وبلاگ

بازاریابی همهمه ای چیست؟

برای شهرت یک محصول یا برند مردم باید به آن علاقه داشته باشند تا در مورد آن صحبت کنند. سپس، باید مباحثه در مورد آن میان افراد گسترش یابد یا به اصطلاح ویروسی شود. ویروسی‌‌شدن یک محتوا نیز با همهمه در مورد آن برند یا خدمات راحتتر است.

در این مقاله قصد داریم به تعریف بازاریابی همهمه ای یا Buzz Marketing  بپردازیم ؛ سپس برخی مزایای آن را ارائه دهیم.

بازاریابی همهمه ای نوعی تکنیک است که در آن بازاریابان با استفاده از «بازاریابی دهان به دهان» در‌مورد یک محصول جدید یا خدمات، انتظارات خاصی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند. بازاریابی همهمه ای با ترغیب‌ کردن مصرف‌کنندگان به تبلیغ محصول یا خدمات از طریق مکالمه با خانواده، دوستان یا دنبال‌کنندگان خود، سبب وایرال شدن آن محصول یا خدمات می‌شود. این روش باعث افزایش آگاهی از برند پیش از در دست‌رس قرار گرفتن محصول یا خدمات می‌شود.

رویکرد بازاریابی همهمه ای با رویکردهای مرسوم بازاریابی متفاوت است و تکنیک‌های بازاریابی را بر سیستم‌های عامل‌ موجود اِعمال می‌کند. در واقع، شبکه‌ی گسترده‌ای تشکیل می‌دهد تا توجه عموم را جلب کند. بازاریابی همهمه‌ای از تعامل یک‌به‌یک استفاده می‌کند که رسانه‌های سنتی آن را ارائه نمی‌دهند. کاربران شبکه‌های اجتماعی این امکان را دارند که با دنبال‌کنندگان خود یک‌به‌یک تعامل داشته‌باشند.

بازاریابی همهمه ای می‌گوید که تبلیغات یک محصول یا شرکت توسط اینفلوئنسرها مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، زیرا این نظر را مغرضانه نمی‌دانند و باعث می‌شود که هنگام تصمیم‌گیری درمورد خرید، به حرف‌های اینفلوئنسر مورد‌اعتماد خود گوش دهند. امروزه، مصرف‌کنندگان به‌سرعت و به طور فزاینده‌ای در ردیابی بازاریابی محتوامحور مهارت می‌یابند. اگرچه تولید محتوای تبلیغاتی یا حمایتی توسط اینفلوئنسرها در ایالات متحده غیرقانونی‌ست، اینفلوئنسرها هم‌چنان به دنبال راهی برای تولید محتوای خلاقانه و متقاعد‌کننده درباره‌ی محصولی که برای تبلیغ آن پول دریافت کرده‌اند، هستند.

در حال حاضر، بخش عمده‌ی بازاریابی همهمه ای از طریق سیستم‌های عامل‌ اشتراک ویدئو انجام می‌شود که در آن یک شرکت یا یک شخص توسط سازمان استخدام می‌شود تا محتوای ویدئویی آنلاین تولید کند، به اشتراک بگذارد و بینندگان را به خرید محصولات این شرکت ترغیب کند. این ویدئوها به طور معمول مطالب طنز و بحث‌برانگیز را شامل می‌شوند تا توجه افراد را جلب کند؛ بدین ترتیب، افراد ترغیب می‌شوند تا درباره‌ی آن گفت‌وگو کنند، آن را مشاهده کنند و در رسانه‌های اجتماعی متفاوت به اشتراک بگذارند.

بازاریابی همهمه ای مزایای بسیاری دارد، زیرا سریع و مؤثر است. برخی از ویژگی‌های بازاریابی همهمه ای عبارت‌اند از:سرعت: کمپین‌های بازاریابی همهمه ای با تولید محتوا و داشتن تعامل در رسانه‌های اجتماعی سبب جلب توجه سریع و افزایش آگاهی از برند می‌شود.

سفیر برند: وقتی کمپین مورد توجه قرار گیرد، مصرف‌کنندگان بیش‌تر تبلیغات را برای شما انجام می‌دهند. آن‌ها پُست‌های شما را به اشتراک می‌گذارند، به دوستانشان اطلاع می‌دهند، از محصول شما استفاده می‌کنند و اساسا به سفیر تبلیغاتی تبدیل می‌شوند.

هزینه: بازاریابی همهمه ای در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌هاست و هزینه‌ی پایین آن نیز با افزایش درآمد جبران می‌شود و به‌راحتی نرخ بازگشت سرمایه‌ی برند را افزایش می‌دهد.

منحصر‌به‌فرد بودن: این نوع کمپین‌های بازاریابی به برند شما کمک می‌کنند تا از سایر برندها متفاوت باشد و به سبب بازاریابی خلاقانه و سرگرم‌کننده‌ی خود شناخته شود.

شناخت برند: بازاریابی همهمه ای از طریق دسترسی سریع و گسترده‌ی خود باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود. با ادامه‌ی کمپین، آگاهی به شناخت تبدیل و به تعامل منجر می‌شود. وقتی مشتری اولین خرید خود را انجام داد، به گروه «ماندگاری» منتقل می‌شود. مشتری نظرات خود را درمورد خرید اخیرش با خانواده‌، دوستان و دنبال‌کنندگان صفحه‌ی خود به اشتراک می‌گذارد، پس این پتانسیل را دارد که سفیر برند شما باشد.

قابلیت دسترسی:استراتژی‌های بازاریابی برای مشاغل کوچکتر به دلیل هزینه‌های بالا یا مشکل در ایجاد مواد تبلیغاتی لازم بسیار چالش‌‌برانگیز است. از جمله جنبه‌های مثبت بازاریابی وزوز این است که کمپین‌های بازاریابی buzz به سرمایه زیادی نیاز ندارند، حتی در برخی موارد می‌توان آن را کاملاً رایگان انجام داد. بازاریابان از طریق این نوع بازاریابی می‌توانند دسترسی مناسبی به مشتریان بالقوه خود داشته باشند. این فرآیند امکان فروش سریع محصول را فراهم می‌کند. علاوه‌‌بر موارد فوق، عوامل زیر نیز از مزایای این روش است:

  • دسترسی آسان به مشتریان
  • فروش محصولات در حداقل زمان
  • دریافت بازخورد و بهبود محصول برای مشتریان جدید
  • درک بهتر از نام تجاری برای مشتریان

محبوبیت:در دنیای مدرن اغلب فعالیت‌‌ها متکی به اینترنت است و رسانه‌های اجتماعی را به کانال بازاریابی برای کلیه مشاغل تبدیل نموده است. محبوبیت اینترنت و رسانه‌های اجتماعی مورداستفاده مصرف‌‌کنندگان ایجاد آگاهی و سرو‌‌صدا در مورد یک محصول یا خدمات جدید را بسیار آسان می‌گرداند.

مشاغلی که از بازاریابی پر سر و صدا استفاده می‌کنند:

1)مدیر شبکه‌های اجتماعی

یک مدیر رسانه‌های اجتماعی بر حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت نظارت می‌کند. آن‌ها ترکیبی از مهارت‌های آموخته‌‌شده مانند بازاریابی، شبکه‌های اجتماعی، سئو و بازاریابی برندینگ را برای ایجاد تبلیغات تجاری استفاده می‌کنند. این مهارت‌‌ها مشتریان را از طریق قیف فروش به سمت تبدیل هدایت می‌کند. همچنین، مدیران شبکه‌‌های اجتماعی مسئول شناسایی بازارهای هدف، ایجاد محتوای جذاب و مشارکت در بسترهای رسانه‌های اجتماعی با مصرف‌‌کنندگان فعلی و احتمالی و نظارت بر آمار حساب‌های اجتماعی مانند تعاملات و تبدیل هستند.

2)مدیر بازاریابی دیجیتال

یک مدیر بازاریابی دیجیتال بر تیم بازاریابی نظارت می‌کند و مسئولیت‌های اصلی او بر توسعه، اجرا و نظارت بر کمپین‌های بازاریابی دیجیتال کوتاه‌‌مدت و بلند‌‌مدت متمرکز است. همچنین این متخصصان میزان آگاهی از نام تجاری و ترافیک وب‌‌سایت را افزایش داده و سرنخ‌های فروش را مشخص می‌کنند. علاوه‌‌براین، آن‌ها از تحقیقات و پیگیری رفتار مصرف‌‌کنندگان، یافتن و استفاده از بسترها و ابزارهای جدید، نظارت و تجزیه‌‌و‌‌تحلیل ترافیک وب‌‌سایت و ایجاد و اجرای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال مؤثر پشتیبانی می‌کنند.

3)مدیر بازاریابی محصول

مدیران بازاریابی محصول به‌‌طور ماهرانه محصولات شرکت خود را تبلیغ کرده و میزان فروش را افزایش می‌دهند. وظایف این نقش شامل ایجاد پیام‌های رو به مشتری است که ویژگی‌ها و مزایای ارزشمند محصولات آن‌ها را به اشتراک می‌گذارد و ردیابی و نظارت بر فروش محصولات را نشان می‌دهد. مدیران بازاریابی محصول به‌‌صورت بین بخشی با بازاریابان، مدیران رسانه‌های اجتماعی و تیم تبلیغاتی همکاری می‌کنند تا رویکردهای بازاریابی خلاقانه‌‌ای را ارائه دهند.

کلام آخر

Buzz marketing یک تکنیک فروش است که هدف آن ایجاد اعتماد، هیاهو و وفاداری در مشتریان برای افزایش دسترسی و بهینه‌‌سازی کسب‌‌وکار است. با داشتن یک نام تجاری و محصول عالی در کنار پیام بازاریابی هوشمند، همهمه و هیجان را با کسب وکار خود همراه کنید.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *