وبلاگ

بازاریابی شبکه ای چیست؟

   بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ روش انجام کسب و کاری است که در آن نیروهای فروش علاوه بر کمیسیونی که بابت خدمات و فروش محصولات دریافت می کنند بابت فروش افرادی که وارد کسب و کار می کنند ( که محصولات شرکت را بفروشند ) هم کمیسیون دریافت می کنند. این کار باعث شکل گیری شبکه ای از توزیع کنندگان و سلسله مراتب چندگانه می شود که برای هر فرد به سمت پایین گسترش یافته و دارای زیر شاخه است. این زیرشاخه ها دارای سطوحی از افراد است که برای فردی که در رأس شبکه قرار دارد، پاداش و مزایای اهرمی، به همراه خواهد داشت.

مهم نیست چقدر شبکه یا نتورک مارکتینگ خود را به قسمت های مختلف تقسیم کنید، تنها راهی که قادر خواهید بود با استفاده از آن، از کسب و کارهای مبتنی بر بازاریابی شبکه ­ای کسب درآمد کنید، آن است که مهارت تلفیق علم و هنر فروش و بازاریابی را داشته باشید. چراکه بازاریابی چند سطحه یا ( Multi-Level Marketing MLM ) نوعی از “فروش مستقیم” است، و هیچ کس ریالی کسب نخواهد کرد تا زمانی که محصولات و خدمات به فروش برسند. بنابراین فکر نکنید گوشه ای می نشنید و از فروش عوامل زیرشاخه تان پول دریافت می کنید، این تصور غلطی است و شما برای رسیدن به سودآوری باید تلاش بسیاری انجام دهید. شما باید برند و نام تجاری که می خواهید محصولات آن را بفروشید را بشناسید  و توان آن را داشته باشید و با استفاده از تبلیغات و سایر کانال ها افراد را مجاب به خرید کنید. از این رو بسیاری از افراد در بازاریابی شبکه ای، ثروتمند نمی شوند.

آیا بازاریابی شبکه ای هنوز کارامد است؟

از دهه 1930 تا به حال چند شرکت جهانی موفق شده‌اند از بازاریابی شبکه به نفع خود استفاده کنند و برندهایی با شهرت جهانی بسازند.

بازاریابی شبکه ای با شرکت عطرسازی کالیفرنیا آغاز شد که هنوز با نام فعلی خود یعنی Avon با قدرت به کارش ادامه می‌دهد. از جمله شرکت‌های معروف که با موفقیت از این مدل استفاده کرده‌اند می‌توان به برندهای Tupperware، Mary Kay، Amway و Pampered Chef اشاره کرد.

همه این شرکت‌ها مدت‌ها قبل از روی کار آمدن اینترنت نامی برای خود دست و پا کردند، اما این بدان معنا نیست که بازاریابی چند سطحی دیگر کار نمی‌کند. از آنجا که موفقیت در بازاریابی چند سطحی بیشتر به فروش بستگی دارد تا «Down line» – اگرچه داشتن زیرمجموعه هم مفید است– توزیع کنندگان باید زمان و تلاش زیادی را به همراه سرمایه‌گذاری اولیه نه چندان زیاد را صرف پیدا کردن مشتری کنند و با فروش محصولات‌شان به آن‌ها کسب درآمد کنند.

نتورک مارکتینگ از منظر مالی

بیایید بازاریابی شبکه ای را از منظر مالی بررسی کنیم : فرض کنید شما بابت فروش هر محصول به خصوص، 10% کمیسیون دریافت می­ کنید و فروش هر محصول هم برای شما دو ساعت کار یا زمان می ­برد. فرض کنیم 10% کمیسیون به طور میانگین تقریباً 10000 تومان باشد بنابراین شما ساعتی 5000 تومان دریافت خواهید کرد که با 40 ساعت کار در هفته به 200.000 تومان می­ رسد.

حالا فرض کنید زمانی صرف کرده و افرادی را ترغیب به پیوستن به این شبکه ­ی بازاریابی کرده ­اید و از فروش محصولات هر یک از آنها، مثلاً 1000 تومان بابت هر محصول دریافت می ­کنید. اگر بگوییم شما توانسته ­اید حداقل 10نفر را به زیرشاخه ­های خود اضافه کنید و آنها هم قادر باشند به طور متوسط هر ماه 20 محصول را بفروشند در اخر ماه 200.000 تومان هم به این صورت کسب خواهید کرد.

اگر بتوانید زیرشاخه های خود را در نتورک مارکتینگ افزایش دهید، می توانید از تلاش و زمانی که سایرین صرف می کنند کسب درآمد داشته باشید. البته بدیهی است که افزایش زیرشاخه آنقدر هم که به نظر می رسد آسان نخواهد بود و مورد دیگر آنکه متوسط دریافتی برای محصولات متفاوت یکسان نخواهد بود و ممکن است دریافتی شما کمتر یا بیشتر از آنچه محاسبه کرده ایم باشد. در واقع برخی از محصولات آنقدر قیمت پایینی دارند که حق کمیسیونی که از آن دریافت می کنید، به نسبت تلاشی که برای فروش آن انجام داده اید ناچیز است. و همچنین نمی توانید خیلی به فروش افراد زیر شاخه ی خود هم امید ببندید چون معلوم نیست آنها بتوانند فروش خوبی داشته باشند.

مشکلات بازاریابی چند سطحی چیست؟

تصور اشتباه یا واقعیت تلخ؟

آیا شما هم جزو کسانی هستید که با این صحنه از سوی دوست یا فامیل روبرو شده ­اند؟ “وای بزار برات از یه فرصت باورنکردنی کاری بگم! ” و در نهایت شما به یک ناهار و خانه آن شخص دعوت می شوید تا درباره این فرصت استثنایی صحبت کنید. جالب اینجاست که برنامه و فریب پشت این ناهار، آن را برای شما زهر می کند. پیش خود می گویید : ” احتمالا یه دونه از همین سازمان های بازاریابی شبکه ای است! ” حال فرض کنید که واقعا اینگونه باشد. آیا باید به غریزه خود اعتماد کنید؟ آیا اصلا بازاریابی شبکه ­ای یا همان نتورک مارکتینگ مشکلی دارد؟

اشباع بازار : یک مشکل ذاتی بازاریابی چند سطحی

توجه به اصول پایه ای

آموزش مفهوم اشباع بازار چندان مساله کارآمد و ضروری در اکثر بحث های بیزینسی نیست ولی متاسفانه در بازاریابی شبکه­ ای باید به آن توجه شود. عقل سلیم می­ گوید که اگر MLM ها عملی شوند (حتی به شکل نظری ) بالاخره روزی متوقف می ­شوند و به عنوان یک ابزار سودآور انتشار برای همه ی اعضا کارآمد نخواهند بود. این توقف ناشی از انتظار تشدید شده برای ” پول بادآورده ” است که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم

بازاریابی شبکه ای دیگر نمی تواند ادعا کند که جدید است و به واسطه این خود را معاف از قوانین معمول بازار و روش خرید و فروش اجناس و خدمات تلقی کند. بسیاری از آنان در این راستا تلاش کرده اند و در بیشتر قسمت ها شکست خورده اند و حتی برخی علیرغم ارایه محصولات عالی، شکست های مفتضحانه ای را تجربه کرده اند.

در دنیای مدرن امروزی نوآوری های بازاریابی کم نیست مثلا می­ توان به موفقیت خرده فروشی وال مارت اشاره کرد که راه کارآمدتر و سودآورتری برای توزیع کالاها و خدماتش نسبت به وضع موجود پیدا کرد و ارزش پایداری را برای سهامداران، کارکنان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان فراهم کرد.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *