وبلاگ

ویدیو مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ یا تبلیغات ویدیویی یا Video Marketing یکی از شاخه‌های بازاریابی اینترنتی است که در جریان آن از فیلم و ویدیو به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌شود. در ویدیو مارکتینگ، بازاریاب‌ها به دنبال تولید یک فیلم چند دقیقه‌ای هستند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • به معرفی کلی یک کسب و کار بپردازد و نقاط قوت و ضعف آن را نشان دهد؛
  • یک محصول را معرفی کند و نحوه استفاده از آن را به مشتری آموزش دهد؛
  • در مورد بهره بردن از یک خدمت یا یک ابزار ساخته می‌شود؛
  • نکاتی در مورد تعمیر یک محصول یا مثل یک محصول ارائه می‌دهد؛
  • شامل آموزش یک مبحث می‌شود؛
  • یک گروه را معرفی می‌کند که فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

ویدیو مارکتینگ به معنای تهیه ویدیو (تعیین بودجه، نوشتن فیلم‌نامه، تصویربرداری و تدوین)، تبلیغ آن (انتشار در کانال‌های مختلف از جمله شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب و آپارات) و در آخر، تجزیه‌وتحلیل عملکرد ویدیو (بررسی معیارهای تعداد کل بازدیدها، نرخ کلیک و نرخ تبدیل) است.

تاریخجه ویدیو مارکتینگ

اپل و فاکس از اولین پرچمداران شروع ویدیو مارکتینگ در دنیا بودند و در سال ۱۹۹۵ شاهد اولین وایرال‌سازی ویدیو به نام the spirit of Christmas  در فضای وب بودیم. ویدیو مارکتینگ یکی از تکنیک‌های وایرال مارکتینگ است. وبسایت­‌های اشتراک ویدیو از سال ۱۹۹۷ رشد قارچ­‌گونه‌­ای داشتند و از معروف‌ترین آن­‌ها می­‌توان به یوتیوب (۲۰۰۵) و آپارات (۱۳۸۹) اشاره کرد. در سال ۲۰۰۷ پلتفرم­‌هایی نظیر فیسبوک نسخه ویدیویی خود را ارائه نمودند و بعدها در سال ۲۰۱۸ اعلام کردند که حدود ۹۰ درصد محتوای آن­ها ویدیو بوده است. در سال ۲۰۱۲ اولین ویدیوی یوتیوب رکورد یک میلیارد بازدید را به نام «style Gangnam» شکست و کسب‌وکارها از ویدیو مارکتینگ برای بیشتر و بهتر دیده شدن استفاده کردند.

در سال ۲۰۱۶ پخش زنده ویدیو در فیسبوک راه­‌اندازی شد و امروزه ویدیو مارکتینگ فقط یک گزینه نیست! زمانی که شما قادر نیستید هزاران کلمه را بازگو کنید یا به نگارش دربیاورید ویدیو یک راه­‌حل استثنایی است چرا که کاربران امروزه دکمه پخش را محکم‌تر از قبل فشار می‌دهند!

رفته رفته تلویزیون‌ها و دسکتاپ‌ها برای تماشای فیلم فراموش می‌شوند و کاربران ترجیح می‌دهند خود را کمتر در معرض محتواهای سیاسی و اجتماعی از قبل برنامه‌ریزی شده قرار دهند و به انتخاب خودشان به کمک سرچ هشتگ، کوئری‌ها، وبسایت‌ها، پلتفرم‌های پخش ویدیوی آنلاین و … به محتوای مورد علاقه خود برسند. مهم‌­ترین سرمایه در وب، مردم هستند! زمانی که کاربر به محتوای مورد علاقه خود می‌رسد، هر اکشن نظیر لایک، کامنت، شیر، استوری و … به شبکه­‌های اجتماعی یا موتورهای جستجو کمک می­‌کند که محتوا را در جایگاه­‌های بهتری و به افراد بیشتری نشان دهد.

قابلیت‌های جدید موتورهای جستجو مانند زیرنویس خودکار توسط گوگل، قابلیت نام‌گذاری قسمت‌های مختلف در یوتیوب و … نشان می‌دهد که ویدیو مارکتینگ در آینده شاهد یک رشد تصاعدی است. برای کسب‌وکارهای کوچک تجربه ثابت کرده است در وب کیفیت محتوا مهم است نه کیفیت فیلمبرداری! اما این قضیه در مورد برندهای بزرگ تفاوت دارد. برندهای بزرگ حتی ممکن است از پویانمایی مسکات یا کاراکتر تبلیغاتی خود استفاده کنند و یک خروجی رئال- انیمیشن را شاهد باشیم.

ویدیو مارکتینگ تا آنجا پیش رفته است که برخی از برندها برای واحد خوشحال‌سازی مشتریان وی­‌آی‌­پی اقدام به ساخت ویدیوهای اختصاصی در مناسبت‌های ویژه می‌کنند. پوشش یک ایونت مانند نمایشگاه را در نظر بگیرید؛ اطلاع‌رسانی از نحوه حضور شما در یک نمایشگاه بین‌المللی مسلماً تأثیر زیادی برای جذب بازدیدکنندگان جدید و آگاهی از برند دارد. ویدیوها می‌توانند باشگاه مشتریان شما را به تصویر بکشند، آپشن‌های جدید وبسایت یا اپلیکیشن شما را معرفی کنند یا یک نقش ویژه در معرفی محصول جدید شما داشته باشند. به طور مثال یک شرکت چاپ سررسید را در نظر بگیرید؛ این شرکت می‌تواند با ساخت تیزر در ماه‌های انتهایی سال، به لانچ محصول جدید خود در سال آینده فکر کند، حتی می‌تواند قدمت برند خود را به تصویر بکشد. یک فروشگاه اینترنتی پوشاک را در نظر بگیرید؛ برای شوتینگ کالکشن جدید خود چه راهی بهتر از ویدیو مارکتینگ دارد؟

انواع ویدیوها در بازاریابی ویدیویی

در بازاریابی ویدیویی، با توجه به بی‌حوصله بودن کاربران اینترنتی، معمولاً فیلم‌های کوتاه در اولویت قرار می‌گیرند. البته استفاده از لفظ فیلم در این مورد شاید کمی گیج کننده باشد، زیرا امروزه می‌بینیم که انیمیشن‌ها و موشن گرافیک‌ها نیز در قالب ویدیوهای تبلیغاتی استفاده می‌شوند و نمونه‌های مختلفی از آنها در اینترنت و در تلویزیون پخش می‌شود.

 به طور کلی ویدیوهای استفاده شده در بازاریابی ویدیویی را می‌توانیم در 12 دسته کلی زیر قرار دهیم:

ویدیو معرفی محصول: این ویدئوها بیشتر برای توصیف و معرفی یک محصول ساخته می‌شوند و معمولاً توسط فروشگاه‌های در رسانه‌های مختلف مانند یوتیوب و آپارات گذاشته می‌شوند تا به نوعی تبلیغ محصول آنها باشد.

ویدیو معرفی برند: این ویدیوها برای معرفی یک برند خاص ساخته می‌شوند و ممکن است توسط خود برند یا افراد بازاریاب مورد استفاده قرار گیرند.

 ویدیو رویدادها و وقایع: این ویدیوها توسط برخی شرکت‌های یا حتی رسانه‌های عمومی برای اطلاع‌رسانی در مورد یک رویداد یا وقایع خاص تولید می‌شوند. نمونه ویدیوهای معرفی رویدادهای سالانه از این موارد هستند.

برخی از نکاتی که باید درباره بازاریابی ویدیویی  لازم است بدانید:

-فیلم‌ها باید برای سیستم عامل‌های مختلف و دستگاه‌های مختلف بهینه سازی شود.

به عنوان مثال، گاهی اوقات ما در جریان بازاریابی ویدیویی خود به فیلم‌های بدون صدا نیاز داریم. در برخی موارد دیگر لازم است که از زیر نویس یا متن بر روی صفحه نمایش استفاده کنیم. زمانی که قصد داریم بیننده تمرکز کاملی بر روی ویدیو داشته باشند، لازم است که هم صدا و هم تصویر از کیفیت خوبی برخوردار باشند. پس ما باید در آنالیزهای خود مشخص کنیم که مشتریان از طریق چه ابزارهایی فیلم‌های ما را می‌بینند و فیلم مورد نظر را با توجه به این آنالیزها بهینه سازی کنیم.

– پخش فیلم‌های زنده باید بخش مهمی از محتوای ویدیویی یک کسب و کار باشد

 یکی از مواردی که کاربران از جهت روانشناختی به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، اجرای پخش‌های زنده در بازاریابی محتوایی است. در حقیقت، ممکن است شما برای جذب مشتری صد یا هزاران فیلم تولید کنید. اما مشتری از شما انتظار دارد که برخی مواقع آنها را به دیدن فیلم‌های زنده یا حتی کلاس‌های آموزشی اینترنتی (وبینار) دعوت کنید. این بهترین فرصت است که از این طریق توانایی خود را به آنها نشان دهید.

– رابطه ویدیو و یوتیوب را فراموش نکنید.

فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی تلاش کردند که از سلطه یوتیوب بر فیلم‌ها و محتوای ویدیویی خارج شوند. اما یوتیوب جای خوبی برای سازندگان محتوا و فیلم‌های تبلیغاتی است. در واقع یوتیوب به آنها کمک می‌کند که به یک راه حل خوب برای کسب درآمد برسند. اگرچه فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی برای دیده شدن فیلم‌های تبلیغاتی مهم هستند، ما باید بپذیریم که نقش یوتیوب در بازاریابی ویدیوی انکارناپذیر است.

سخن آخر

ویدیو مارکتینگ می‌تواند در ابتدای کار، کمی دلهره‌آور و ترسناک به نظر برسد؛ ولی با کمی تمرین و حوصله می‌توانید به‌راحتی محتوایی باکیفیت و منحصربه‌فرد آماده کنید. با توجه به اینکه مردم علاقه بیشتری به دیدن ویدیوهای آنلاین پیدا کرده‌اند، اگر کسب‌وکاری بازاریابی ویدیویی را جدی نگیرد، تنها به خودش آسیب می‌زند و مشتریانش را دودستی به رقبای خود تقدیم می‌کند. برای شروع، می‌توانید مقاله‌های آموزشی خود را به ویدیو تبدیل کنید و کم‌کم وارد این مسیر جذاب شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *