وبلاگ

نرخ تکمیل یاFill Rate  به چه معناست؟

امروزه مشتریان انتظار دارند که سفارش ها و خریدهایشان در سریعترین زمان ممکن دریافت کنند؛ بنابراین برای داشتن یک کسب و کار موفق نیاز به یک فرآیند کارامد در زمینه سفارش است که از بروز تاخیر جلوگیری کرد نرخ تکمیل یا سفارش یک شاخص و معیار مهم محسوب می شود و میزان سرعت دریافت سفارش ها را اندازه می گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی معنای نرخ تکمیل و انواع آن بپردازیم اگر مایلید تجربه ی تجریه خوبی برای مشتریان رقم بزنید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید.

نرخ تکمیل، درصد سفارش‌هایی است که می‌توانید از موجودی فعلی خود بدون از دست دادن فروش، پیش سفارش و کمبود موجودی ارسال کنید. می توانید نرخ پرشدن شرکت خود را در هر زمانی در طول سال اندازه گیری کرده و مشخص کنید مدیریت زنجیره تامین تا چه اندازه به تقاضاهای سفارش پاسخگو است.برای اندازه گیری لازم است تعداد سفارش هایی را که می توانید به طور کامل انجام دهید بر تعداد کل سفارش های مشتریان تقسیم کنید. نتیجه به دست آمده یک عدد اعشار است، که باید آن را در 100 ضرب کرده تا به یک درصد برسید. این درصد نرخ پرشدن را به شما نشان می دهد. بهتر است بدانید اکثر شرکت ‌ها نرخ‌ پرشدن را تا حد امکان به 100 درصد نزدیک می‌ دانند.

انواع نرخ تکمیل به قرار زیر است:

  • نرخ پر کردن سفارش
  • نرخ پرشدن خط
  • نرخ پرشدن پرونده
  • نرخ پرشدن فروشنده
  • نرخ پرشدن انبار

حال به توضیح مختصری  از انواع نرخ تکمیل یا سفارش می پردازیم.

نرخ پرکردن سفارش

نرخ پر کردن سفارش، رایج ‌ترین گزینه برای ردیابی است؛ زیرا اطلاعاتی در مورد اینکه شرکت ‌ها تا چه حد می ‌توانند به طور کارآمدی خواسته‌ های مشتریان را برآورده کنند، نشان می‌ دهد. وقتی شرکت ‌ها می‌ توانند به نرخ‌ های پر سفارش بالا برسند، به این معنی است که شرکت سفارشات مشتری را به سرعت و به طور کارآمد انجام داده است.

نرخ پرشدن خط  

 زمانی که  مشتریان سفارش می دهند، شرکت ها فروش را در صورتحساب سفارش به عنوان اقلام خط ثبت می کنند؛  همچنین نرخ پرشدن درصد خطوط سفارشی است که یک شرکت در صورتحساب از تعداد کل خطوط سفارش پر می کند.

نرخ پرشدن پرونده

نرخ پرشدن پرونده به صورت عمده برای توزیع ‌کنندگان و عمده ‌فروشان اجرا می ‌شود. این نرخ درصد مواردی است که یک شرکت در ابتدا از تمام موارد محصولی که شرکت سفارش می‌ دهد، ارسال می ‌کند.

نرخ پرشدن انبار  

نرخ پرشدن انبار همان اندازه گیری نرخ پرشدن سفارش است. مدیران زنجیره تامین، درصد سفارش هایی را که انجام می دهند و از انبار شرکت خود می فرستند، از بین تمام سفارشات مشتری حساب می کنند.

نرخ پرشدن فروشنده

در عمده فروشی و توزیع، شرکت هایی که از فروشندگان خرید می کنند اغلب نرخ پرشدن فروشنده را بررسی می کنند. نرخ پرشدن فروشنده، فروشندگانی را که محموله های سفارش را تکمیل کرده اند، از مجموع فروشندگانی که یک شرکت سفارشات خود را از آنها می گیرد، اندازه گیری می کند.

فرمول نرخ تکمیل چیست؟

فرمول نرخ تکمیل بسیار ساده است. فقط باید تعداد کل سفارش‌های ارسال‌شده را بر تعداد سفارش‌های ارسال‌شده تقسیم کنید و در ۱۰۰ ضرب نمایید. یعنی:

نرخ تکمیل = (کل سفارشات ارسال شده ÷ کل سفارشات ثبت‌شده) × ۱۰۰

به عنوان مثال، فرض کنید شما 70 سفارش دریافت کرده‌اید اما فقط 50 سفارش را می‌توانید ارسال کنید، نرخ تکمیل شما به شرح زیر خواهد بود:

نرخ تکمیل = (7۰ ÷ 55) × ۱۰۰ = 78٪

جمع بندی      

نرخ تکمیل یکی از پایه و مفاهیم مهم در کسب و کار از جمله فروش، انبارداری و .. است. با نرخ پرشدن بالاتر بسیاری از کسب و کارها می توانند تقاضا های مشتریان خود را برآورده کنند، سفارشات را به سرعت انجام دهند و نرخ رضایت مشتری مثبت را حفظ نمایند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *