وبلاگ

چه گام هایی در دیجیتال مارکتینگ  نوین برداریم ؟

بازاریابی دیجیتالDigital Marketing  شامل تمام ابزارها و اعمالی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات کاربرد دارند؛ به شرطی که این فعالیت‌ها در حوزه دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و …) انجام شوند.

در سالهای اخیر، مدیران شرکت‌ها کارهایی از قبیل: ایمیل مارکتینگ، تبلیغ‌نویسی، تولید محتوا و… را خودشان انجام می‌دادند؛ ولی اکنون به دلیل رقابت خیلی تنگاتنگ‌ شاید نتوانید به‌تنهایی در کنار اداره کسب‌وکار خود، تمام کارهای وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و… را انجام دهید.

در این مقاله قصد داریم مدلی از دیجیتال مارکتینگ به شما معرفی کنیم تا با برداشتن گام های مهم در این حوزه، ‌بتوانید از سایت و رسانه‌های اجتماعی خود یک نتیجه عالی بگیرید و فروش و برندسازی قابل‌توجهی توسط این ابزارهای دیجیتال انجام دهید.

چهار فعالیت مجزا در دیجیتال مارکتینگ مدرن

  • جذب: منظور از فرایند جذب این است که افرادی را از خارج سایت مجاب کنیم تا وارد سایت‌ شوند. و با روش هایی مانند تبلیغات، سئو  و رسانه های اجتماعی می توان به این مهم دست یافت. به طور مثال از طریق سئوSearch Engine Optimization یعنی در سایت کاری کنید که وقتی کسی کلیدواژه‌های موردنظر را در گوگل جست وجو کرد، در اولین نتایج جست و جو ظاهر شوید. اکنون این موضوع خیلی پیچیده‌ شده و گوگل ده‌ها پارامتر را لحاظ می‌کند تا ببیند سایت شما در اولین نتایج جستجو باشد یا خیر؟

مثلا یکی از مهم‌ترین موارد در سئو، سرعت سایت است و اگر سرعت سایت در حد قابل‌قبولی نباشد خیلی سخت می‌توانید جزو اولین نتایج گوگل قرار بگیرید، موضوع دیگر Mobile Friendly بودن سایت است. گوگل با وسواس زیاد با الگوریتم‌هایی که نوشته است، چک می‌کند که سایتتان برای مشاهده بر روی موبایل مناسب است و روی گوشی‌ها به‌خوبی و به‌وضوح دیده می‌شود یا خیر؟ اگر این کار را انجام ندهید امتیاز منفی می‌گیرید و نمی‌توانید در SEO رتبه خیلی بالایی کسب کنید و ده‌ها ملاک دیگر.

  • فعال سازی: فعال‌سازی یا Activation این است که کاری کنیم تا مخاطب یک ابراز تمایل از خود نشان دهد. در واقع این ابراز تمایل را با دادن اطلاعات تماسش در وب‌سایت می‌تواند نشان دهد؛ بنابراین باید کاری کنید تا بازدیدکننده‌هایی که در بخش جذب وارد وب‌سایت شدند قانع شوند و اطلاعات تماس خود را وارد کنند. یک معیار خوب برای فعال‌سازی،‌ نرخ تبدیل است؛ یعنی از هر 100 نفری که وارد ‌سایت می‌شوند چند نفرشان اطلاعات تماس را وارد می‌کند.

و نکته مهم این است که باید ابتدا به افراد محتوا ارائه کنید، بعد از آن‌ها بخواهید که اطلاعات تماس خود را بدهند.

  • پول‌سازی: تصورکنید تعدادی مخاطب دارید که اطلاعات تماس خود را در اختیارتان قرار داده‌اند. باید بتوانید از این افراد درآمد ایجاد کنید؛ یعنی در این قدم است که تلاش می‌کنید پیشنهادهای فروش محصولات و خدمات را به این افراد ویژه ارائه دهید نکته مهم ذر اینجا این است که اکنون باید فهرست اعضای سایت و مخاطبان خود را بخش‌بندی کنید.

بخش‌بندی یک اصطلاح بسیار رایج در بازاریابی است؛ یعنی باتوجه‌به سابقه افراد، ‌فعالیتی که در سایت داشتند و اتفاقاتی که قبلا برایشان پیش ‌آمده، پیام‌های ویژه‌ای برای آن‌ها می‌فرستیم ولازم است پیام‌های خاصی را به آن‌ها ارسال کنیم تا شخص بداند این پیام یا پیشنهاد خرید دقیقا متناسب با شرایط خود فرد فرستاده ‌شده است.

  • حفظ: در حفظ یا Retention باید بتوانید کسانی که حداقل یک خرید از شما انجام داده‌اند را در سطح رضایت بالایی نگه ‌دارید، به آن‌ها در استفاده از محصول کمک کنید و در نهایت پیشنهادهای دیگری بدهید تا خریدهای دیگری انجام دهند.

در کنار مهارت های جدیدی که به آن ها اشاره کردیم، لازم است مهارت های زیر را  در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ نیز کسب کنید از جمله:

  • تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک ترکیبی از تفکر مفهومی، سیستمی و فرصت‌طلبانه است و یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.باید بتوانید تمامی بخش‌های سازمان و فرایندهای بازاریابی را به‌عنوان یک کل یا سیستم ببینید. در نهایت، خروجی کار حاصلِ این سیستم است؛ پس، مرقب باشید که همۀ آن‌ها با هم هماهنگ و یکپارچه حرکت کنند و اگر تغییری در بخشی صورت گرفت، تأثیر آن را در این کل بسنجید.

  • تفکر طراحی و برنامه‌ریزی

تفکر طراحی و برنامه‌ریزی بر پیداکردن راه‌حل‌های خلاقانه برای رفع دغدغۀ کاربران متمرکز است. با این رویکرد، می‌توانید مسئله و نیاز افراد را عمیق‌تر درک کنید و با طراحی فرایند، محصول یا خدمتی جدید، برای کمک به آن‌ها قدم بردارید. تفکر طراحی به شما اجازه  می‌دهد خارج از چهارچوب فکر کنید و نوآوری به خرج دهید.

این رویکرد اصولاً با طی‌کردن پنج مرحلۀ زیر به دست می‌آید:

همدلی (Empathize): با کاربران و مشتریان همدلی داشته باشید و به‌جای بی‌تفاوتی، سعی کنید مشکل و نیاز آن‌ها را بفهمید.

تعریف‌کردن (Define): مشکل اصلی را به‌صورت واضح و مشخص تعریف کنید.

ایده‌پردازی (Ideate): خارج از کادر فکر کنید و راهکار مناسب را بیابید.

نمونه اولیه (Prototype): اگر محصول، آپدیت یا فرایندی جدید در نظر گرفته‌اید، با ساخت مدلی کوچک و ارزان، محدودیت‌ها و نواقص آن را شناسایی کنید.

آزمایش (Test): محصول یا خدمت نهایی را باز هم آزمایش کرده و بهبود ببخشید.

  • تحلیل داده‌ها

یک دیجیتال‌ مارکتر روزانه با حجم زیادی از داده‌‌ها، اعداد و آمار سروکار دارد. پیش از شروع هر کمپین، پارامترهای مهم در ارزیابی نتیجه را با توجه به هدف آن تعیین می‌کند. سپس ابزارهایی را به کار می‌برد که با کمک آن‌ها، بتواند نتایج و عملکرد کمپین را اندازه‌گیری کند.

  • حل مسئله

   هنر حل مسئله را می‌توان نسخۀ سنتی و قدیمی از تفکر طراحی دانست. تفکر طراحی رویکردی انسان‌محور و تحلیلی دارد؛ اما در حل مسئله، شما انعطاف‌پذیر نیستید و از روش‌های علمی و ابزارها برای حل مشکل و پیداکردن راهکار مناسب کمک می‌گیرید.

کلام آخر

با کسب مهارت‌های لازم برای دیجیتال مارکتینگ در بازار کار بدرخشید! وقت آن است که دست به کار شوید و برنامه‌ای درست برای بالابردن سطح مهارتی خود در موارد ذکرشده بچینید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *