وبلاگ

نیچ مارکت یا گوشه هایی از بازار چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟

معمولاً بخش‌های کوچکی از بازار وجود دارند که شرکت‌های بزرگ آن‌ها را ندیده‌اند؛ یا نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند محصول مناسبی برای آن‌ها ارائه کنند.

بازاریابی گوشه ای  یا نیچ مارکت برای کسب‌و‌کار‌های کوچکی است که می خواهند با صرف بودجه کم، محصول یا خدمات خود را به گروه خاصی از افراد ارائه کنند. تلاش برای تمرکز بر محصول یا خدمت برای گروهی خاص می‌تواند فرصتی برای شناخته شدن به عنوان متخصص یک محصول یا خدماتی خاص ایجاد کند و باعث افزایش وفا‌داری مشتریان به آن کسب‌و‌کار می‌شود.

برای درک بهتر نیچ مارکت، مثالی از بازار می آوریم:

ژاکت را در نظر بگیرید که در بازار فراوان است. در حالت کلی، بازار هدف ژاکت‌ها همه‌ی انسان‌های روی کره‌ی زمین‌اند، اما پس از شروع به نام‌گذاری انواع ژاکت‌هاست که نیچ‌ها نمایان می‌شوند. برای مثال، پالتوهای زنانه‌ی کلاسیک یک نیچ مارکت محسوب می‌شوند، چراکه قیمت‌شان به‌نسبت میانگین قیمت به عنوان یک کالای قدیمی بیش‌تر است. این محصول محدود به زنان است و این پالتوهای زنانه سبکی از انواع ژاکت‌اند که فقط جمعیت خاصی از زنان به آن‌ها علاقه‌ دارند. بنابراین، نیچ مارکت پالتوهای زنانه‌ی کلاسیک، بانوانی هستند عاشق پالتو و مایلند پول بیش‌تری بابت ژاکت‌های‌شان بپردازند. این نیچ مارکت بسیار کوچک‌تر از بازار اصلی ژاکت‌هاست.

به سراغ گوشه های دنج بازار یا نیچ مارکت می رویم چون:

  • رقابت : (Competition) اگر کسب‌وکار شما در یک نیچ مارکت قرار بگیرد، با رقابت کمتری مواجه می‌شود. به این علت که با تخصصی‌تر شدن کسب‌وکارها احتمال این‌که سایر کسب‌وکارها رقیبانی مستقیم برای آن‌ها به‌شمار آیند، کم‌تر است.
  • تمرکز (Focus): بخشی از یک نیچ مارکت بودن به این معنی است که می‌توانید بر مناسب ساختن عرضه‌ی محصولات و یا خدمات نیچ خود برای گروهی خاص از افراد تمرکز کنید. اما از طرفی، داشتن تعداد بیشتر مخاطب هدف که از لحاظ جمعیت‌شناختی (Demographics) و روان‌شناختی (Psychographics) خیلی متفاوت‌اند، به آن معناست که باید آن چیزی را که به آن‌ها می‌فروشید، با هر کدام‌شان سازگار و در واقع شخصی‌سازی کنید.
  • تخصص : (Expertise) کسب‌وکارهایی که به ارائه‌ی خدمات در انواع نیش مارکت‌ می‌پردازند در عرضه‌ی محصولات و خدمات خود باتجربه‌تر خواهند بود. آن‌ها همچنین بهتر درک می‌کنند که مخاطبان‌شان چه کسانی هستند و کسب‌وکارشان چگونه می‌تواند برای آن‌ها ارزش ایجاد کند. این کسب تخصص، جذب مخاطبانِ خارج از نیش مارکت شما را سخت می‌کند، اما افزایش وفاداری به برند (Brand Loyalty) را در مدت‌زمانی کوتاه، ساده‌تر می‌سازد.
  • به سرمایۀ کمی نیاز دارید : نفوذ در یک بازار وسیع قطعا کار آسانی نیست و به سرمایه و انرژی زیادی نیاز دارد. اما اگر تمرکزتان را تنها روی گوشۀ کوچکی از بازار معطوف کنید، قطعا با سرمایه ی کم هم می‌توانید کسب و کارتان را راه‌اندازی کنید و از آن کسب درآمد کنید. مثل بسیاری از کسب و کارهایی را که می‌بینیم با سرمایۀ خیلی کم از صفر شروع کرده و به جایگاه و درآمد خوبی هم رسیده‌اند.
  • قدرت رقابت شما بیشتر است :

همانطور که در مثال‌ها گفته شد، در بازارهای بزرگ و یا همان اقیانوس‌های قرمز، توان رقابت یک کسب‌وکار نوپا بسیار پایین است. اگر بخواهید وارد یک بازار بزرگ شوید، احتمالا تاب نمی‌آورید و ریسک شکست را باید بپذیرید. اما با ورود به یک گوشه بازار تخصصی، اقیانوس قرمز به “اقیانوس آبی” تبدیل شده و قدرت رقابت شما افزایش پیدا می‌کند.

  • شناخت مخاطب ساده‌تر و حرفه‌ای‌تر انجام می‌شود :

شناخت مخاطب، پیش نیاز موفقیت در هر کسب و کار است. تا ندانید، مخاطبان شما دقیقا چه افرادی با چه ویژگی‌های مشترکی هستند، از کجا می‌خواهید نیاز آن‌ها را برطرف کنید؟ شناخت بازار هدف زمان نسبتا زیادی می‌گیرید. به‌این ترتیب، هر چه تعداد آن کمتر باشد، کارتان سریع‎تر پیش می‌روید. این نیز یک برگ برنده برای نیچ مارکتینگ است!

مثلا اگر بازار هدف شما فقط کسب و کارهای زیبایی خانم‌ها باشد، با سر زدن به پیج‌های آرایشی، مزون یا طراحی می‌توانید به جامعه هدفتان دسترسی پیدا کنید. سپس برای شناخت کامل آن‌ها وقت بگذارید.

  • سریع‌تر برند می‌شوید :

می‌توان گفت برند‌ترین فروشگاه اینترنتی در ایران، فروشگاه دیجی‌کالاست و شناخته‌ شده‌ترین فروشگاه در زمینه فروش موبایل mobile.ir است! این موضوع به دلیل نیچ مارکتینگی است که این فروشگاه اینترنتی در حوزه فروش موبایل انتخاب کرده است. ورود تخصصی به یک زمینه کاری، باعث می‌شود تا شما در بین مخاطبان آن حوزه سریعا شناسایی شده و تبدیل به یک برند شوید. همینطور این موضوع باعث افزایش سریع اعتماد مخاطبان به شما (البته در صورت وجود کیفیت خدمات و محصولات مناسب) می‌شود.

روش‌های انتخاب نیچ مارکت را به صورت فهرست وار، عبارتند از:

  • نیچ مارکتینگ بر اساس محصول
  • نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت مکانی
  • نیچ مارکتینگ بر اساس شرایط افراد
  • نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت

کلام آخر

یادتان باشد که در نیچ مارکتینگ باید صبور بود.انتظار نداشته باشید که بتوانید در عرض یک هفته نرخ تبدیل را به سقف بچسبانید. پس باید به خودتان زمان بدهید و سعی کنید با مخاطب، ارتباط محکم‌تری را شکل بدهید. مطمئن باشید که هروقت زمانش برسد، این مخاطب‌ها به مشتری تبدیل می‌شوند و هر کجا که باشند نام شما را از خاطر نمی‌برند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *