وبلاگ

اصول مدیریت کسب و کار

در هر سازمان مدیران نقش اصلی را برعهده دارند، زیرا برنامه ریزی برای انجام کار ها و هدایت کارکنان توسط مدیران انجام می شود. اصول مدیریت به ارائه روش هایی برای کمک به مدیران جهت برنامه ریزی مناسب تر و هدایت بهتر کارمندان می پردازد. خواندن مقاله اصول مدیریت را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها، مدیران داخلی شرکت ها و علاقه مندان به مدیریت

 در این مقاله به مباحث زیر می پردازیم:

  • مدیریت چیست؟
  • اصول مدیریت چیست؟
  • نقش مدیران در اصول مدیریت

مدیریت چیست؟

مدیریت به فرایندی گفته می شود که در آن منابع انسانی و مادی یک مجموعه به صورت کارآمد و موثر بکار گرفته شده و با سازماندهی، هدایت، کنترل و برنامه ریزی بین آن ها هماهنگی ایجاد نمود که اهداف سازمان را محقق نمایند.

اصول مدیریت چیست؟مدیریت شامل پنج اصل است که به شرح زیر است:

اصل کنترل

با استفاده از اصل کنترل مدیر بر کارهای کارمندان نظارت نموده و میزان پیشرفت مجموعه و اهداف شرکت را بررسی می نماید. در واقع ادامه کار هر شرکت به میزان کنترل مدیر بر عملکرد و کارمندن شرکت دارد. با استفاده از اصل کنترل می باشد که مدیر متوجه می شود چه کار هایی باید انجام می شدند و تا به الان چه کار هایی انجام شده اند و هریک از کارمندان چه عملکردی دارند.

با کنترل شرکت، مدیر می تواند اختلاف ها و انحرافات شرکت بین آنچه الان وجود دارد و آنچه که باید وجود داشته باشد را تشخیص داده و برای رفع مشکلاتی که وجود دارند اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

معمولا فرایند کنترل شرکت توسط مدیران به سه صورت یعنی قبل از انجام کار، در هنگام انجام کار و پس از انجام کار انجام می شود.

اصل برقراری ارتباط

در هر شرکت ارتباط بین افراد سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است و مدیریت صحیح آن به یکپارچگی و وحدت سازمان کمک بزرگی می نماید. مدیران با ایجاد کانال های ارتباطی خیلی راحت تر می تواند اثر بخشی خود را در بین کارمندانش تقویت نماید. اگر مدیر در شرکت نظام ارتباطی قدرتمندی نداشته باشد، نمی تواند شرکت را مدیریت نماید.

اصل برنامه ریزی

برنامه ریزی به عنوان یکی از اصول مدیریت به مدیران کمک می نماید، وضعیت واحدی که مدیر آن هستند را تحت کنترل خود درآورده و آینده واحد خود را پیش بینی نمایند. همچنین مدیران با استفاده از اصل برنامه ریزی می توانند ابزار مورد نیاز و راه حل های کاربردی جهت رسیدن به اهداف مدیریتی خود در آینده را فراهم نمایند.

در واقع اصل برنامه ریزی اولین اصل مدیریت می باشد، زیرا اهداف سازمانی را مشخص خواهد نمود. برای برنامه ریزی ابتدا باید مشخص نمود که در طول دوره زمانی مشخص واحد مورد نظر باید چه کار هایی انجام داده باشد و رویداد هایی به وجود آمده باشد.

به عنوان مثال مشخص نماییم که در پایان سال شرکت چه مقدار سود کسب خواهد نمود، چه افرادی استخدام می شوند، چند درصد از اهداف بلند مدت شرکت در طول یک سال باید حقق شده باشد و …

در مرحله بعدی از برنامه ریزی باید مشخص شود که برای رسیدن به اهداف به چه ابزار ها و راهکار هایی نیاز است. یک مدیر برای این که بتواند اهداف بزرگ سازمان را محقق نماید باید به دنبال راهکار ها و ابزار جدیدی در مقایسه با ابزار های قبلی سازمان باشد، که بتواند فعالیت های جدیدی را انجام داده و هر روز شرکت را به اهداف خود نزدیک تر نماید.

اصل سازماندهی

در یک تعریف کلی می توانیم بگوییم که تقسیم کار بین افراد و مدیریت کار های افراد مجموعه سازماندهی نام دارد. متاسفانه در کشور ایران برخی از مدیران قادر به سازماندهی صحیح نبوده و نمی توانند به خوبی افراد را مدیریت نمایند.

عده ی زیادی فکر می کنند که اگر یک کار مشخص به هریک از کارمندان بدهند که فقط کارمندان تا پایان زمان کار خود کاری را برای انجام دادن داشته باشند، آن ها را سازماندهی کرده اند، اما این تفکر کاملا اشتباه است.

با این سازماندهی اشتباه هنگامی که افراد باهوش و با استعداد در  یک شرکت استخدام می شوند و وظایفی که به آن ها محول شده است را به سریع تر انجام می دهند، نه تنها تشویق نمی شوند بلکه وظایف جدید دیگری هم علاوه بر وظایف قبلی به آن ها داده می شود.

در نهایت این تصور برای کارمند به وجود می آید که اگر کار بیشتری انجام دهد مجددا بر وظایف او افزوده خواهد شد. بدین طریق خسارت های بسیاری به شرکت وارد می شود.

بنابراین یک مدیر باید به خوبی بتواند اهداف بزرگ شرکت را به اهداف کوچک تر تقسیم نموده و سپس با توجه به اهداف کوچک تر وظایف کارمندان را تعیین نموده و واحد های شرکت را سازماندهی نماید.

اصل هدایت

مدیر باید بر کارمندان خود نفوذ داشته باشد و بتواند روی کارمندان اثر بگذارد که آن ها را هدایت نماید. مدیری که اثر بخش باشد بر کارمندان مسلط خواهد بود و قطعا کارمندان هم مدیران اثر بخش را می پذیرند. مدیر باید قدرتمند باشد که بتواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر کارمندان نفوذ کرده باشد و با رهبری کارمندان رفتار و نظرات آن ها را تغییر بدهد.

نقش مدیران در اصول مدیریت چیست؟

نقش‌های مدیران را در هر سطحی که هستند مشخص کنیم. ساختار و استراتژی سازمانی یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت یک کسب و کار برای پیشبرد آن به سوی اهداف است و هر شرکتی برای خود یک استراتژی مشخص دارد.

جدا از عنوان‌های سازمانی، این مجموعه‌ها معمولا دارای سه نوع مدیر هستند که شامل مدیر اجرایی، مدیر میانی و مدیر ارشد است.

در صدر تیم مدیریت، مدیر عامل یا CEO قرار دارد که وظیفه نظارت بر روی این تیم را بر عهده دارد. برای درک بهتر این ساختار، یک هرم را تصور کنید که هرچه به سوی نوک آن می‌رویم، مدیر‌های کم‌تری داریم. تمامی این افراد دارای وظایف مشخصی هستند. همه مدیران در این مدل نقش مهمی را بر عهده دارند.

 هِنری مینتبرگ (Henry Mintzberg) یک پژوهشگر مدیریتی است که سال‌ها در این زمینه تحقیق کرد و توانست هزاران کاری که بر عهده مدیران بود را به 10 نقش اصلی کاهش دهد و نام این مدل مدیریتی را CPM  گذاشت. بر اساس مدل او، سه نقش اصلی وجود دارند که تمامی مدیران باید آن‌ها را ایفا کنند که شامل نقش‌های تصمیم‌گیرانه، میان فردی و اطلاعاتی می‌باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *