وبلاگ

تفاوت های بین بازاریابی چند کاناله و بین کانالی چیست؟

ما در اینجا مروری بر تعاریف بازاریابی چند کاناله و بین کانالی و تفاوت های بین این دو داریم.

بازاریابی چند کاناله چیست؟

بازاریابی چند کاناله به روشی اطلاق می‌شود که در آن برای جذب مخاطب، از چندین کانال بازاریابی استفاده می‌شود. در این روش، تلاش می‌شود تا به همه مخاطبان در کانال‌های مختلف دسترسی داده شود و با تبلیغات مؤثر و جذاب، آن‌ها را به خرید محصول یا استفاده از خدمات فراگیرانه ایجاد کرد..

با توجه به اینکه مخاطبان به صورت مستمر در کانال‌های مختلف حضور دارند، استفاده از چند کانال در بازاریابی، تأثیر بیشتری نسبت به استفاده از یک کانال دارد. علاوه بر این، این روش به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را بازاریابی کنند و به مخاطبان در کانال‌های مختلف نزدیک‌تر شوند.

علاوه بر تأثیرگذاری بیشتر، بازاریابی چند کاناله به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا به صورت دقیق‌تر و با توجه به نیازهای هر کانال، راهبری کنند. به عنوان مثال در تبلیغات تلویزیونی، شرکت‌ها می‌توانند از طریق تصاویر جذاب و اثرگذار، مخاطبان را جذب کنند و در تبلیغات دیجیتال، مخاطبان را با استفاده از تبلیغات گوگل و سایر پلتفرم‌های دیجیتال هدفمند سازی کنند.

با استفاده از مثالهای زیر با  بازاریابی چند کاناله بیشتر آشنا شوید:

۱. شرکت XYZ برای تبلیغ محصولات خود از روش بازاریابی چند کاناله استفاده می‌کند. این شرکت تبلیغات خود را در تلویزیون، رادیو، صفحات اجتماعی آنلاین و سایر کانال‌های دیجیتال پخش می‌کند. همچنین، از تخفیف‌های ویژه برای مشتریان آنلاین، استفاده می‌کند.

۲. شرکت ABC که فعالیت خود را در حوزه تکنولوژی اطلاعات دارد، برای جذب مشتریان از روش بازاریابی چند کاناله استفاده می‌کند. این شرکت تبلیغات خود را در روزنامه‌ها، مجلات، تلویزیون، وبلاگ‌ها و رسانه‌های دیجیتال پخش می‌کند. همچنین، یک وبینار رایگان برای مشتریان خود برگزار می‌کند.

بازاریابی چند کاناله همچنین به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا با استفاده از فرآیندهای دقیق و کمتر مستلزم دخالت دستی، کانال‌های مختلف را مدیریت کنند. با استفاده از ابزارهای هوشمند بازاریابی، شرکت‌ها می‌توانند به صورت خودکار اطلاعات را در کانال‌های مختلف جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس آن، راهبری کانال‌های مختلف را انجام دهند.

بازاریابی بین کاناله چیست؟

بازاریابی بین کاناله (Cross-Channel Marketing) به روشی اطلاق می‌شود که در آن، برای جذب و ارتباط با مخاطبان، از چندین کانال بازاریابی استفاده می‌شود. در این روش، تلاش می‌شود تا تجربه بهتر و همسوتری برای مخاطبان در سراسر کانال‌های مختلف فراهم شود.

با توجه به گستردگی کانال‌های بازاریابی، مخاطبان به صورت متناوب در کانال‌های مختلف حضور دارند و ممکن است در کانال‌های مختلف متفاوتی مانند وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، پیام رسان‌ها، تبلیغات تلویزیونی و … با شما در ارتباط باشند. به همین دلیل، بازاریابی بین کاناله برای شرکت‌ها امکان می‌دهد تا به مخاطبان خود در سراسر کانال‌های مختلف نزدیکتر شوند و با استفاده از داده‌ها و الگوریتم‌های هوشمند، برای آن‌ها تجربه بهتری را فراهم کنند.

با استفاده از بازاریابی بین کاناله، شرکت‌ها می‌توانند در هر کانال، پیام یکسانی را منتقل کرده و به همراه اطلاعات دقیق مشتری، تجربیات شخصی شده برای مشتریان خود ایجاد کنند. به عنوان مثال، با استفاده از فناوری‌های هوشمند و تحلیل داده‌ها، شرکت‌ها می‌توانند نیازهای واقعی مشتریان خود را در هر کانال تشخیص دهند و سپس برای آن‌ها پیام مناسبی را منتقل کنند.

بازاریابی بین کاناله به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا به مشتریان خود در سرتاسر چرخه خرید، تبلیغات و پشتیبانی از محصول یا خدماتشان نزدیک‌تر شوند و با فراهم کردن تجربه بهتری برای آن‌ها، به افزایش وفاداری مشتریان و رشد کسب‌وکار خود بپردازند.

دو مثال از بازاریابی بین کانالی:

۱. شرکت DEF برای تبلیغات محصول خود، ابتدا تبلیغات خود را در تلویزیون پخش می‌کند و سپس یک پیامک حاوی تخفیف ویژه برای خرید از فروشگاه آنلاین خود به مشتریان ارسال می‌کند.

۲. شرکت GHI به منظور جذب مشتریان، ابتدا تبلیغات خود را در رادیو پخش می‌کند و سپس برای تضمین خرید بیشتر، تبلیغ خود را با تخفیف ویژه برای مشتریان آنلاین همراه می‌کند. به علاوه، از بازاریابی محتوایی برای جذب مشتریان جدید استفاده می‌کند که در آن مقالات مفید و کاربردی در وبلاگ‌ها و سایر رسانه‌های دیجیتال منتشر می‌شود.

تفاوت های بین بازاریابی چندکاناله و بین کانالی

در بازاریابی چند کاناله، برای جلب توجه مشتریان از چندین کانال و روش بازاریابی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، با ترکیب تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات آنلاین، تبلیغات روزنامه و مجلات، و تبلیغات فضایی، یک کمپین بازاریابی چند کاناله راه اندازی می‌شود. هدف این روش، برقراری ارتباط با مشتریان در چندین کانال مختلف و بهبود تاثیرگذاری تبلیغات است.

اما در بازاریابی بین کانالی، برخلاف بازاریابی چند کاناله، مشتریان در کانال‌های مختلف تعامل نمی‌کنند، بلکه تبلیغات در یک کانال شروع شده و در کانال دیگر تکمیل می‌شود. به عنوان مثال، تبلیغ در تلویزیون ممکن است با تخفیف ویژه‌ای در فروشگاه آنلاین همراه باشد. نتیجه این روش کسب فروش بیشتر، بهبود تاثیرگذاری و کاهش هزینه‌های بازاریابی است.

اگرچه این دو روش به یک اهدافی می‌پردازند، اما انتخاب میان آن‌ها بستگی به محصولات و خدمات شرکت و نیازهای مشتریان دارد.

با این حال، باید به این نکته توجه کنید که بازاریابی چند کاناله، نیازمند مدیریت مناسب است. شرکت‌ها باید به دقت بررسی کنند که کدام کانال‌ها برایشان اثربخش هستند و نیازمند بهبود هستند. همچنین، باید به سازگاری استراتژی بازاریابی چند کاناله با هدف کلی شرکت توجه کرد و از ابزارهای مناسب برای اندازه‌گیری و پایش عملکرد استفاده کرد

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *