وبلاگ

دیدگاه های اشتباه درباره ی بازاریابی

در بازاریابی، دیدگاه‌های نادرست ممکن است به عنوان چیزی که در ذهن افراد وجود دارد و تاثیری بر روی کاری که انجام می‌دهند ندارد، شناخته شود. اما این دیدگاه‌ها می‌توانند به شکلی نهانی تاثیرات بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف بازاریابی داشته باشند.

در این مقاله به بررسی برخی دیدگاه های غلط درمورد  بازاریابی می پردازیم و راهکارهایی جهت از بین بردن تصورات اشتباه درباره ی بازرایابی به شما ارائه می دهیم.

برخی از دیدگاه‌های نادرست در بازاریابی عبارتند از:

  • تصور اینکه بیشترین فروش به هر قیمتی، بهترین راه برای پیشرفت در کسب و کار است: این دیدگاه نادرست است زیرا تلاش برای فروش بیشتر به هر قیمتی، ممکن است باعث تضعیف ارزش برند و جایگاه آن در ذهن مشتریان شود.
  • تحمیل مصرف‌کنندگان و خریداران: این دیدگاه نادرست است زیرا تلاش برای تحمیل خرید به مصرف کنندگان، ممکن است باعث عدم رضایت و گرفتاری آن‌ها شود و به نوبه خود منجر به افزایش تعداد بازگشتی‌ها و کاهش اعتماد مشتریان شود.
  • پیامدهای اجتماعی و محیطی نگرانی مصرف کنندگان از روند تولید: این دیدگاه نادرست است زیرا محتوای آن به شدت بر روی اصلاح روند تولید و مسائل محیطی تأکید نمی‌کند. این در حالیست که امروزه مصرف کنندگان، آن را جزء موضوعات اجتماعی و محیطی خود قرار داده‌اند و ممکن است این مسئله بر روی انتخابشان تأثیر بسیاری داشته باشد.

یکی از مثال‌های قابل ذکر، تبلیغات تقلبی است که با هدف فریب مشتریان در بازاریابی انجام می‌شود. این نوع تبلیغات برای جذب مشتریان به حرکت‌های نادرستی توسط شرکت‌ها و کارگزاران بازاریابی، انجام می‌شود. در نهایت، این تبلیغات نه تنها می‌توانند باعث افزایش هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها شوند، بلکه ممکن است به زیر سؤال بردن اعتماد مشتریان نسبت به برند و خدمات ارائه شده، منجر شود.

  • فقط تمرکز بر روی فروش: در این دیدگاه، هدف اصلی بازاریابی، فروش کالا یا خدمات است و تمرکز عمده بر روی افزایش فروش و سود است. برای این منظور، تمام تلاش‌ها برای جذب مشتریان جدید صورت می‌گیرد و مسئله مشتری رضایتمندی و ارائه خدمات بهتر، به دومین رویکرد تبدیل می‌شود.
  • تمرکز بر روی محصول: در این دیدگاه، هدف اصلی بازاریابی، ارائه یک محصول خوب است. در واقع، این دیدگاه همراه با جایگاه‌گیری برای کیفیت بالا و هزینه پایین است. اما، در این دیدگاه، ممکن است که نیازهای مشتریان و بازار را نادیده گرفته شود.
  • تمرکز بر روی رقبا: در این دیدگاه، تمام تلاش‌های بازاریابی برای برقراری رقابت با رقبای حریص و بدون توجه به نیازهای مشتریان است. در واقع، هدف اصلی بازاریابی، شکست دادن رقبای خود است و نه ایجاد یک کسب و کار پایدار برای رضایت مشتریان.
  • فراموش کردن ارزش مشتری: در این دیدگاه، ارزش مشتری وارد حساب نمی‌شود و تنها هدف، بالا بردن فروش و سود است. با این دیدگاه، ممکن است که مشتریان به دلیل عدم توجه به نیازهای آن‌ها، از خرید در این کسب و کار منصرف شوند.

در کسب و کارهای پایدار و موفق، بازاریابی باید با تمرکز بر روی ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت بالا و توجه به نیازهای واقعی مشتریان صورت گیرد. همچنین، تفکر استراتژیک و بهره‌گیری از داده‌های بازار برای تصمیم‌گیری بهینه نیز بسیار حائز اهمیت است.

راهکارهای پیشنهادی ما برای از بین بردن تصورات غلط درباره ی بازاریابی

برای از بین بردن دیدگاه‌های نادرست درباره بازاریابی، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • انجام آموزش‌های مناسب: با انجام آموزش‌های مناسب درباره بازاریابی به شخص دیگری که دیدگاه نادرست دارد، کمک می‌کنید تا او به یک دیدگاه درست و صحیح درباره بازاریابی برسد.
  • ایجاد اطلاعات و آگاهی: با ایجاد اطلاعات و آگاهی در جامعه درباره بازاریابی و روش‌های صحیح آن، می‌توانید به افراد دیگری که دیدگاه نادرست دارند، کمک کنید تا نگرشی درست درباره بازاریابی پیدا کنند.
  • ارائه شواهد و مدارک: با ارائه شواهد و مدارک قابل اعتماد درباره روش‌های صحیح بازاریابی، می‌توانید دیدگاه نادرست در این زمینه را تغییر دهید.
  • بحث و تبادل نظر: با بحث و تبادل نظر با شخصی که دیدگاه نادرستی در مورد بازاریابی دارد، می‌توانید به او نحوه صحیح استفاده از بازاریابی را نشان دهید و او را از صحت نظرات خود متقاعد کنید.
  • استفاده از منابع معتبر: با استفاده از منابع معتبر درباره بازاریابی و روش‌های صحیح آن، می‌توانید به شخص دیگری که دیدگاه نادرستی دارد، نحوه استفاده درست از بازاریابی را نشان دهید و او را از صحت نظرات خود متقاعد کنید.
  • تبلیغات و محتوای آموزشی: با ایجاد محتوای آموزشی و تبلیغات درست و صحیح درباره بازاریابی، می‌توانید به جامعه کمک کنید تا نگرشی درست درباره این حوزه پیدا کنند.
  • ارائه مثال‌های موفق: با ارائه مثال‌های موفق در زمینه بازاریابی و اثربخشی روش‌های صحیح آن، می‌توانید دیدگاه نادرست درباره بازاریابی را تغییر دهید.
  • ارائه خدمات حرفه‌ای: با ارائه خدمات حرفه‌ای در زمینه بازاریابی، می‌توانید به افراد دیگری که دیدگاه نادرستی دارند، نحوه استفاده درست از بازاریابی را نشان دهید و آن‌ها را از صحت نظرات خود متقاعد کنید.
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی: با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ارسال پست‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی، می‌توانید به جامعه کمک کنید تا نگرشی درست درباره بازاریابی پیدا کنند.

 و کلام آخر

هیچکدام از این دیدگاه‌ها درست نیستند و اگر شما به آن‌ها عمل کنید، ممکن است که نتیجه‌ای بدست نیاورید. در واقع، بازاریابی یک علم است که برای جذب و نگه داشتن مشتریان به کار می‌رود و همچنین بهبودی در فروش و سودآوری کسب و کار به دنبال خواهد داشت. و هر روش بازاریابی از تلویزیون و رادیو تا اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند موثر باشد، اما باید با توجه به نوع کسب و کار، محصولات یا خدمات شما و بازار هدف، انتخاب شود. همچنین، حفظ رضایت مشتریان فعلی همیشه در اولویت قرار دارد، زیرا مشتریان راضی به خود مشتریان جدید را به شما معرفی خواهند کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *