وبلاگ

بازاریابی فردی چیست؟

بازاریابی فعالیت‌هایی است که یک شرکت برای ارتقاء خرید یا فروش یک محصول یا خدمات انجام می‌دهد و

شامل تبلیغات، فروش و تحویل محصولات به مصرف‌کنندگان یا مشاغل دیگر است.برخی از بازاریابی‌ها توسط نمایندگان و یا نمایندگی از یک شرکت انجام می‌شود. پیشرفت‌های تکنولوژیکی، انتظارات مشتریان در حال تغییر است. هنگامی که مشتریان اطلاعات شخصی خود را ارائه می‌دهند، می‌خواهند با آن‌ها به عنوان فردی با ویژگی‌های منحصر به فرد رفتار شود. به عنوان بازاریاب، ما باید اطلاعات مورد نظر مشتریان را در مکان و زمان مناسب ارائه دهیم. در این مقاله به بررسی مفهوم بازاریابی فردی می پردازیم و مراحل و چالش های آن را بر می شمریم.

بازاریابی فردی یا شخصی‌سازی شده، سعی در تحلیل علم داده‌ها و دیتاها در بستر مجازی دارد تا با استفاده از اطلاعات افراد، تنها علاقه‌مندی‌های فرد به فرد را در جلوی راه آن‌ها قرار دهد. منظور از دیتاها و داده‌ها، در اینجا می‌تواند جستجوی افراد در گوگل یا سایر موتورهای جستجو باشد

 برای موفقیت در بازاریابی شخصی سازی شده لازم است این موارد را در نظر داشته باشید:

⦁ توجه به زمان طلایی برای ایجاد ارتباط با مشتری

زمانی که به سؤال بازاریابی شخصی‌ سازی شده چیست؟ پاسخ داده شد، روی این نکته بیشتر مانور داده شد که این نوع بازاریابی، یکی از متمرکز‌ترین انواع بازاریابی به شمار می‌آید. دلیل اصلی آن نیز، این است که باید پارامترهای زیادی را در بازاریابی با افراد در نظر بگیرید. زیرا در بازاریابی فردی، روانشناسی فردی بر روی اکثر افراد یک جامعه مدنظر است و باید آن‌ها را مو به مو اجرا کنید تا به موفقیت خوبی در کسب و کار خود دست پیدا کنید.

در واقع، زمان تبلیغ محصول و بازاریابی به اندازه سایر موارد آن مانند نوع محتوا و نحوه بیان آن مهم است. حتماً باید توجه کنید که مشتریان شما یا کسانی که ممکن است در آینده مشتری شما شوند، در چه زمانی بیشتر نیاز به خرید دارند. در واقع، همواره باید تحلیلی از ذهن مخاطب صورت گیرد تا بازاریابی فرد به نتیجه دلخواه برسد. این نوع تحلیل رفتاری می‌تواند تمایل به خرید افراد در مناسب‌هایی مانند روز تولد همسر یا مادرشان باشد.

مثال: در یک فروشگاه فیزیکی لباس زنانه که شامل فروشگاه اینترنتی نیز بود، پس از مدتی در بازاریابی فردی به این نکته رسیدند که بهترین زمان تبلیغ کالای خود، چند روز پس از خرید است. همواره اگر تجربه خوبی از خرید توسط مشتری در فروشگاه به وجود آمده باشد، با ارسال پیامک تبلیغاتی پس از چند روز، دیده شد که ارتباط معناداری بین مشتری و کالا به‌وجود آمد. دقیقاً همین ترفند موجب خواهد شد تا بزرگ‌ترین گام موفقیت در بازاریابی فردی ( Account Based Marketing )، یعنی تبدیل مشتری معمولی به مشتری ثابت را کسب کنید.

ارائه پیشنهاد‌های جذاب به مشتری

یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهم برای موفقیت در بازاریابی فردی یا شخصی، توجه به ارائه پیشنهاد‌های جذاب به مشتری است. در واقع شما به عنوان صاحب یک کسب و کار که نیاز به بازاریابی فردی دارید، باید پیشنهاد‌هایی را مانند تخفیفات فصلی برای مشتریان خود در نظر بگیرید.

البته این نوع بازاریابی، نیاز به تمرکز بالا و خلاقیت دارد. زیرا اگر محتوای شما تکراری باشد یا بیش از اندازه بلوف شده باشد، قطعاً موجب خواهد شد تا مشتری از کالای مورد نظر شما دور شود و نتیجه عکس را در بازاریابی شخصی بگیرید.

مثال: باز هم مثال فروشگاه لباس را مدنظر قرار می‌دهیم تا بتوانیم از همه جوانب به آن نگاه کنیم. به‌طور مثال اگر قصد این را دارید که تخفیفات فصلی روی اجناس خود داشته باشید و آن را تحت عنوان ایمیل یا پیامک به مشتریان ثابت خود بفرستید، حتماً توجه کنید که هر بار تخفیفات را بر روی یک جنس داشته باشید و همیشه بر روی پیراهن یا شلوار این تخفیف را نگذارید. دلیل اصلی آن، این است که پس از مدتی مشتری متوجه خواهد شد که هدف شما تنها جذب مشتری است.

ایجاد رابطه دوستانه با مشتریان

قطعاً شما با استفاده از بازاریابی، قصد افزایش فروش خود را دارید و از دیتاهای افراد استفاده می‌کنید. در این رابطه، بهتر است بدانید که همواره باید دیتاهای خود را به روز کنید تا این ارتباط دوستانه بین شما و مشتری حفظ شود. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که به روز سازی دیتاها همواره نیاز به بازاریابی دیجیتال پرقدرت دارد. پس بدانید که یکی از نیازهای بازاریابی فردی، بازاریابی دیجیتال است. زیرا در اینصورت، قدرت فروش شما چند برابر خواهد شد.

استفاده از تکنیک Retargeting

یکی از تکنیک‌های اساسی در بازاریابی فردی، توجه به تکنیک ریتارگتینگ است. در این حالت، شما باید با استفاده از یک دیتا سنتر قوی، جستجوهای افراد در زمینه‌های مختلف را مدنظر قرار دهید تا بتوانید محصول خود را به فروش برسانید. در واقع افرادی که با جستجوی یک کالا، از خرید منصرف شده‌اند، این فرصت را به کالای شما می‌دهد تا مشتری را وسوسه به خرید کند. به‌طور مثال اگر شما قصد این را دارید تا لوازم خانگی بفروشید، باید بازاریابی محصولات خود را به سمت خانواده‌هایی سوق دهید که دختر جوان دارند و قصد تهیه جهیزیه را دارند. در این حالت می‌توانید با ارسال پیام تبلیغاتی، به هدف خود برسید.

مراحل بازاریابی فردی

1)شناسایی مشتری ها : مشتری ها از دو منظر با هم تفاوت دارند.

  • سطوح متفاوتی از ارزش را به کسب و کار شما ارئه می‌کنند.
  • نیازهای متفاوتی دارند.

2)متمایز کردن مشتریان

  • فعالیت‌ها را اولویت‌بندی کرده و بیشترین مزیت را از مشتریان با ارزش کسب نماییم.
  • رفتار شرکت را متناسب با نیازهای مشتریان تغییر دهیم.
  • میزان و نوع تمایزی که بین مشتریان قائل می‌شویم به ما کمک می‌کند تا تصمیم بگیریم کدام راهبرد بازاریابی فردی رادر شرایط خاص استفاده کنیم.

3)تعامل با مشتریان

4)مشتری‌مداری

چالش‌های بازاریابی شخصی سازی شده

با توجه به وضعیت و اندازه هر کسب و کار، استفاده از روش بازاریابی شخصی سازی شده می‌تواند قیمت متفاوتی داشته باشد. برای مثال اگر یک فروشگاه کوچک محلی بخواهد هر کدام از مشتریان را با استفاده از یک آگهی شخصی سازی شده بر اساس نیازها و خواسته‌های آن‌ها هدف قرار دهد، باید راهی برای به دست آوردن اطلاعات خریدهای قبلی و پیش‌بینی خریدهای آینده پیدا کند. این کار می‌تواند هزینه بسیار بالایی داشته باشد.

با این حال، اگر از برنامه وفاداری خاصی در این موارد استفاده شود کار ساده‌تر خواهد شد. چرا که با کمک گرفتن از کدها و کارت‌های تخفیف، مشتریان به سادگی ردیابی می‌شوند. اگر یک مشتری هر هفته موز می‌خرد، پس یک کد یا کارت تخفیف می‌تواند پاداش خوبی برای وفاداری او به فروشگاه باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *