وبلاگ

بازاریابی میدانی چیست؟ چه روش هایی دارد؟

بازاریابی علم پر و پیچ و خمی است. در بازاریابی باید بتوانیم به بهترین شکل با مشتری ارتباط برقرار کنیم. یک بازاریاب باید بتواند مشتری را متقاعد کند تا در نهایت محصول خود را به مشتری بفروشد.در این مقاله قصد داریم به تعریف و  شناسایی بازاریابی میدانی و روش های مختلف تبلیغات میدانی بپردازیم.

بازاریابی میدانی عبارت است است از برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای بازاریابی و فروش به صورت رو در رو و مستقیم در مکانهایی که مخاطب حضور فیزیکی  دارد. در این روش  با بکار گیری نیروی انسانی آموزش دیده ابتدا مشتری را با محصول و خصوصیات و مزایای آن اشنا نموده و متعاقباً بر تصمیم گیری خرید مشتری تاثیر گذاشته و   تجربه ای خوب و بیاد ماندنی از برند به وی منتقل می نماید.

در بیشتر مواقع افراد گمان می کنند بازاریابی میدانی نیازی به تخصص خاصی ندارد و همین که محصول خود را به خریدار نشان دهند و توضیح مناسبی ارائه کنند، کفایت خواهد کرد در حالی که، این نوع بازاریابی نیز به مهارت های خاص خود نیاز دارد از جمله:

اعتماد به نفس

تا چه میزان بر روی اعتماد به نفس خود کار کرده اید؟ ایا شما فردی هستید که اعتماد به نفس پایینی دارید؟ در بازاریابی میدانی، بازاریاب باید از اعتماد به نفس کافی برخوردار باشد. اگر بازاریابی اعتماد به نفس کافی نداشته باشد به این معناست که خود را به اندازه کافی دوست ندارد و نمی تواند دیگران را نیز به اندازه کافی دوست بدارد. در چنین حالتی بازاریاب خود را لایق توجه نمی داند. بنابر این نمی تواند با خریدار ارتباط خوبی برقرار کند. تا زمانی که بازاریاب خود را لایق توجه نداند و گمان کند شخصی بی ارزشی است چگونه می تواند برای دیگران مفید واقع شود و کالا یا خدمت خود را به مشتری عرضه کند؟

قدرت بیان

قدرت بیان یکی دیگر از مهارت هایی است که هر بازاریاب میدانی به آن نیاز دارد. با فرض این که شخص بازاریاب اعتماد به نفس خوبی دارد، اما اگر نتواند از واژه های مناسب و قدرت بیان خوبی برخوردار باشد چگونه می تواند معرفی مطلوبی برای خدمات و محصول های مد نظر داشته باشد؟ همچنین با آشنایی با علم زبان بدن بازاریاب می تواند متوجه شود که خریدار قصد دارد چه واکنشی نشان دهد و می تواند زبان بدن خریدار را نیز تفسیر کند. بنابر این اگر خریدار با زبان بدن خود خستگی یا کلافگی را نشان دهد، بازاریاب می تواند با تصمیم های درست و به هنگام بازاریابی میدانی را به سمت و سوی مناسب سوق دهد

مزیت رقابتی

یکی از موارد مهم دیگر در بازاریابی میدانی توجه به این نکته است که، محصول یا خدمتی که قصد ارائه آن را دارید چه مزیت رقابتی منحصر به فردی دارد. به عنوان مثال خرما به تنهایی یک محصول معمولی محسوب می شود، اما اگر وارد پروسه فرآوری شود و کیک خرمایی رژیمی از آن تولید شود به محصولی با مزیت رقابتی تبدیل شده است. اگر محصول یا خدمتی دارای مزیت رقابتی باشد، بدون شک بازاریابی میدانی موفق تری خواهد داشت.

دوره آموزشی: تولید و بسته بندی خرما

دوره آموزشی: فرآوری خرما

توجه به فعالیت رقبا

در بازاریابی میدانی توجه به فعالیت رقبا بسیار اهمیت دارد. توجه به این موضوع که رقبای محصول یا خدمت شما از چه ترفند هایی استفاده می کنند و چه سیاست ها و استراتژی هایی را در نظر گرفته اند همگی می تواند شما را به سمت و سویی سوق دهد که از روش های متفاوت تری نسبت به رقبا در بازاریابی میدانی خود استفاده کنید.

روش های مختلف تبلیغات میدانی

روش سمپلینگ

از این روش برای فرهنگ سازیی محصول یا خدمتی جدید و جذب مشتری هایی که قبلا به هر دلیلی از دست رفته اند استفاده می شود. معمولا کسب و کار ها با یک نمونه ی کوچک از محصولشان قصد دارند مشتری را به طرف خود جذب کنند.

حتما تا کنون در مقابل یک عطرفروشی با افرادی که با کاغذهای معطر تبلیغاتی سعی در جلب توجه شما دارند  روبه رو شده اید، این یک نمونه از زوش سمپلینگ است که در کشور ما به خوبی جایگاه خود را پیدا کرده است و بسیاری از کسب و کار ها از این طریق مشتری های بسیاری را به سازمان یا فروشگاه خود روانه کرده اند.

در این روش برای تبلیغ محصولات بزرگتر یا وسایلی که امکان تست آن ها وجود ندارد از بروشور و کاتالوپ استفاده می کنند.

این روش به این گونه ای است که یک فرد با ظاهر آراسته و شیک به افرادی که در مسیرش هستند یا در حال رفت و آمدند برخورد می کند و با ارائه ی کاتالوگ یا نمونه ی تستر آن محصول، سعی در جلب نوجه مشتری دارد و به محض اینکه کاتالوگ یا تستر توسط مشتری پذیرفته شد با لحنی دل نشین اطلاعاتی از برند یا محصول مورد نظر در اختیار مشتری می گذارد و آن را به محل فروش راهنمایی می کند.

این روش تبلیغات به شیوه ی میدانی، بسیار موثر واقع شده است چرا که با لمس و تست واقعی محصول، ارزش آن در ذهن مشتری بالامی رود و بخاطر حضور فیزیکی شخص سمپلر و برقراری رابطه ی مطلوب، در لحظه به تمام شبهات مشتری در رابطه با محصول پاسخ داده می شود و درصد خرید را به شدت بالا می برد.

ون تبلیغاتی

در این روش یک ون یا حتی ماشین سواری را با انواع برچسب های تبلیغاتی مربوط به آن کسب و کار و توضیحاتی در رابطه با محصول یا برند تزیین می کنند.

با فراوانی روش های تبلیغات کنونی در بازار، کمتر کسب و کار هایی هستند که  از این روش به عنوان اولویت استفاده می کنند به همین جهت این روش تبلیغاتی هم چنان جزو روش های خاص و بکر است که توجه هر شخصی را در اطراف خود جلب می کند. ون تبلیغاتی یک تبلیغ سیار و قابل توجه در هر موقعیتی است.شرکت اسنپ از جمله شرکت هایی است که از این روش استفاذه می کند و حتما این روش تبلیغاتی اسنپ برای شما هم جذاب بوده و توجهتان را جلب کرده است.

ایونت

ایونت مارکتینگ را بازار یابی رویداد هم می گویند. برگزاری این رویداد ها هم به صورت آنلاین و هم افلاین صورت می گیرد.معمولا کسانی که این رویدادها را برگزار می کنند، یا اسپانسر هستند یا خودشان میزبان رویداد می باشند.این رویدادها به هر منظوری ایجاد می شوند مانند رویدادهای اطلاع رسانی، آموزشی، هم فکری و …

از این رویدادها می توانید برای تبلیغ کسب و کار خودتان استفاده نمایید. معمولا این رویدادها به این صورت است که میزبان یا اسپانسر در ابتدای ورودی سالن یک فضایی را به تبلیغ برند خود اختصاص داده است و در اوسط رویداد هم می توانند در رابطه با سازمان و برند به مشتری توضیحات قابل توجهی ارائه بدهند که قطعا تاثیر مطلوبی بر ذهن مشتری می گذارد.

بعضی از نرم افزارها نیز به صورت زنده امکان برگزاری ایونت های آنلاین با تلفن همراه را میسر کردند مانند اینستاگرام یا لایو استریم و …

ایونت های آفلاین نیز به صورت فیزیکی در محل و یا در قالب همایش برگزار می شوند که غرفه داران نمایشگاه می توانند از این روش تبلیغاتی برای معرفی کسب و کار خود  استفاده کنند.

نیروی نصب کننده

یک روش بسیار نوین برای تبلیغ اپلیکیشن ها استخدام نیرو برای نصب است که به تازگی این روش تبلیغاتی را در  انواع کسب و کار ها زیاد به چشم دیدید. در نمایشگاه ها معمولا در ازای یک سیم کارت رایگان از افراد می خواهند که اپلیکیشن مورد نظر را حتما نصب کنند. اگر اپلیکیشن واقعا کارآمد و مفید باشد حتما مشتری از آن استفاده خواهد کرد و به همین راحتی تبلیغ با ۸۰ درصد بازدهی اتفاق می افتد.

سخن آخر

روش تبلیغات میدانی جزو روش های موثر با بازدهی فراوان است، با این روش به سرعت مشتری های خود را از مشتری های بالفعل را به بالقوه تبدیل می کنید.در تبلیغات میدانی، روش های مختلفی وجود دارد که با بهره گیری از هر کدام از  این روش ها می توانید تبیلغ سودمندی داشته باشید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *