وبلاگ

کوچینگ فردی چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در نقطه ای از زندگی به بن بست رسیده باشید و احساس کنید چیزی باید تغییر پیدا کند اما نمی دانید چگونه؟ دوست دارید عادت ها و باورهای غلط خود را تغییر دهید اما چگونه؟ این کار را می توان به کوچینگ واگذار کرد.  کوچینگ فردی Personal Coachingارتباطی دو سویه است و با توافق اولیه بین یک کوچ و یک مراجعه‌کننده طراحی و تعریف می‌شود و بر اساس علایق، اهداف مراجعه‌کننده شکل می‌گیرد. آن‌ها با کمک یکدیگر برنامه‌ای را طراحی و تنظیم می‌کنند که به بهترین وجهی نیازهای مراجعه‌کننده را رفع کند. یک کوچ فردی مانند آینه‌ای انسانی در برابر مراجع عمل می‌کند و این کار را از طریق به اشتراک گذاشتن چشم‌اندازهای بیرونی و بدون جانبداری درباره آنچه در مراجعه‌کننده می‌بیند، انجام می‌دهد. کوچ فردی ممکن است دیدگاه ویژه ای را آموزش دهد و مهارت‌های خاصی را برای رسیدن به اهداف در اختیار مراجعه‌کننده قرار دهد.

اگر فکر می کنید نیاز به تغییر دارید با مراجعه به یک مربی حرفه ای که می تواند در کنار شما برای رسیدن به آرزوها و اهدافتان باشد، مسیر زندگی تان را لذت بخش کنید.

در این مقاله پس از تعریف کوچینگ فردی، از ویژگی ها، عملکرد یک مربی یا کوچ فردی، وظایفی که بر عهده دارد صحبت خواهیم کرد.

ویژگی های کوچینگ فردی مواردی  از این قبیل هستند:

۱.  تمرکز بر روی رسیدن به اهداف شخصی

۲.  مشاوره و راهنمایی فرد در برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف مشخص

۳.  استفاده از روش های گفت وگو به منظور تحلیل و بررسی مسائل و موانع در رسیدن به مقاصد

۴. توجه به نقاط قوت و ضعف فرد و کمک به ایجاد تغییرات مثبت در سبک و شیوه  زندگی و حرفه ای او

کوچینگ فردی به چه نحوی عمل می‌کند؟

 کوچینگ فردی درباره باز کردن قفل توانایی‌های بالقوه افراد و رساندن آن‌ها به حداکثر بهره‌وری و رسیدن به تغییرات مثبت است. کوچینگ فردی روشی است که در آن کوچ و مراجعه‌کننده گفتگویی را بر پایه اعتماد شکل می‌دهند با این فرض که فرد مراجعه‌کننده همه پاسخ‌ها را در دل خود دارد و کوچ فقط کاری انجام می‌دهد که مراجعه‌کننده بتواند به پاسخ‌های خود دسترسی داشته باشد. کوچینگ فردی از مدل‌ها و تکنیک‌های تغییر معتبری استفاده می‌کند تا به فرد کمک کند نیازهای خود را ارزیابی کند، انگیزه‌های خود بازشناسی و صلاحیت‌ها و مهارت‌های مورد نظر خود را توسعه دهد و از این طریق عملکرد و کارایی خود را ارتقا دهد. در مسیر کوچینگ فردی کوچ‌ها این‌گونه به مراجعه‌کننده کمک می‌کنند:

  1. به افراد کمک می‌کنند تا اهداف خود را واضح کنند و سپس به آن‌ها دسترسی پیدا کنند
  2. از مراجعان خود می‌خواهند تا بیشتر از خود توقع داشته باشند و سطح انتظارات خود را افزایش دهند
  3. بر مراجعان خود تمرکز می‌کنند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا سریع‌تر به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند
  4. ابزارها، ساختارها و حمایت‌هایی را ایجاد کنند که نتایج عملی بیشتری برای آن‌ها به وجود می‌آورد

وظایف یک کوچ در فرآیند کوچینگ چیست؟

قبل از اینکه وظایف کوچ را بررسی کنیم باید این نکنه را یادآوری کنم که در فرآیند کوچینگ فقط فرد به کشف حقایق ناشناخته خود می رسد. با فرض اینکه تمام سوالات و پاسخ ها را خود فرد می داند و کوچ وظیفه راهنما را در کنار آن دارد.

1- گرفتن جواب پرسش ها ازفرد

2- دسته بندی کردن آنها

3- پیدا کردن انگیزه های فرد

4- گوش دادن هوشمندانه، هدفمند و موثر برای پیدا کردن مشکل

5- پرسش سوالات دقیق و مناسب که یک هنر است. چون از همین طریق یک کوچ می تواند دقیقاً به خواسته ها و نیازهای فرد پی ببرد. خواسته های غیر مهم و ضروری را حذف کند و خواسته های مهم را پر رنگ تر کند.

6- یک کوچ حرفه ای هرگز قضاوت نمی کند. در فرآیند کوچینگ قضاوت ممنوع و نادرست قلمداد می‌گردد زیرا که کوچ باور دارد که اگر فرد خواسته‌ای دارد و برای‌اش انگیزه و توانمندی کافی دارد، می‌تواند انجام دهد.

7- پیگیری روند عملکرد فرد

چه سازمان‌هایی برعملکرد کوچ‌های فردی نظارت دارند؟

سازمان‌های فراوانی هستند که سیستم‌های تأیید و گواهی‌نامه برای کوچ‌های فردی صادر می‌کنند. برخی از این سازمان‌ها همچنین دوره‌های آموزشی تربیت کوچ را نیز در برنامه خود دارند.

 کوچ دارای گواهی‌نامه اصطلاحی است که در آمریکایی شما به کار می‌رود و معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که به استانداردهای خاصی دست ‌یافته‌اند و اصطلاح معتبر هم معمولا برای سازمانی در نظر گرفته می‌شود که این دوره‌ها را آموزش می‌دهد و به استاندارهای مشخصی در امر آموزش دست یافته است. البته اصطلاح معتبر معمولاً در اروپا برای افرادی استفاده می‌شود که به سطح مشخصی از مهارت دست یافته‌اند.

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ یا ICF هم برای کوچ‌ها گواهی صادر می‌کند و هم اعتبار آموزشگاه‌های کوچینگ را می‌سنجد. برخی از متخصصان بر این باورند که انجام دادن هر دوی این کارها به صورت هم‌زمان نوعی تداخل منافع به شمار می‌رود بااین‌حال تاکنون ICF چنین تضادی را نپذیرفته است. در اروپا نیز انجمن بین‌المللی کوچ‌ها (IAC) و انجمن کوچینگ AC هر دو به تأیید سیستم‌های آموزشی کوچینگ می‌پردازند.

سازمان‌های زیادی در این زمینه و در سراسر دنیا در حال فعالیت هستند و تنها موسسه‌ای که این روند را در ایران انجام می‌دهد انجمن کوچینگ فارسی‌زبانان یا FCCI است.

جمع بندی

  و در نهایت اینکه کوچینگ توسعه فردی (کوچ)  “من می خواهم” را به “من دارم” و “من باید” را به “من هستم” تبدیل می کند. پس اگر شما نیز آماده‌اید تا زندگی را از نگاهی جدید ببینید،به مربیان حرفه ای مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *