وبلاگ

ویژگی های کارآفرینان موفق

کارآفرینان موفق در یک چیز مشترک هستند و آن، رویاپردازی و قبول مسئولیت برای به واقعیت درآوردن رویایشان است. کارآفرینی ذاتی نیست بلکه نظمی است که برای رسیدن به اهداف کاری بر خود تحمیل می‌کنیددر اینجا ویژگی‌های کارآفرینان موفق و اینکه آنها به چه ابزاری مجهز هستند.

 ۱. کاری را انجام دهید که عاشقش هستید: از خود این سوال را بپرسید “من برای چه کاری ساخته شده‌ام؟”. دوست داشتن کارتان باعث می‌شود سریع‌تر به موفقیت شغلی و ثروت برسید. داشتن شغل مورد علاقه احساس مفید بودن به شما می‌دهد. وقتی کاری را انجام می‌دهید که آن را دوست دارید، هنگام مواجه شدن با موانع به روحیه بهتری می‌توانید با آنها مقابله کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارآفرین مهارت مدیریت چالش‌ها است.

۲. کارتان را جدی بگیرید: برای پیشرفت هر روزه باید کارتان را در الویت‌های زندگی خود قرار دهید. با دید بلند مدت و تصمیمات آگاهانه، نه لحظه‌ای، رو به جلو حرکت کنید. جدیت در کار است که تفاوت بین کارآفرینان موفق و شکست‌خورده را مشخص می‌کند. در شروع کار حتی یک روز هم مهم است و سعی کنید، هر روز قدم‌های کوچک اما مستمر به سوی کارآفرینی بردارید.

۳. برنامه‌ریزی داشته باشید. به عنوان یک کارآفرین، برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه‌مدت برای کسب‌و‌کارتان داشته باشید. برای موفقیت در بازار رقابتی امروز باید بدانید که می‌خواهید چه کار کنید. داشتن اهداف شفاف است که به شما انگیزه ادامه کار را می‌دهد.  مزیت دیگر برنامه ریزی این است که به راحتی می‌توانید ضریب موفقیت در اجرای برنامه‌ها را بسنجید. بدون برنامه‌ریزی و هدفگذاری ممکن است منابع زیادی را در ابتدای کار که با محدودیت‌های زیادی روبرو هستید از دست بدهید، که روند پیشرفت شما را کندتر خواهد کرد. هدفتان پا بر جا باشد اما با توجه به شرایط در کار انعطاف داشته باشید و بهترین مسیر را برای رسیدن به آن انتخاب کنید.

هدف، رویایی است که برای آن مهلتی در نظر گرفته شده است.        “ناپلئون هیل”

۴. مدیریت مالی را یاد بگیرید: شاید نیازی نداشته باشید که کلیه امور مالی را خودتان مدیریت کنید اما به عنوان مرکز و محور یک کسب و کار باید دانش مالی خود را در حد نیاز بالا ببرید. به هر حال تمام امور کارتان به نوعی به امور مالی مرتبط است. آشنایی با مسائل مالی کارتان به این دلیل اهمیت دارد که منجر به تصمیم‌گیری‌های مالی بهتر می‌گردد. یک کارآفرین باید توان نظارت کارآمد بر منابع مالی کسب و کار را داشته باشد.

۵. فروش حرفه ای را یاد بگیرید: هر نوع خدمات یا کالایی داشته باشید به موازات آن نحوه فروش و بازاریابی آن را یاد بگیرید. محصول و خدمات با کیفیت بدون بازاریابی و فروش حرفه‌ای به جایی نمی‌رسد. همیشه به دنبال یادگیری تکنیک‌های فروش حرفه‌ای باشید. رابرت کیوساکی مهارت فروش را مهم‌ترین مهارتی می‌داند که هر کارآفرینی باید داشته باشد. این تصور اشتباه را نداشته باشید که اگر محصول خوبی داشته باشید کافی است و به تدریج راه شما باز خواهد شد. شاید این اتفاق بیفتد اما روند فروش و شناخته شدن در بازار هدف بسیار کند خواهد بود. به موازات آن درآمدزایی و سوددهی نیز به تاخیر خواهد افتاد. پس فروش و بازاریابی حرفه‌ای را در الویت‌های کارآفرینی خود قرار دهید.

۶. مشتری مدار باشید: هیچ تجارتی بدون شناخت مشتریان و حفظ وفاداری آنها موفق نمی‌شود. این نکته در مورد کسب‌و‌کارهای نوپا تا تجارت‌های بزرگ صدق می‌کند. رشد کسب و کار با مشتری مداری امکان‌پذیر می‌شود. مشتری مداری بهترین روش افزایش فروش و رشد کسب و کار است. اگر بهترین کالا و خدمات به مشتریان عرضه شود، اما مشتریان احساس کنند که توجه لازم به آنها نمی‌شود و پشتیبانی خوبی صورت نمی‌گیرد آنها را از دست خواهید داد. از طرف دیگر مشتریان قبل از خرید نیاز دارند تا در کنار آنها باشید و با توضیحات و مشاوره صحیح آنها را راهنمایی کنید. به عبارت دیگر آنها باید احساس کنند که ارزشمند هستند.

۷. حامی خود باشید: در کارآفرینی بهترین شخصی باشید که به خودش انگیزه پیشرفت می‌دهد. خودانگیزشی مهارتی لازم برای کارآفرین است. روش‌هایی را برای افزایش انگیزه خود پیدا کنید. داشتن اهداف مشخص، تصویرسازی ذهنی، گفتگوی مثبت درونی، توجه بر روی پیشرفت‌های حال حاضر، مطالعه زندگینامه کارآفرینان موفق، روش‌هایی ساده برای ایجاد انگیزه هستند.

۸. یک تصویر ذهنی مثبت از تجارت خود داشته باشید: از حال و آینده تجارت خود تصویر ذهنی مثبت داشته باشید تا بر روی عملکرد شما تاثیر گذار باشد. در هر صورت باید بدانید که در حال انجام چه کاری هستید و می‌خواهید به کجا بروید. قبل از اینکه عملی از شما سر بزند فکری حساب شده پشت آن داشته باشید. با ذهنیت مثبت بر روی عملکرد خود تاثیر بگذارید تا کیفیت کار بالا برود.

کارآفرین-موفق

۹. مشتری‌هایتان را بشناسید: بدانید مشتری‌‌های شما چه کسانی هستند، بیشتر چه قشری را شامل می‌شوند و چه انتظاراتی از شما دارند. خود را جای مشتریان بگذارید و مسائل را از دید آنها بنگرید. در حالت کلی سه روش برای شناخت مشتریان وجود دارد:

جمعیت شناختی: محل زندگی، سن، جنس، میزان درآمد، شغل (مشتریان چه کسانی هستند؟)

روانشناختی: ارزش‌ها، علایق و شخصیت (چرا آنها محصول خاصی را می‌خرند؟

رفتارشناسی: ویژگی‌های رفتاری (چه رفتاری از آنها در مقابل یک برند سر می‌زند؟

بزرگترین دارایی هر کسب و کاری مشتریان آن است

زیرا بدون مشتری کسب و کاری وجود ندارد.

“مایکل لبوف”

۱۰. با فناوری روز آشنا شوید: در دنیای پرشتاب امروز خود را با فناوری و تکنولوژی‌های روز آشنا کنید د‌رغیر‌این صورت از پیشرفت باز می‌مانید. بسیاری از فناوری‌ها باعث افزایش سرعت ارائه خدمات، کاهش هزینه‌ها و بهبود روند انجام امور و افزایش فروش می شوند. به طور مثال برخی از روندهای کاری مثل ثبت خرید، ارسال پیغام‌های فروش می‌توانند توسط امکانات دیجیتالی به صورت خودکار با کمترین خطا انجام شوند.

۱۱. یک تیم عالی بسازید: موفقیت یک کسب و کار بیشتر از آنچه که تصور می‌روند به افرادی که آن را اداره می‌کنند بستگی دارد. اینکه یک فرد چقدر با اصول مدیریت آشنا است، افراد گروه چقدر خلاقیت دارند، چه میزان انگیزه و پشتکار برای ادامه کار هست و چقدر روحیه کار تیمی در بینشان دیده می‌شود بسیار مهم است.

پس اگر برای پست کاری نیاز به استخدام کارمند مناسب بود، تمام تلاشتان را بکنید که از لحاظ دانش و خصوصیات رفتاری مناسب‌ترین شخص باشد. کسب و کار نمی‌تواند بیشتر از ظرفیت مدیریت و دیگر افراد مجموعه رشد کند، بنابراین یادگیری و رشد فردی را سرلوحه کار خود قرار دهید.

۱۲. خود را به عنوان یک متخصص به دیگران بشناسانید: اگر در کار خود یک فرد آگاه و خبره هستید چه ایرادی دارد که دیگران این را بدانند تا اعتماد بیشتری به شما داشته باشند. تنها راهی که دیگران متوجه شوند شما یک فرد متخصص هستید چیست؟

تنها راه این است که خودتان به آنها بگویید. بهترین راه گفتن، از طریق آموزش است. بخشی از دانش خود را به صورت رایگان در قالب مقاله و توضیحات کاربردی در اختیار آنها قرار دهید.

دانش‌تان به تخصصی خاص باعث می‌شود که دیگران حتی اگر مجبور باشند هزینه بیشتری بپردازند، این کار را با رضایت انجام می‌دهند. می‌توانید در فضای آنلاین و آفلاین، با آموزش‌های کاربردی و کوتاه افراد علاقمندی که به تخصص شما نیاز دارند را گرد خود آورید. این کار باعث جلب اعتماد آنها می‌شود. فضای مجازی محل مناسبی برای نشر این دست مطالب است

۱۳. نسبت به رقبا مزیتی داشته باشید: فکر کنید و ببنید که شما چه مزیت رقابتی نسبت به رقبا دارید یا می‌توانید داشته باشید. لازم نیست این مزیت بسیار بزرگ و چشمگیر باشد اما باید در چشم مشتری ارزشمند جلوه کند. یک راه عملی، استفاده از ضعف‌ رقبا به عنوان مزیت رقابتی است. مزیت رقابتی با شما فرصتی می‌دهد که با سرعت بیشتر به  سود آوری برسید.

اگر محصولی تولید می‌کنید ارسال سریع‌تر محصول یک مزیت رقابتی است. شاید رقبا محتوای خوبی در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهد. از این فرصت استفاده کنید و با تولید محتوای کاربردی خود را برای آنها آشنا و قابل اعتماد سازید. این مزیت باید واقعا منفعتی به مشتریان برساند و در شرایط آنها تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *