وبلاگ

منتورینگ منابع انسانی

اگر سری به فرهنگ لغت وبستر بزنید، می بینید که منتور به معنای مشاور، مستشار و راهنمای قابل اعتماد آمده است. دیگر منابع هم این معنا را گسترش داده و گفته‌اند: منتور، فردی است که به شما در شغل، پروژه‌های کاری، یا زندگی شخصی‌تان با تمام وجودش مشاوره می‌دهد.  منتورینگ فرآیندی است که یکی از مدیران سازمان یا فرد آگاه و ماهری بیرون از سازمان از نظر آگاهی و تجربه، به همکاران دیگر خود مشاوره داده و مدل های کاری، فرآیند و ابزار را مشخص می کند.  

برای رشد و توسعه سازمان خود، برنامه‌های منتورینگ برگزار می‌کنید؟ این برنامه‌ها اجباری هستند یا اختیاری؟ چه بازخورد و نتیجه‌ای از آن گرفتید؟ در این مقاله با ما همراه باشید . تحقیقات حاکی از این است سازمان‌هایی که دوره‌های منتورینگ در منابع انسانی سازمانشان، به صورت اجباری برگزار می‌کردند، به شکلی که همه افراد سازمان، موظف در شرکت در این برنامه بوده‌اند، به شدت اعلام رضایت از نتایج این دوره‌ها می کنند..  برای بررسی تاثیر برنامه منتورینگ در منابع انسانی سازمان و لزوم تداوم و اجباری بودن آن، طی آزمایشی از کارکنان پرسش شد که کدام از آن‌ها علاقه‌مند به شرکت در این برنامه‌ها هستند. افراد انتخاب شده را به دو قسمت تقسیم کردند. به قسمت اول، برنامه mentoring را ارائه کردند و به قسمت دوم، گفته شد که ظرفیت این برنامه تکمیل شده است و دیگر امکان شرکت کردن وجود ندارد. بعد از اتمام برنامه دو ماهه منتورینگ منابع انسانی، عملکرد آنان سنجیده شد و تفاوتی در بین عملکرد این دو گروه دیده نشد. تنها تفاوت بهبود عملکرد منتور دیده به مدت سه ماه بود که بعد از گذشت سه ماه، این بهبود عملکرد نیز ازبین می‌رفت. این طور به نظر می‌رسد که این برنامه برای کسانی که به دنبالش هستند، کاربردی ندارد  

تحقیقات زیادی انجام شده که چرا افرادی که بیشترین نیاز را به برنامه‌های منتورینگ در توسعه منابع انسانی دارند، علاقه کمتری به شرکت در آن از خود نشان می‌دهند. از جنسیت، سن، محل سکونت، خصوصیات اخلاقی، سابقه کار؛ اما هیچکدام نشان دهنده دلیل اینکه چرا این افراد در این برنامه‌ها شرکت نمی‌کنند، نبودند. برای دلایل این موضوع، تصور می‌شود شاید این افراد از اینکه در برنامه‌های منتورینگ در منابع انسانی شرکت کنند، احساس خجالت می‌کنند. یا اینکه احساس ضعف ندارند که در این برنامه‌ها شرکت کنند.

منتورینگ منابع انسانی شامل موارد زیر است:

  • همکاری بین منتور و مراجعه کننده می تواند برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد.
  • جلسات منتورینگ می تواند غیر رسمی باشد و هر زمان که مراجع به مشاوره، راهنمایی و حمایت نیاز داشت برگزار شود.
  • منتور همیشه با تجربه تر است و واجد صلاحیت های بیشتر نسبت به مراجع خود است. یک شخص ارشد در سازمان ویا یک متخصص خارج از سازمان است که می تواند دانش و تجربه خود را منتقل نماید.
  • معمولا تمرکز بر روی توسعه حرفه ای است.
  • برنامه کاری به وسیله مراجع تنظیم می شود و منتور بر اساس این برنامه به ارائه پشتیبانی و راهنمایی های لازم می پردازد.
  • منتورینگ مستقیما بر توسعه زندگی حرفه ای فرد متمرکز شده است.

جمع بندی

 اجرای منتورینگ در مدیریت منابع انسانی باعث می شود زندگی حرفه‌ای و شغلی شما را دگرگون شود؛. اما باید بدانید که ورود به این رابطه باید حتماً با انتظارات واقع‌بینانه و همین‌طور تلاش و پشتکار فراوان باشدو تاثیرات راهنمایی‌های یک منتور خوب ممکن است سال‌ها بعد خود را نشان دهد؛ پس باید شکیبایی کنید و مطمئن باشید که اثرات مثبتش را در طول زمان مشاهده خواهید کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *