وبلاگ

هوش مصنوعی چه کاربردی در فناوری اطلاعات دارد؟

دنیا سریع‌تر از هر زمانی دیگری پیش می‌رود. امروزه ذهن افراد وجود هر گونه تعلل، در کارهای مختلف روزانه را پس می‌زند.با توجه به سریع‌تر شدن و هوشمندانه‌تر شدن کارهای مختلف، فناوری اطلاعات هم باید با پیچیدگی‌ها و نوآوری‌های جدید هم قدم باشد.

تحول دیجیتال و پذیرش فناوری‌های هوش مصنوعی توسط صنایع باعث پیشرفت‌های جدیدی برای حل و بهینه‌سازی بسیاری از چالش‌های اصلی در صنعت فناوری اطلاعات شده است. در میان تمام برنامه‌های کاربردی فناوری، هوش مصنوعی در هسته توسعه تقریباً در هر صنعت قرار دارد و فناوری اطلاعات در میان اولین‌ها قرار دارد. ادغام سیستم های هوش مصنوعی با IT با بهبود کارایی، افزایش بهره وری و تضمین کیفیت به کاهش بار روی توسعه دهندگان کمک کرده است. اگر توسعه و استقرار سیستم‌های فناوری اطلاعات در مقیاس بزرگ تقریباً غیرممکن بود، از طریق توسعه توابع الگوریتمی پیشرفته توسط هوش مصنوعی، این امر اکنون امکان پذیر است.

استقرار بهتر برنامه در طول توسعه نرم افزار: هنگامی که در مورد کنترل استقرار برنامه صحبت می کنیم، باید مراحل مختلفی را که برای توسعه نرم افزار پیش می رود در نظر بگیریم. این بدان معناست که کنترل نسخه‌سازی نرم‌افزار در مرحله توسعه حیاتی و بسیار سودمند است. و از آنجایی که هوش مصنوعی در مورد پیش بینی مسائل احتمالی است، به ابزاری جدایی ناپذیر و بسیار مفید در تشخیص و پیش بینی مشکلات در این مرحله تبدیل شده است. به این ترتیب، می‌توان از این موارد اجتناب کرد و یا بدون هیچ مشکل عمده‌ای برطرف کرد، به این معنی که توسعه‌دهندگان مجبور نیستند قبل از بهبود عملکرد کلی برنامه تا مرحله نهایی منتظر بمانند.

تضمین کیفیت بهبود یافته: تا حد زیادی حصول اطمینان از استفاده از ابزار مناسب در طول چرخه توسعه است. به بیان متفاوت، متدولوژی‌های هوش مصنوعی می‌توانند به مهندسان نرم‌افزار کمک کنند تا از ابزارهای مناسب برای رفع اشکال‌ها و مشکلات مختلف در برنامه‌ها و تنظیم خودکار آنها در طول چرخه توسعه استفاده کنند.

بهینه سازی بهتر سرور: اغلب اوقات، سرور میزبان روزانه توسط میلیون ها درخواست بمباران می شود. هر زمان که این اتفاق می افتد، سرور باید صفحات وب را که توسط کاربران درخواست می شود باز کند. به دلیل جریان مداوم درخواست‌ها، برخی از سرورها ممکن است پاسخگو نباشند و در درازمدت کند شوند. هوش مصنوعی می تواند به بهینه سازی سرویس میزبان کمک کند تا خدمات مشتری را بهبود بخشد و عملیات کلی را بهبود بخشد. با پیشرفت نیازهای فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی به طور فزاینده ای برای ادغامین نیازهای کارکنان فناوری اطلاعات و ایجاد یکپارچگی یکپارچه تر بین کارکردهای تجاری فعلی و فناوری استفاده خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین معایبی که به کاربرد هوش مصنوعی در IT و به طور کلی به فناوری هوش مصنوعی وارد می‌شود، حذف بشر است. یکی از دلایل اصلی عدم تمایل برخی از سازمان‌ها به پیاده‌سازی هوش مصنوعی این است که می‌ترسند این فناوری، بسیاری از مشاغل را از بین ببرد. این نگرانی چندان بی‌اساس نیست، چراکه در بسیاری از زمینه‌ها، هوش مصنوعی بسیار بهتر از هوش انسان عمل می‌کند. در طول تاریخ همواره شاهد پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم و در نتیجه مشاغل قدیمی با مشاغل جدید جایگزین شده‌اند.

همچنین در بسیاری از مواقع هوش مصنوعی در رکاب هوش انسانی قرار می‌گیرد و نقش مکمل همدیگر را ایفا می‌کنند.مثلا زمانی که نگرانی حذف رانندگان کامیون به علت پیشرفت کامیون‌های خودران به اوج خود رسیده بود، مدیران عامل Waymo و اوبر این نگرانی را بی‌اساس دانستند.چراکه این کامیون‌های خودران در شرایطی از قبیل بارندگی و ترافیک شدید، به میزان اثربخشی رانندگان انسانی عمل نمی‌کردند. در نتیجه مکمل هم بودند.

جمع بندی

می توان گفت آی تی به معنای امروزی آن هرگز به وجود نمی آمد مگر به وسیله توسعه زبان برنامه نویسی و نزدیک کردن هرچه بیشتر آن به زبان انسان. همچنین ظهور هوش مصنوعی فرصت بزرگی برای متحول کردن فناوری اطلاعات است. به ویژه زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در نظر داشته باشیم هم اکنون در نقطه اوج پیشرفت وسایل هوشمندی مانند وسایل نقلیه خودمختار مجهز به اینترنت اشیا و سیستم‌های شهری هوشمند همیشه متصل، هستیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *