وبلاگ

کوچینگ سازمانی چیست و اهدف و مزایای آن کدامند؟

در دنیای امروزی محیط کسب و کارها بسیار پیچیده است. و همراهی یک مربی یا کوچ سازمانی برای تمامی سازمان‌ها و صاحبان کسب و کار لازم است. در شرایط کنونی که مصرف کنندگان بسیار آگاه‌‎تر شده‌اند، رقابت شدیدی میان تولیدکنندگان وجود دارد و توقعات افراد بیش از گذشته است، کوچینگ سازمانی یک روش کارآمد و مفید است که به مدیران سازمان کمک می‌کند تغییر و تحول دلخواه خود را در سازمانشان به وجود آورند.

چنانچه خواهان رشد سازمانتان از تمامی جهات هستید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کوچینگ سازمانی این مقاله را تا پایان دنبال کنید.

کوچینگ سازمانی یا Oraganational coaching ، فرآیندی است که به کمک یک یا چند نفر مربی انجام شده و در آن  سازمان تمام کارکنان برای رسیدن به یک “هدف مشترک” کوچ  و هدایت می‌شوند.

برای درک بهتر مفهوم کوچینگ سازمانی، به این مثال توجه کنید:

 به عنوان مثال نمایندگی فروش محصولات اسنوا در شهر کرج با مشکل بازدهی پایین نیروها مواجه شده است. مدیر مجموعه با یک شرکت کوچینگ تماس می گیرد و با توجه به اینکه تعداد کارکنان شرکت اسنوا زیاد است، یک گروه مربی یا همان کوچ به شرکت فرستاده می‌شود.

این گروه مربی‌ها بعد از ورود به شرکت و یک آشنایی کلی با اعضا، به سراغ یکایک آنها می‌روند. از خود مدیر مجموعه گرفته تا مدیران ارشد، میانی و نیرو‌های فروش و…

در این جلساتِ تک به تک، کوچ با پرسیدن سوال‌های مناسب و بقیه  فن ‌های مخصوص، سعی می‌کند دلیل بازدهی پایین هر نیرو را پیدا کند. مثلا یکی از کوچ‌ها می‌فهمد که بازدهی نیروی “الف” به دلیل مشکلات خانوادگی یا اصلا مشکلات کم‌خوابی، پایین آمده. خب مطمئنا کاهش بازدهی این نیروی روی بازدهی کل مجموعه تاثیر دارد. در ادامه کوچ سعی می‌کند با پرسیدن سوال‌های خوب، ارائه راهکار و… به خود خانم “الف”  کمک کند تا مشکلات موجود را حل کرده و به بازدهی مورد نظر سازمان برسد.

همانطور که در ابتدا هم گفتم؛ همیشه کوچینگ سازمانی با یک هدف مشترک انجام می‌شود. اما این هدف چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

در ادامه اشاره‌ای به انواع این اهداف می‌کنم:

  • افزایش بازدهی نیروهای سازمان،
  • افزایش فروش سازمان،
  • افزایش سطح ارتباطات میان نیروها،
  • افزایش حس اعتماد در سازمان،
  • کاهش تنش‌های سازمانی،
  • افزایش انگیزه نیروها،
  • افزایش وفاداری و نگهداشت نیرو،
  • تعیین اهداف یا همسو کردن ارزش‌ها

دلایل استفاده از کوچینگ سازمانی چیست؟

واقعا چرا باید از جلسات کوچ سازمانی استفاده کنیم؟

1_ افزایش انگیزه نیروها و بازدهی سازمان

پرسش و پاسخ‌ها و راهکارهایی که در جلسات کوچینگ سازمانی ارائه می‌شود، می‌تواند خیلی از مشکلات نیروها را حل کند. مشکلاتی که بعضی از آنها به خود سازمان مربوط است و بعضی دیگر در زندگی افراد ریشه دارد. بنابراین با حل شدن این مشکلات و تنش‌ و تعارض‌ها، میانگین انگیزه نیروهای سازمان افزایش پیدا کرده و در نهایت بازدهی کل سازمان هم رشد می‌کند.

2_ افزایش سرعت رشد

با افزایش انگیزه و افزایش بازدهی سازمان، شرکت با سرعت بیشتری به سمت اهداف مورد نظرش حرکت می‌کند. این رشد، سرعت خودش را علاوه بر انگیزه افزایش یافته کارمندان، در مرحله دوم از تعارضاتی که نسبت به قبل کاهش یافته‌اند، می‌گیرد.

3_ کاهش هدر رفت منابع مالی

قسمت زیادی از منابع مالی یک سازمان به دلایل ریز و جزئی از بین می‌رود. مثلا نبود دانش کافی در نیروها باعث می‌شود آنها در جذب مشتری و… کوتاهی کرده و بخش زیادی از منابع و همینطور سود را از بین ببرند. همینطور بازدهی پایین افراد، مسیر دیگری برای هدررفت منابع مالی شرکت است. با برگزاری جلسات کوچینگ سازمانی و از بین رفتن این مسیرهای هدردهنده منابع، بودجه و درآمد شرکت به شدت افزایش پیدا می‌کند.

4_ نگهداری از کارکنان فعلی و افزایش تعهد

اگر در یک شرکت فعال باشید، خودتان بهتر می‌دانید که استخدام یک نیرو، آموزش او، جبران آزمون و خطاها و… چقدر برای مجموعه هزینه‌آور است. یکی از مشکلات بزرگ هر سازمان که مدیران با آن روبرو هستند؛ همین از دست رفتن نیروهای قبلی و چالش پر کردن جای خالی آنهاست.

اگر سازمان بتواند جلسات کوچینگ را در شرکت برگزار کرده و مشکلات را از بین ببرد؛ از شر مشکل خروج منابع انسانی هم تا حد زیادی راحت می‌شود. خود این موضوع به معنی ذخیره کردن مقدار زیادی از منابع مالی شرکت است.

5_ افزایش خلاقیت

در فضای کسب وکار خارج از کشور به موضوع خلاقیت اهمیت زیادی داده می‌شود. در واقع خلاقیت همان چیزی است که باعث می‌شود شرکت بتواند یک مشکل را با یک‌دَهم منابع مورد نیاز حل کند، همینطور خلاقیت، آن ایده جذابی است که از طرف نیروی شرکت مطرح شده و باعث افزایش چند ده درصدی درآمد مجموعه می‌شود.

6_ افزایش اعتماد به نفس کارمندان

هر چه اعتماد به نفس اعضای یک مجموعه بیشتر باشد؛ بازخوردهای نهایی هم بیشتر می‌شوند. ا اگر بخواهیم کمی از هم دیدگاه سازمانی بیرون بیاییم؛ افزایش اعتماد به نفس افراد تاثیر به شدت زیادی روی زندگی کاری و غیر کاری آنها در زمان حال و آینده دارد. قطعا این خواسته هر مدیر موفقی است که نیرو چه در شرکت خودش چه در موقعیت‌های دیگر شغلی، انسان‌ توانمندی باشد.

چگونه کوچینگ در رشد یک سازمان موثر است ؟

 در حال حاضر بسیاری از سازمان ها و مراکز، در رابطه با استفاده یا عدم استفاده ازروش های کوچینگ، دچار شک و گمان هستند. زیرا هنوز تاثیر این آموزش ها را به طور دقیق نمی دانند و با کاربرد و استفاده از آن آشنایی کامل ندارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *