتصاد کتباً عدم امکان تعمیر یا‌تکمیل در داخل کشور را گواهی کند.

‌تبصره 2 – قطعات و قسمتها و لوازمی که تعویض یا اضافه شود عنوان تکمیل را نداشته و مشمول مقررات عمومی واردات می‌باشد.

‌ماده 5 – هر گاه کشوری نسبت به تمام یا قسمتی از اقلام صادرات به هر صورت تبعیض یا محدودیت ایجاد کند هیأت وزیران می‌تواند در هر موقع‌بنا به پیشنهاد وزارت اقتصاد نسبت به تمام یا بعضی از اقلام کالاهای آن کشور محدودیت یا سود بازرگانی ویژه‌ای برقرار کند.

تاریخچه مختصر پیدایش گمرک در ایران‌

تشکیلات گمرکی سابقه بسیارقدیمی در ایران دارد. در زمان اشکانیان (سده سوم قبل از میلاد)  اداره گمرک در ایران وجود داشته و آنچه وارد کشور می شد (مانند ابریشم چین، ادویه هندوستان و کالاهای رومی) در دفاترمخصوصی ثبت و از صاحبان آنها حقوق معینی دریافت می شد. در این دوره صادرات از پرداخت حقوق گمرک معاف بوده است. در دوره‌های بعد در ایران، بیشتر رویه تجارت آزاد مرسوم بوده‌است.از زمان صفویه به بعد، از کالاهای وارده به کشور حقوق و عوارضی به نام” فرضه” گرفته می‌شده‌است. عوارض گمرکی کالاهای وارده از طریق خلیج فارس با توجه به کیفیت بهای آنها تعیین می شد، وچون دولت قادر به نظارت دقیق در گرفتن حقوق گمرکی نبوده از زمان شاه سلیمان (۱۰۸۵ه‍.ق/۱۶۷۴م.) گمرک به اجاره داده شد و این رویه بیش از دو قرن تا ورود رایزنان بلژیکی در ایران ادامه داشت.

گمرک ایران چه نوع خدماتی عرضه می کند؟

 ۱. ورود و خروج کالا از بازارچه‌های مرزی

۲. واردات و صادرات کالا از مناطق آزاد اقتصادی

۳. ترخیص کالاهایی که مسافران با خود همراه دارند

۴. صادرات و واردات و ترانزیت کالا

۵. نظارت بر ورود و یا خروج بسته‌های پستی

۶. واردات کالا بدون انتقال ارز

۷. فعالیت ملوانی

۸. واردات و صادرات موقت

۹. مرزنشینی

۱۰. گرفتن حقوق ورودی

۱۱. انجام فعالیت پیله وری

کالاهای ممنوعه همراه مسافر (در زمان ورود به ایران)

 برای مسافرانی که قصد ورود به ایران را دارند، همراه داشتن کالاهای زیر، غیرمجاز اعلام شده است:

کلیه سلاح‌های گرم و سرد، مواد منفجره و محترقه، نشریات دارای محتویات خلاف شئونات اسلامی و ملی

فیلم و عکس مغایر با شئونات اسلامی و ملی، کالاهای عتیقه و دارای هویت فرهنگی (میراث ملی) مواد مخدر

ابزارآلات قمار و شرط‌بندی، مشروبات الکلی، ابزارآلات رمالی و فالگیری و دیگر کالاهایی که مغایر با شرع و قانون جمهوری اسلامی ایران باشند

نکته: در نظر داشته باشید که مواد اولیه و قطعات مربوط به کارگاه‌های تولیدی و واحدهای صنعتی، نمی‌توانند به عنوان کالاهای همراه مسافر، به کشور وارد شوند.

کالاهای ممنوعه همراه مسافر خروجی

  1. آثار هنری و کتاب ها یا قطعات خوشنویسی شده دارای هویت هنری
  2. سنگ های قیمتی و قدیمی
  3. قرآن مجید بدون داشتن مهر تائید شورای نظارت چاپ و نشر قرآن
  4. ابزار آلات موسیقی دارای ارزش میراث فرهنگی
  5. کالاهای عتیقه
  6. کتاب‌های خطی و چاپ سنگی
  7. فیلم‌های سینمایی 35 میلی متری
  8. فرش‌های دارای ارزش تاریخی و ملی
  9. مواد مخدر و داروهای روانگردان
  10. سکه طلا دارای هویت پشتوانه ارزی در ایران
  11. سرکه یا ترشیجات
  12. تجهیزات نظامی کشور
  13. اسلحه و مهمات

نکته: در صورتی که مسافر خروجی سگ یا گربه به عنوان حیوان خانگی همراه داشته باشد، لازم است که حتما اوراق شناسایی حیوان همراه وی بوده و سگ یا گربه در سبد مخصوص حمل حیوانات قرار داشته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *