وبلاگ

اصول مدیریت کسب و کار

برای رهبری موفقیت آمیز یک تیم یا تبدیل شدن به یک کارآفرین خوب، به مهارت‌های مدیریت کسب و کار قوی و درک خوبی از عملکردهای اصلی کسب‌و‌کار نیاز دارید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات کافی در مورد اصول مدیریت و نحوه‌ی به پیوستن آن‌ها در کسب‌و‌کار یا نقش شغلی خود، به موارد زیر توجه کنید:

مدیریت کارکنان

این روز‌ها دیگر به‌کارگیری فرآیند‌های استاندارد مدیریت منابع انسانی به‌منظور ایجاد یک محیط تجاری با عملکرد بالا، کافی نیست. داده‌های گارتنر بیانگر این است که مدیران موفقی که سطوح بالایی از همدلی با کارمندان را نشان می‌دهند، سه برابر بیشتر از مدیرانی که همدلی کمتری دارند، بر عملکرد کارکنان خود تأثیر می‌گذارند. به جمله‌ی زیر که نقل قولی از Vasanthis Srinvasan، استاد و مدرس دوره مدیریت کارکنان IIMBX است، دقت کنید:

«در پایان روز، اینکه چقدر خود را خوب مدیریت می‌کنید تعیین می‌کند که چقدر مدیر موثری هستید.»

از آنجایی که سازمان‌های بیشتری به سمت کار ترکیبی روی می‌آورند و فناوری بیشتری را برای نظارت بر کارکنان پیاده‌سازی می‌کنند، انگیزه دادن و هدایت عملکرد اعضای تیم آن‌ها برای موفقیت حیاتی‌تر می‌شود.

عملیات اجرایی

مدیریت عملیات بر کل فرآیند تولید یک کالا یا خدمات نظارت دارد. مدیریت زنجیره تامین و اطمینان از برآورده ساختن تقاضا در مهلت‌های زمانی محدود، می‌تواند بسیار پیچیده باشد و برای موفقیت کسب‌و‌کار بسیار مهم است.

افراد در مدیریت عملیات بیشتر وقت خود را صرف حل مسئله و فکر کردن در مورد چگونگی بهبود فرآیندهای تولید می‌کنند. این امر مستلزم درک طیف وسیعی از مفاهیم مانند برنامه‌ریزی نیاز‌های ظرفیتی، تجزیه و تحلیل بهره‌وری، تضمین کیفیت و مدیریت ناب (lean management) است.

مدیریت امور مالی و حسابداری

مدیریت صحیح امور مالی به‌منظور اتخاذ تصمیمات مهم تجاری، بسیار مهم است. دانش حسابداری، کسب‌و‌کار اولیه‌ی شما را قادر می‌سازد تا به سوالاتی مانند اینکه «چقدر می‌توانید برای بازاریابی هزینه کنید» یا اینکه «آیا توانایی تضمین وام از بانک را دارید» پاسخ دهید. با درک حاشیه سود، جریان نقدینگی و مدیریت بدهی‌ها و هزینه‌ها، خود را به دانشی مجهز می‌کنید تا همواره توانایی سنجش این موضوع را که «آیا کسب و کار شما سودآور باقی می‌ماند؟» را داشته باشید.

دانش هزینه‌یابی

آگاهی از بهای تمام شده هر یک از محصولات و خدمات اصلی و همچنین ترکیب آن برای مدیریت کسب و کار ضروری است. این دانش برای بهبود حاشیه و سودآوری شرکت، تضمین قیمت‌های فروش ثابت و اجتناب از اتخاذ تصمیم‌های نادرست ضروری است. هزینه‌یابی یک شاخص ضروری برای مدیریت کسب و کار حرفه‌ای است.

محدودیت هزینه‌های ثابت

در شروع فعالیت، وضعیت یک کسب‌و‌کار اغلب بسیار شکننده است و معمولاً پس از گذشت چند سال یک سازمان موفق می‌شود که یک پایه‌ی محکم را ساختاربندی کند. بنابراین، هنگام شروع کسب‌و‌کار باید هزینه‌های ثابت را به حداقل رساند و بر هزینه‌های متغیر تمرکز کرد.

مدیریت سهام

یک شرکت باید با سطحی از سهام بهینه فعالیت کند تا از چندین مشکل جلوگیری کند. داشتن سهام کم ممکن است باعث کمبود موجودی شود که می‌تواند عواقب چشمگیری برای یک شرکت داشته باشد. در مقابل، سهام بیش از حد مستلزم هزینه‌های اضافی برای کسب‌و‌کار، جابه‌جایی نقدینگی و خطر از دست دادن بیشتر (در صورت وجود محصولات فاسد‌شدنی یا قدیمی) است.

مدیریت حساب‌ها

در مبحث مدیریت کسب و کار، بررسی صورت‌حساب‌ها بسیار مهم است زیرا شما باید مراقب روند صورتحساب تا زمان بازیابی مطالبات باشید. در اینجا دو نکته‌ی مهم در سطح پیگیری صورت‌حساب‌ها وجود دارد:

1)    شارژ مشتری در اسرع وقت

فاکتور باید در اسرع وقت به مشتری ارسال شود. حداکثر زمانی که برای ارسال فاکتور در نظر می‌گیرید باید تاریخ تحویل کالا باشد. دقت کنید که پرداخت چند روز بعد در مقایسه با چند هفته بعد، تفاوت چشم‌گیری بر جریان نقدینگی شرکت خواهد داشت. پس هر چه روند پرداخت آسان‌تر و سریع‌تر باشد، مدیریت کسب‌و‌کار قوی‌تر عمل کرده است.

2)   ایجاد نظارت مؤثر بر پرداخت‌های مشتری

هنگامی که موعد پرداخت فرا می‌رسد، تفاوت یک سازمان موفق با ناموفق مشخص می‌شود زیرا یک کسب‌و‌کار موفق از قبل برای تماس با مشتری و اطلاع وضعیت و دریافت توضیحات، برنامه‌ریزی کرده است. یک شرکت موفق همچنین این احتمال را در نظر می‌گیرد که در صورت عدم پرداخت باید چه سیاستی را مد نظر داشته باشد.

انتخاب استراتژی‌های کاربردی

توانایی انتخاب یک رویکرد استراتژیک و سطح بالا در یک کسب و کار به‌منظور دستیابی به اهداف تجاری، ضروری است. یک استراتژی کسب‌وکار خوب باید دید واضحی از مخاطبان هدف، ارزش پیشنهادی منحصر‌به‌فرد کسب‌وکار، منابع موجودی مورد استفاده و نحوه‌ی پایدار ماندن در رقابت را به شما ارائه بدهد. اما مدیریت استراتژیک یک کسب‌و‌کار نیازمند سطوح بالاتری از تفکر انتقادی هم است.

به جمله‌ی زیر که نقل قولی از Nicolaj Siggelkow، مدرس استراتژی کسب‌و‌کار است دقت کنید:

«در حالی که معتقدم داشتن یک استراتژی خوب بسیار مهم است، قویاً بر این موضوع اعتقاد دارم که فرآیند تفکر عمیق‌تر در مورد استراتژی شما از اهمیت بیشتری برخوردار است. از طریق این فرآیند است که می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد اینکه انرژی و منابع خود را کجا متمرکز کنید، به دست آورید، که در نهایت منجر به عملکرد بالاتر سازمان شما خواهد شد».

تجزیه و تحلیل داده‌ها

کسب‌و‌کارهای امروزی داده‌های بیشتری نسبت به قبل تولید می‌کنند. تجزیه و تحلیل داده‌هل در مدیریت کسب و کار شما می‌تواند برای بهینه‌سازی عملکرد، تصمیم‌گیری و افزایش بازگشت سرمایه (ROI) کسب و کار شما بسیار ارزشمند باشد.

طبق گزارش Sisense’s State of BI & Analytics، 49٪ از شرکت‌ها از زمان همه گیری COVID-19 بیشتر به تجزیه و تحلیل داده‌ها متکی هستند.

به‌طوری که فیلیپ ریگولت (Philippe Rigollet)، دانشیار ریاضیات مرکز آمار و علوم داده MIT بیان کرده است که: «توانایی استخراج اطلاعات از داده‌ها در واقع موقعیت بسیار قدرتمندی برای جمع‌آوری داده‌ها در تمامی جنبه‌های جامعه است، از بازاریابی گرفته تا سلامتی و حتی ورزش و سرگرمی»

بازاریابی نوین

بازاریابی چیزی فراتر از تبلیغات یا حضور در رسانه‌های اجتماعی است. یادگیری اصول بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند تا بینش مناسبی را در مورد اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند، از چه کانال‌های بازاریابی باید استفاده کنید و چگونه یک برند قوی و قابل اعتماد بسازید، به‌دست آورید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *