وبلاگ

کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کارها

فناوری هوش مصنوعی که زمانی تنها ابزاری هیجان انگیز در داستان های علمی-تخیلی بود، امروزه بخش جدایی ناپذیر از عملیات روزانه هر کسب و کاری است. هوش مصنوعی کاربردهای متنوعی در بخش‏های مختلف یک کسب و کار دارد.

هوش مصنوعی با عملکرد پیش‌بینی نیازهای آینده، توصیه‌های لازم را برای کاربران ارائه می‌کند. می توان برای مثال، افزایش بهره‌وری کارمندان ازطریق انجام وظایف مدیریت، توصیه‌های قیمتی گذاری بهتر به فروشنده‌ها نام برد. به طور کلی کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کار، به این صورت است که فرآیند خرید برای مشتریان از طریق هوش مصنوعی آسانتر می شود و سیستم های مدیریت زنجیره ی تأمین که از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می کنند، قادر هستند تدارکات خود را بهبود ببخشند و تجزیه و تحلیل احساسات کارکنان از طریق هوش مصنوعی باعث می شود که با مشتری ارتباط بهتری برقرار کنند.

با ما همراه باشید تا چندین استفاده ی هوش مصنوعی را در کسب و کارهایی مانند تجارت الکترونیک، بازاریابی  و فناوری اطلاعات بررسی کنیم.

 

کاربرد هوش مصنوعی در تجارت کسب و کار

 

دستیارهای مجازی تجارت الکترونیک ربات هایی هستند که از یادگیری ماشینی و فناوری های پردازش زبان برای درک پرسش های کاربر و ارائه پشتیبانی لازم بر این اساس استفاده می کنند. این یک فناوری عجیب نیست زیرا تا به حال همه ما با سیری اپل، الکسای آمازون و دستیار گوگل آشنا هستیم.کسب و کارهای تجارت الکترونیک دستیاران مجازی را ترجیح می دهند زیرا آن ها 24 ساعت و 7 روز هفته بیدار هستند و می توانند بدون هیچ مشکلی به سوالات ساده مشتریان رسیدگی کنند. دستیارهای مجازی می توانند کارهای زیادی از تحقیقات محصول گرفته تا مدیریت موجودی، انجام دهند. برای مشتریان، دستیارهای مجازی نشان دهنده دسترسی سریع و آسان به اطلاعات هستند.

 

در واقعیت، فناوری تشخیص صدا چیز جدیدی نیست. قدمت آن به دهه 1960 برمی گردد. با این حال، در سال های اخیر است که تجارت صوتی رشد قابل توجهی داشته است. تجارت صوتی اساساً فناوری است که به کاربران امکان می دهد با استفاده از صدای خود خرید یا جستجو کنند. کاربران تجارت صوتی را به دلیل راحتی و سرعت آن ترجیح می دهند زیرا نیازی به صرف زمان برای تایپ کلمات صحیح ندارند.

 

 یا کاربرد دیگر درباره ی جست و جوی هوشمند است.اکثر مصرف کنندگان با ورود به یک وب سایت تجارت الکترونیک مستقیماً به جعبه جست وجو می روند. در نتیجه، احتمال تبدیل این مشتریان نسبت به کسانی که صرفاً در حال مرور هستند، بیشتر است. مشکل اینجاست که آن ها باید چیزی را که به دنبالش هستند پیدا کنند. با این حال، حتی اگر نتایج جستجو با کلمات کلیدی که جستجو کرده‌اند مرتبط باشد، لزوماً به این معنی نیست که نتایج جذاب هستند. اینجاست که هوش مصنوعی با( Searchandisingیا جستجوی هوشمند) می تواند به طور قابل توجهی به تجارت الکترونیک کمک کند.

 

Searchandising نام عملی است که “جستجو” و “تجارت تجاری” را ترکیب می کند، که شیوه های جستجوی آنلاین را با تکنیک های تجاری ادغام می کند. Searchandising راهی برای استفاده از تکنیک‌های جستجوی تعیین‌شده با وارد کردن مؤلفه‌های پیشرفته مانند پیمایش، جستجوی وجهی، فهرست‌های محصولات توصیه‌شده، تکمیل خودکار، پرسش‌های مرتبط، جستجوهای اخیر و موارد دیگر است. پلتفرم‌های تجارت الکترونیک ارزش پذیرش این راه‌حل‌های جستجوی نوآورانه را برای استفاده از داده‌های رفتاری و ارائه تجربه‌های جستجوی کاربرپسند، شخصی‌سازی شده و سودآور را درک کرده‌اند.

 

هوش مصنوعی در بازاریابی (Marketing)

 

شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی برای بازاریابی استفاده نمی‌کنند، فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند. هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند به توسعه استراتژی‌های بازاریابی کمک کند، بلکه در اجرای آنها نیز موثر است. هوش مصنوعی مشتریان را بر اساس معیارهای مختلفی مرتب می‌کند و تبلیغات خاصی را بر اساس سابقه آن‌ها هدف قرار می‌دهد. همچنین ابزاری حیاتی برای پاسخگویی به نیازهای مشتری در هر زمان است.

 

از هوش مصنوعی برای بازاریابی با ربات‌های چت هم استفاده می‌شود. این ربات‌ها می‌توانند به حل مشکلات، پیشنهاد محصولات یا خدمات و پشتیبانی فروش کمک کنند. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل _ سریع‌‌تر و دقیق‌تر از انسان _ داده‌های مربوط به رفتار مصرف‌کننده، از بازاریابان پشتیبانی می‌کند. این بینش‌ها به مشاغل کمک می‌کند تا اصلاحاتی در کمپین‌های بازاریابی انجام دهند و کارآمدتر شوند. همچنین برای آینده برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند. به هر حال کاربرد هوش مصنوعی در شبکه های اجتماعی بسیار عالی است و مزایای زیادی دارد.

 

 

 

 

 

 

هوش مصنوعی در عملیات‌های فناوری اطلاعات (IT Operations)

 

عملیات‌های IT، یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در کسب و کار است. این مورد که به عنوان AIOps هم شناخته می‌شود، اولین تجربه بسیاری از سازمان‌ها در زمینه اجرای هوش مصنوعی بوده است. اصطلاح AIOps به عنوان “کاربرد یادگیری ماشین و علم داده در مشکلات عملیات IT” تعریف می‌شود. هوش مصنوعی معمولا برای تجزیه و تحلیل خطای پرونده ورود به سیستم IT، با عملکردهای مدیریت سیستم‌های IT و اتوماسیون بسیاری از فرایندهای معمول استفاده می‌شود. استفاده از AIOps باعث می‌شود که تیم فناوری اطلاعات، مشکلات احتمالی را پیش از خراب شدن سیستم IT برطرف کند. هر چقدر سیستم‌های فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از مشاغل پیچیده‌تر می‌شوند، نقش AIOps برای بهبود عملکرد و خدمات سیستم بیشتر می‌شود.

 

 

کلام آخر

امروزه هوش مصنوعی در سراسر دنیا کاربرد گسترده ای دارد. هوش مصنوعی، دستگاهی است که به منظور یادگیری و تقلید از هوش و اقدامات انسان ها برنامه ریزی شده است. این ماشین ها قادرند از تجربه ها درس بگیرند و کارهای مشابه انسان را انجام دهند. تکنولوژی هوش مصنوعی روزبه روز در حال ارتقا است و تأثیر فراوانی در کیفیت زندگی ما خواهد داشت. مهم نیست که چه شغلی دارید و در چه حوزه ای فعالیت می کنید، هوش مصنوعی در تمام زمینه ها کاربرد دارد و می توانید از این تکنولوژی استفاده ی مفیدی داشته باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *