وبلاگ

منتورینگ کسب و کار

خود را در وضعیتی تصور کنید که قصد دارید یک کسب و کار تازه راه اندازی کنید ؛اما هیچ گونه دیدگاه و اطلاعاتی ندارید، اینجاست که نقش یک فردی که باتجربه است وقبلا این راه را رفته در کنارتان پررنگ می شود. او راهنمایی‌تان می‌کند. آنچه گفتیم روایت ساده از منتور است! در این مقاله به نقش منتور کسب و کار و فواید آن، ویژگی‌های منتور، و اینکه چطور منتور خوب پیدا کنیم؟ می پردازیم.

منتور کسی است که دانش، تجربه یا مهارت بالایی در زمینه‌ای خاص دارد، و تخصص خودش را به فردی دیگر که در آن زمینه کم‌تجربه است انتقال می‌دهد. در حوزه ی کسب‌وکار، منتور برای رشد حرفه‌ای، افزایش مهارت‌ها و موفقیت کسب‌وکار به فرد کمک می‌کند. منتور کسب و کار معمولا فردی است که خودش مدیر موفقی بوده است و تجربیات گرانقدری در ایجاد و اداره بیزنس دارد. به همین دلیل افراد با تجربه کم‌تر می‌توانند از این فرصت عالی استفاده کنند، و از منتورهای آگاه برای موفقیت کسب‌وکار بهره جویند.

مزایای منتورینگ مواردی از این قبیل هستند:

۱- پرسیدن سوالهایمان و مشاوره  بزرگ‌ترین فایده داشتن یک منتور کسب و کار، داشتن کسی است که می‌توانیم از او سوالات‌مان را بپرسیم و با او مشورت کنیم و از تجارب او استفاده کنیم. یک کارآفرین کم تجربه، اگر منتور داشته باشد، مشاوره‌‍‌های بیشتر و دقیق‌تری خواهد گرفت نسبت به زمانی که سوالاتش را از افراد دور و بر، فامیل، دوستان یا مالکین فروشگاه‌های اطراف بپرسد.

مزیت حضور منتور این است که مسائل و موضوعات پیچیده‌ی کسب و کار را که اطرافیان قادر به حل آن نیستند یا آن را نمی‌شناسند، را هم حل می‌کند.

۲- افزایش دیدگاه‌های متفاوت نسبت به موقعیت ها و افراد منتورهای کسب و کار  به ما کمک کنند تا مشکلات و موقعیت‌ها را از دیدگاهی که تا به حال به آن‌ها فکر نکرده‌ایم، مشاهده کنیم. مثلا ممکن است در کسب وکار خود در رابطه با مشتری، سرمایه‌گذار یا مسئول فلان سازمان دولتی با مشکل روبرو شویم. منتور ما، که با این افراد بسیار برخورد داشته و این شرایط را زیاد تجربه کرده است، می‌تواند به ما در درک این‌که این افراد چگونه به کسب و کار ما نگاه می‌کنند، کمک کند.

سایر مزایای استفاده از منتورینگ کسب و کار  هم به شرح زیر هستند:

  • بهبود درک شما از شاخص‌های موفقیت
  • کمک به حل مشکلات رایج کسب‌وکار
  • مشاوره برای استراتژی‌های نوآورانه
  • کمک به توسعه مهارت‌های مدیریتی و رهبری
  • ارائه آموزش و توسعه مهارت‌های تجاری
  • حمایت از سلامت روان در شرایط چالش یا بحران
  • وصل کردن شما به شبکه ارتباطی
  • آگاه سازی شما از برنامه‌های دولتی، مالی و…
  • متمرکز نگه داشتن شما روی اهداف و مسیر اصلی
  • برنامه‌ریزی اقداماتی مثل انتقال یا خروج از کسب‌وکار

چطور منتور کسب و کار پیدا کنیم؟

این یک سوال معمول است که منتور مناسب را چطور پیدا کنم؟ برای شروع در سایت‌های اینترنتی، و شبکه‌های اجتماعی (مخصوصا لینکدین) جست و جو کنید. کلیدواژه‌های مرتبط را انتخاب کنید و صفحات و پروفایل‌ها را وارسی کنید. می‌توانید از همکاران و دوستان کمک بگیرید. با پرس‌وجو در شبکه ارتباطی خودتان احتمالا می‌توانید به چند کاندید مناسب برای منتورینگ برسید.  در قدم بعدی مشخصات، تجربیات و تخصص فرد را بررسی کنید. او چه سوابق و جایگاه شغلی دارد؟ با چه بیزنس یا افرادی کار کرده است و نتیجه چه بوده؟ چه خدماتی را ارائه می‌دهد و فرآیند منتورینگ با او به چه صورت است؟ تا جای ممکن اطلاعات مرتبط کسب کنید و آگاهانه پیش بروید. بررسی کنید که آیا نیاز شما با مشخصات این شخص تطابق دارد یا نه؟

 و در نهایت ، اگر امکانش هست یک جلسه کوتاه با هم بگذارید. بهتر است قبل از اینکه فرآیند منتورینگ را با هم شروع کنید یک جلسه آشنایی داشته باشید. چون منتور قرار است در یک فرآیند همراه شما باشد و مهم است که از کار کردن با هم لذت ببرید.

سخن پایانی

اگر وقت و قدرت حل مسئله را داریم باید دنبال کوچ یا منتور باشیم اگر نمی‌توانیم بهتر است از یک مشاور کمک بگیریم. نکته کلیدی این است که بدانیم به کمک کدام یک از این افراد نیاز داریم و برای مسائل و مشکلاتمان فرد مناسب را پیدا کنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *