وبلاگ

بازاریابی محتوایی چیست ؟

محتوا پادشاه است؛ محتوا در همه تیم ها حرف اول را می زند. اگر بتوانید دریابید که هر تیم خاص چگونه در شرکت شما از “محتوا” استفاده می کند ، می توانید هم افزایی یا سینرژی (Synergy) لازم را ایجاد کنید تا آن ها را قوی تر کنید.

بازاریابی محتوایی(content marketing)  برای موفقیت تمام کسب و کارها امری واجب است در حالی که متاسفانه بسیاری بازاریابی محتوا را کاری ساده و حتی غیرمهم تلقی می کنند . برخی مدیران کسب و کارها حتی نمی‌دانند بازاریابی محتوا چیست.  اهمیت ندادن یا اطلاع نداشتن از تاثیر محتوا در بازاریابی باعث شده است بسیاری از کسب و کارها کمبود شدید محتوای مفید و جذاب بخصوص در سایت‌های خود داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم ابتدا  با مروری بر تاریخچه بازاریابی محتوایی سپس تعریف آن و مزایای بازاریابی محتوایی اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

به تعریفی که «مؤسسه‌ی بازاریابی محتوایی (Content Marketing Institute) ارائه داده است، توجه کنید:

«هدف این شیوه از بازاریابی، جذب و نگهداری مشتریان به‌وسیله تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیتِ تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای می‌گیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است نه اجاره‌ی آن.»

مروری بر تاریخچه بازاریابی محتوایی

می‌توان گفت حدودا از سال ۱۷۳۰با انتشار سالنامه‌ای توسط بنجامین فرانکلین بازاریابی محتوا و شروع تولید محتوا باب شد. بنجامین به کمک این سالنامه می‌خواست مردم را از محتوایی که مد نظر داشت آگاه کند.

در سال ۱۸۹۵ “جان دیر” که در یک شرکت تراکتورسازی کار می‌کرد، با کمک همکارانش مجله‌ای برای کشاورزان منتشر کردند. این مجله به صورت رایگان بین مخاطبان پخش می‌شد. اما چرا جان دیر اینکار را آن هم به صورت رایگان می‌کرد؟ زیرا به اهمیت بازاریابی محتوا پی برده بود. او فهمیده بود اگر محتوای مفید و کاربردی برای مخاطبانش تولید کند، مخاطبان نیز بیشتر با آن کسب و کار ارتباط برقرار کرده و تبدیل به مشتری می‌شوند. شاید بازاریابی محتوا اصطلاحی جدید باشد ولی با توجه به توضیحاتی که دادیم این علم قدمتی حدود ۳۰۰ سال دارد. در طول این سال‌ها روش‌های بازاریابی و منابع تولید محتوا دستخوش تغییر شده است ولی فرمول آن تغییر نکرده است. این فرمول شامل مراحل زیر است:

نقطه درد (حساس) مشتری را شناسایی کن

این نقطه را با پرسیدن سوالات تحریک کن

اطلاعات مفید را در پاسخ این پرسش‌ها ارائه بده و به یک قهرمان تبدیل شو

تفاوت بازاریابی محتوایی با تبلیغات

از نظر مفهومی «تبلیغات» تفاوت بسیار زیادی با «بازاریابی» دارد. تبلیغات فقط می‌توانند بخش کوچکی از بازاریابی را تشکیل دهند. در واقع وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود، ذهن باید به سمت یک برنامهٔ جامع و همه‌جانبه برود که مطابق با یک استراتژی نوشته شده است و اجرا می‌شود. شما در بازاریابی محتوایی به دنبال این نیستید که شخصی را مجبور به خرید کنید یا بخواهید محصولتان را بدون مقدمه به او معرفی کنید. در این نوع بازاریابی شما تلاش می‌کنید تا با افزایش دانش مخاطب یا کاربری که  وب‌سایت شما را می‌خواند، در او احساس نیاز ایجاد کنید و او را به شناخت محصول یا خدمتتان ترغیب کنید.  تبلیغات به این صورت عمل نمی‌کنند. آن‌ها ناگهان سر راه شما ظاهر می‌شوند و به شما پیشنهاد می‌کنند از محصول A استفاده کنید.

مزایای بازاریابی محتوایی

  • بهبود سئوی سایت

شما برای بهبود سئو، کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید، اما برای افزایش قدرت سئوی وب‌سایت شما، هیچ‌چیز بهتر از تولید محتوا نیست و کاملا هم درست است. کانتنت به بیان ساده، یعنی اطلاعات. هدف گوگل این است که متناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین اطلاعات را با جست‌وجوهای کاربران تطبیق دهد. اما اگر مطلبی با چنین ویژگی‌هایی تولید و توزیع نکنید، شانسی برای رتبه‌یابی نخواهید داشت و از چشم کاربران دور خواهید ماند.

شما در موتورهای جستجو، به خاطر واژگان مشخصی که در مطالب نوشتاری خود دارید، رتبه کسب می‌کنید. مطالب بیشتر به معنی کلمات کلیدی بیشتر است؛ بدین‌ترتیب، فرصت بیشتری برای رتبه‌یابی در گوگل پیدا می‌کنید. از این روست که برای بازاریابی تولید محتوای موفق، پژوهشِ کلیدواژه‌ها از اهمیت اساسی برخوردار است.

دیگر عامل مهم در بهبود سئو، دریافت لینک است. هنگامی که وب‌سایت‌های دیگر به سایت شما لینک می‌دهند، گوگل شما را به عنوان منبعی معتبر به شمار آورده و در نتیجه آن را در رتبه‌بندی لحاظ می‌کند.

دیگر اینکه، گوگل وب‌سایت‌ها و منابعی را ترجیح می‌دهد که پیوسته به‌روزرسانی می‌‌شوند. از این رو، وقتی به شکلی مرتب محتوا منتشر کنید، وب‌سایت شما رتبه‌ بالاتری کسب خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر از انتشار مطالبتان دست بکشید، گوگل چنین می‌پندارد که وب‌سایت شما تعطیل و غیرفعال است و از این رو، رتبه‌ی شما را کاهش می‌دهد تا از دسترسی مردم به محتوای دستِ چندم جلوگیری کند.

2- بهبود خدمات مشتری

اگر بر این باورید که تولید محتوا صرفا راهی برای جذب مشتریان آینده است، کاملا در اشتباه هستید. یک استراتژی کانتنت مارکتینگ خوب شامل منابعی برای مشتریان موجود نیز می‌شود؛ از جمله:

مطالب آموزشی: این مطالب با نمایش محصولات و خدمات شما، به خوانندگان کمک می‌کنند تا بیشترین اطلاعات را در مورد آن‌ها کسب کنند.

پرسش‌های متداول: پرسش‌های متداول، موضوعات محتوایی خوبی هستند؛ چرا که می‌توانید زمان مناسبی را برای پاسخ‌گویی دقیق به پرسش‌های متداول صرف ‌کنید و وقتی مشتری از شما پرسشی دراین‌باره می‌پرسد، آن مطلب را برای او ارسال ‌کنید. افزون بر این پرسش‌های متداول، ترافیک ارگانیک بالایی نیز برای سایت شما به ارمغان می‌آورند.

به‌روزرسانی‌های انجمن: به‌اشتراک‌گذاری مطالب آموزشی یا صرفا اطلاع‌رسانی به مشتریان/مصرف‌کنندگان، حسی از یک انجمن و اجتماع را القا می‌کند و هم‌زمان، برند شما را نیز به شیوه‌ا‌ی اصیل تبلیغ می‌‌کند.

3-بهبود روابط عمومی

اینترنت موانعی را که در گذشته مانع از رسیدن صدای کسب‌و‌کارها به مشتریانِ هدف می‌شد، از میان برده است. در گذشته، تبلیغ کردن در تلویزیون دشوار یا بسیار گران قیمت بود؛ اما اکنون می‌توانید یک ویدئو را به راحتی روی یوتیوب یا اینستاگرام بارگذاری کنید و پیام خود را به رایگان به میلیون‌ها نفر در کره‌ی زمین برسانید. همین موضوع در مورد اخبار و آگهی‌ها نیز صادق است. امروزه برای برقراری ارتباط با مشتریان و هواداران خود به مدیر روابط عمومی نیازی ندارید.

پست‌های وبلاگی جای روزنامه‌ها را گرفته‌اند. لایو اینستاگرام جایگزین کنفرانس‌های خبری سنتی شده است. همه‌ی آنچه برای روابط عمومی نیاز دارید، زیر انگشتان دست‌تان به صورت رایگان قرار دارد!

4- تبدیل سرنخ‌ها (لید) به مشتری

با بهره‌مندی از یک راهبرد بازاریابی محتوایی نیرومند، کسب‌وکارها می‌توانند فرایند جلب مشتری را با فراهم آوردن محتوایی که نیازهای مخاطب را در هر مرحله از فرایند کسب‌وکار تأمین ‌کند، بهبود بخشند.

بازاریابان سنتی، پیش‌تر قابلیت این شیوه از مارکتینگ را زیر سؤال می‌بردند، اما اکنون به تاثیرگذاری آن پی برده‌اند و به جای نقد آن، تلاش خود را بر چگونگی اجرای آن متمرکز کرده‌اند. اما آنچه در کانتنت مارکتینگ اهمیت دارد این است که کانتنت باید قابل بازاریابی باشد تا امور به‌درستی پیش برود؛ محتوای ضعیف تاثیری منفی بر اعتبار کسب‌وکار خواهد داشت و چه بسا کارکردی وارونه پیدا کند. باید ببینید که آیا مطلب شما از دیگر مطالب متمایز خواهد شد؟ آیا سودآوری در پی خواهد داشت؟

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *