وبلاگ

روز ملی حمل و نقل در ایران

بررسی تاریخ تمدنهای بزرگ حكایت از آن دارد كه در قرون و دوره های پیشین، برخورداری از شبكه حمل ونقل كارآمد یكی از عوامل زمینه ساز موفقیت تمدنها در تولید و بازرگانی داخلی و خارجی بوده است و تمدن باستانی و پرافتخار ایران نیز، قسمتی از موقعیت و اقتدار تاریخی خود را مرهون موقعیت جغرافیایی ویژه و نظام توانمند و انعطاف پذیر حمل ونقل و ارتباطات بوده است.

سی و نه سال پیش در بحبوحه روز‌های پرآشوب دفاع مقدس، حماسه‌ای دیگر، این بار به دست رانندگان و فعالان صنعت حمل و نقل رقم خورد که نقشی ماندگار و تابلویی زیبا از اطاعت ملت از فرمان معمار کبیر انقلاب خلق کرد و سال‌ها بعد، در تقویم ملی ایرانیان نیز مانا شد.

در ۲۶ آذر سال ۱۳۶۱ در میان جنگ تحمیلی، حدود صد کشتی حمل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار‌های خود بودند، اما تهدید رژیم بعث عراق مبنی بر حمله جنگنده‌های این کشور به کشتی‌های منتظر تخلیه بار در این بنادر و هزینه سنگین خسارت انتظار کشتی‌های تخلیه نشده و دموراژ کانتینر‌ها و همچنین خطر اتمام ذخیره کالا‌های اساسی در کشور، نگرانی‌هایی را برای مسئولان وقت ایجاد کرده بود. ، حضرت امام خمینی (ره) با درایت همیشگی خود و با صدور یک پیام تاریخی، از کامیون‌داران کشور دعوت کردند برای تخلیه هر چه سریعتر کشتی‌ها، به بنادر جنوبی بروند. به دنبال این فرمان، بنادر جنوبی ایران گواه حضور رانندگان و تراکم سنگین کامیون‌هایی بود که برای تخلیه بار به این بنادر آمده بودند و صحنه‌های کم نظیری از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه روزی این قشر زحمتکش در تاریخ ایران به ثبت رسید و این روز را در تاریخ کشور ماندگار ساخت. پانزده سال پس از صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره)، در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و با هدف بزرگداشت این واقعه تاریخی و آگاهی یافتن اقشار مختلف مردم از نقش و جایگاه  مهم شبکه گسترده حمل و نقل، شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۶ آذر را به عنوان روز حمل و نقل نامگذاری کرد.

 

حمل و نقل یکی از کلیدی‌ترین ابزار و زیرساخت‌های توسعه هر کشوری است و تعیین یک روز در تقویم رسمی کشور به عنوان “روز حمل و نقل”، ضمن بزرگداشت خاطره جانفشانی‌های فعالان این صنعت، نشان دهنده اهمیت این بخش در کشور است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *