وبلاگ

نظریه مینتزبرگ چیست؟

یک مدیر احتمالا نقش‌های زیادی را هر روز اجرا می‌کند. برای مثال، در کنار رهبری کردن گروه خود، ممکن است در حال حل کردن یک مشاجره باشد یا درباره قراردادهای جدید گفت و گو کندو …

نظریه مینتزبرگ از مشهورترین و پراستفاده‌ترین مدل‌های ارزیابی نقش‌های مدیران است. نقش‌های مدیریت مینتزبرگ راهنمایی جامع است که نشان می‌دهد یک مدیر هر روز چه نقش و وظیفه‌ای را اجرا می‌کند.

طبق يافته ھاي مینتربرگ مدیران كساني هستند كه همیشه گرفتار موضوعات .و بحران های گوناگون هستند و بايد توجه داشت كه آن ها نیز به هرحال انسان هستند. تجزيه و تحلیل های بعدي از رفتار مديران به سمتي رفت كه جنبه های نرمتر شخصیت آنها را نیز در برگرفت. بدين ترتیب مدير، ديگر تنها يك فرد ديكتاتور منش نیست.

مینتزبرگ نقش‌های مدیریت را به ده نقش اصلی در سه دسته بندی کلی تقسیم می‌کند که هر کدام شامل وظایف متفاوتی است و در موقعیت‌های گوناگونی حضور دارند، بعضی از این نقش‌ها با یک‌دیگر هم‌پوشانی و ارتباط دارند و نکته جالب توجه این است که کمترپیش می‌آید که یک مدیر تمامی این نقش را برعهده بگیرد.برای معرفی نقش های مدیریتی با ما تا پایان مقاله همراه باشید.  

  • نقش‌های بین فردی
  • نقش تشریفاتی
  • نقش رهبر
  • نقش رابط
  • نقش‌های اطلاعاتی
  • نقش پایش کننده
  • نقش اشاعه دهنده
  • نقش سخنگو
  • نقش‌های تصمیم گیری
  • نقش کارآفرین
  • نقش مهارکننده آشوب
  • نقش تخصیص دهنده منابع
  • نقش مذاکره کننده

نقش های بین فردی

 این نقش ها به ارتباطات مدیر با افراد داخل و خارج از سازمان مربوط می‌شوند و به طور مستقیم از اختیار رسمی مدیر سرچشمه می‌گیرند و شامل :

نقش تشریفاتی: از شما انتظار می‌رود که منبع الهام باشید. در این مقام افراد شما را به چشم فردی دارای قدرت و یک مقام تشریفاتی می‌بینند.

رهبر: شما در این نقش، رهبری تیم، واحد و یا شاید تمام سازمان را به دست می‌گیرید و‌ عملکرد و مسئولیت‌های همه‌ی افراد گروه را مدیریت می‌کنید.

رابط: مدیران باید با افرادِ درون و بیرون سازمان در تماس باشند. شما باید بتوانید به نمایندگی از طرف سازمان خود به شیوه ای موثر شبکه‌ی ارتباطی  برقرار کنید.

نقش‌های اطلاعاتی

گیرنده اطلاعات: در این نقش،‌ شما بطور منظم به دنبال یافتن اطلاعاتی درباره‌ی سازمان و صنعت و تغییراتی در محیط کسب و کار خود هستید. به علاوه،‌ از نظر بهره وری و سلامت عملکرد، مدام بر اعضای تیم خود نظارت می‌کنید.

نشردهنده اطلاعات: در این نقش،‌ اطلاعات بالقوه و مفید را بین همکاران و اعضای تیم خود نشر می‌دهید.

سخنگو: مدیران نماینده و سخنگوی سازمان خود هستند. پس شما در این نقش، اطلاعاتی درباره‌ی سازمان و اهداف آن را به دنیای بیرون از سازمان انتقال می‌دهید.

نقش‌های تصمیم‌گیری

كارآفرین: شما به عنوان یک مدیر، مسئول ایجاد و کنترل تغییر در سازمان هستید و این به معنای حل مسائل، تولید ایده‌های جدید و پیاده‌سازی آنهاست.

آشوب‌زدا: وقتی تیم یا سازمان با مانعی غیرمنتظره مواجه می شود، مدیر باید کنترل اوضاع را در دست بگیرد. به علاوه، شما باید به حل و فصل اختلافات ناشی از برخورد با این موانع نیز رسیدگی کنید.

تخصیص دهنده‌ی منابع: از جمله مواردی که به تصمیم شما بستگی دارد، بهترین محل برای استفاده از منابع سازمان است. این امر شامل تخصیص بودجه و همچنین نیروی انسانی و سایر منابع سازمان می‌شود.

مذاكره كننده: شاید لازم باشد تا در مذاکرات مهم درون تیم، واحد یا سازمان حضور پیدا کرده یا آنها را هدایت کنید.

 و در آخر

شما می‌توانید زمانی که به ارزیابی مهارت‌ و صلاحیت‌های مدیریتی خود یا دیگران می‌پردازید از الگوی‌ نقش‌های مدیریت مینتزبرگ بهره ببرید. در آغاز، می‌توانید به توانایی خود در ایفای هر یک از نقش‌ها نمره‌ای  در نظر بگیرید؛ سپس نمره هدف و میزان توانمندی لازم در هر نقش را تعیین کرده و بعد از آن به برنامه ریزی برای تقویت نقش‌های ضعیف و یادگیری مهارت‌های ضروری اقدام کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *