وبلاگ

کوچینگ کسب و کار

اگر در کسب و کارتان با مشکلی روبه رو شده‌اید که به تنهایی توانایی حل کردن آن را ندارید یا به دنبال ارتقا سطح بهره‌وری سازمان خود هستید و یا می‌خواهید رهبری فوق العاده برای کسب و کار خود باشید، شما به بیزینس کوچینگ  یا مربی کسب و کارنیاز دارید.  کوچینگ کسب و کار به فرایندی می‌گویند که در آن، صاحبان سرمایه و تجارت از یک شخص در تمام مراحل خرید و فروش، بازاریابی و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی، کمک می‌گیرند.

دروه بیزینس کوچینگ مناسب چه کسانی است؟

  • مدیران عامل
  • مدیران ارشد
  • صاحبان کسب و کار
  • کارآفرینان

و به طورکلی، همه کسانی که قصد توسعه سازمانشان را دارند‌ مناسب است.

مزایای بیزینس کوچینگ

لازم است تمامی مزایای را در یک بخش جمع‌آوری کنیم. در ادامه، با 13تا از مهم‌ترین کارکردها و مزایای بیزنس کوچینگ، آشنا خواهید شد.

1- ایجاد اعتماد به نف  همین که از جانب یک کوچ یا فردی آزموده و مجرب مورد حمایت قرار می گیرید و می توانید بدون هراس، خود را برای رویارویی با چالش های بزرگ آماده کنید، در مورد انتقادها صبور باشید و یا توانایی ریسک پذیری داشته باشید، خود نوعی افزایش اعتماد به نفس تلقی می گردد.

داشتن یک کوچ‌حرفه ای، موجب می شود خودتان را همچون یک بازیکن حرفه ای در یک بازی هیجان انگیز فرض کنید. زمان برای شما به عنوان یک کارفرما، از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این کوچ است (همان مربی) که کمکتان می کند تا استفاده ای بهینه از زمان بدون هرگونه اتلاف وقت داشته باشید.

2-درک نحوه همکاری با افراد گوناگون

بیزینس کوچینگ شامل تمارین فراوان حول محورهای شخصی و نیز ارتقای سبک رهبری است. از این رو می‌توانید شناخت بهتری از خودتان داشته باشید. روی هم رفته بایستی خودتان را به جای شخصیت های مختلفی در نظر بگیرید و می‌توان گفت، کوچینگ باعث می شود با افراد مختلف و نحوه همکاری با آن ها آشنا شوید.

3- تعیین اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن‌ه  گاهی اوقات، وقتی بیش از اندازه بر روی (جزئیات) مساله ای تمرکز می کنید، نقاط کور بیشتر می‌شوند. یک بیزینس کوچ موفق، دیدگاهی قابل مشاهده پیش رویتان گذاشته و کمکتان میکند بخشی از مشکلات را که شاید نمی‌توانسته‌اید ببینید، به سرعت شناسایی کنید.

همچنین می‌تواند راهبردهایی را برای رویارویی با چالش ها و موانع موجود بر سر راه کسب و کارتان به شما ارائه دهد و شما را تشویق کند که از ناحیه امن خود خارج شوید. در واقع شما با کمک کوچ بیزینس می توانید کسب و کارتان را به سطح بالاتری ببرید.

4- مقابله با بی‌کفایتی‌های ناخواسته

دونالد رامسفلد، سیاستمدار جمهوری خواه و استاد جملات دوپهلو و گنگ، در جایی گفته است:

«چیزهای نامشخصی هم هست که ما نمی دانیم. » بیزینس کوچ، اطلاعاتی در اختیار ما قرار می دهد که از طریق تجربه با سایر مراجعان به دست آمده و باعث می شود چشمی فراتر از دید ما در اختیارمان قرار می دهد. همچنین باعث می شود جوانب و همه چیزهایی را که خودمان به تنهایی قادر به دیدنشان نیستیم، مشاهده کرده و نقاط کور کسب وکارمان را شناسایی کنیم.

5- طرح پرسش های صحیح و کارآمد   بیزینس کوچ سوالات بسیاری را از شما پرسیده و وادارتان می کند در خصوص مسائل چالش‌برانگیز به صورت عمیق بیندیشید تا پاسخی مناسب برای آن ها بیابید.

وقتی خودتان در حرفه به خصوصی مشغول فعالیت هستید و یک بیزینس کوچ از صنعتی متفاوت شما را هدایت می کند، دیدگاه های جدیدی را به همراه داشته و سوالاتی در سطوح بالاتر از شما می پرسد. این امر در مورد راه اندازی استارتاپ‌ها کمک بسزایی به شما خواهد کرد.

6- اولویت‌بندی ریسک‌های احتمالی

تاکنون شده درمورد پاره ای از مسائل به شدت نگران شوید و استرس بسیاری به شما وارد شود؟ بیزینس کوچ کمکتان می کنند خطرات و استرس های احتمالی را فهرست کنید و مثلا بدانید که امروز به کدام مساله باید رسیدگی شود و فردا نوبت کدام مساله است.

7- مراقبت از کارمندان و برقراری ارتباط همدلانه و دوستانه

معمولا کارمندان هر سازمانی، جدا از منافع کاری و درآمدهای ماهانه، دوست دارند در منصب خود پیشرفت کرده و به هدف مطلوب سازمانی دست یابند.   با استفاده از بیزینس کوچ، این اطمینان را به کارمندان خود می‌دهید که از یک منبع حرفه ای برای قدرت بخشیدن به امور سازمان استفاده کرده‌اید که می تواند مهارت های فردی کارمندان را نیز ترقی دهد. یعنی اینکه شما به فکر کارمندان خود هستید و دوست دارید شاهد پیشرفتشان باشید.

8- تشکیل گروهی فوق العاده و بهبود روحیه کار تیمی شما به عنوان یک کارفرما همیشه وسوسه می شوید همه کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید. بیزینس کوچ به شما کمک می کند همه شرایط را تحت ارزیابی قرار داده و به نقاط ضعف و قدرت خود پی ببرید.

 در این صورت می توانید عده ای را برای اجرای کارهای متناسب با تخصص آن ها استخدام نموده و از این طریق، کسب و کارتان قوت خواهد یافت. وجود بیزینس کوچ در تشکیل تیم های چند نفره، یک ضرورت اساسی است.

9- همراهی و کمک به افراد تازه‌کار

تردیدی نیست که شروع یک کسب وکار جدید ریسک دارد و شکست برای کسانی که می‌خواهند کار خود را تازه شروع کنند خیلی گران تمام خواهد شد.

آیا می دانید آمار انحلال کسب وکارهای جدید از هر چیز دیگری در دنیا بیشتر است و علت اصلی آن ضعف در برنامه‌ریزی و عدم آمادگی قبلی کارآفرین است؟

فاز مطالعاتی، تدارک مقدمات و برنامه ریزی در شروع یک کسب وکار جدید، نقشی کلیدی را دارند. بیزینس کوچ می تواند به شما کمک کند آمادگی های لازم برای شروع هر کاری را در خود ایجاد کنید و مقدمات لازم برای کسب و کارتان را تدارک ببینید.

10-کمک به برنامه‌ریزی و مدیریت مالی

چرابه کوچینگ کسب و کار نیاز دارید:

رشد شخصی:  از تجربیات افرادی که پیش از شما مسیر را رفته‌اند، استفاده کنید. چیزهای زیادی برای یادگرفتن از افرادی که پیش از ما آنجا بوده و این کار را انجام داده‌اند، وجود دارد. مطمئناً طی سال‌ها، بارها روش اداره کسب و کار ما تغییر پیداکرده است اما اصول اساسی و پایداری در هر کسب و کار موفق و سروکار داشتن با افراد به‌ویژه آن فردی که هرروز در آینه می‌بینید، وجود دارد. نباید برای کمک خواستن شرمنده شوید. هوشمندانه‌تر کارکنید، نه سخت‌تر.

زمانتان را صرفه‌جویی کنید:

شما آن‌قدر زمان ندارید که در صدر آخرین تغییرات در تبلیغات فیس‌بوک، PPC, SEO و مانند آن بمانید. با پیچیده‌تر شدن کسب و کارها و افزایش سرعت تغییرات با کمک یک کوچ یا منتور باتجربه، زمان و پول خود را پس‌انداز کنید.

استفاده از اهرم فنّاوری در کوچینگ کسب و کار:

امروزه بیش از هر زمان دیگری، فنّاوری‌های طراحی‌شده زیادی برای کسب و کارهای کوچک وجود دارد که این راهکارها می‌تواند زندگی و کسب و کار شما را متحول کند. مشکل این است که بیشتر صاحبان کسب و کارهای کوچک دانش و زمان لازم برای به‌کارگیری این ابزارها را ندارند؛ بنابراین از یک منبع متخصص برای کمک و موفقیت در این سفر استفاده کنید.

از کمک گرفتن نترسید. صاحبان موفق کسب و کارهای کوچک به دنبال استفاده از کوچ‌ها، منتور‌ها، آموزش و تربیت خود و کارمندانشان برای غلبه بر چالش‌ها و یادگیری مهارت‌ها و برخورد با پیچیدگی‌ها هستند. آن‌ها کمک گرفتن را به‌عنوان روشی برای بهبود خود و رقابت‌پذیری کسب و کارشان در نظر دارند.

سخن آخر

بیزینس کوچ به شما بصیرت می‌دهد که ببینید، چگونه بهتر کسب‌ وکارتان را اداره کنید، با این‌کار می‌توانید میزان فروش را افزایش دهید یا توانایی‌های خود را بهبود بخشید. در دنیای پررقابت امروزی، هر چه قدر هم در کسب و کارمان موفق باشیم وجود یک بیزینس کوچ حرفه ای لازم و ملزوم بیزینس ماست.سپاس از این که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *