وبلاگ

برندسازی چگونه انجام می شود؟

برندسازی صرفا از این لحاظ پیچیده است که شکست و موفقیت آن توسط واکنش مشتریان، نسبت به فعالیت‌های بازاریابی و برندینگ شما، سنجیده می‌شود. اگر نام تجاری شما مشهور نیست یا شهرت کمی دارد برندینگ و فرآیندهای آن به شما کمک می‌کند تا برند خود را به مخاطبان‌تان بشناسانید. برندسازی باعث ایجاد تمایز بین محصولات و خدمات شما می شود و کسب‌وکار را تشویق به حفظ این تمایز کرده و از این طریق محصولات و خدمات بهتری را به بازار عرضه کند.

تا دیر نشده فرآیند برندینگ خود را آغاز کنید.در ادامه با طرح قواعد و اصول اینکار، برندسازی را به شما آموزش خواهیم داد.

برندسازی مراحلی دارد که به شرح زیر است که دو مرحله را تشریح خواهیم کرد:

ساخت نام و نشان تجاری

مهیا نمودن زیرساخت ها

مهیا نمودن مزیت های خاص

تبلیغات و جذب مشتری

بررسی و تحلیل رفتار مشتریان

توجه به نظرات و بازخوردها

ایده پردازی، نوآوری و ارزش آفرینی

توسعه مداوم و تعامل سازنده

فعالیت های فرهنگی و اجتماعی

فعالیت به شکل همه جانبه و گسترده

ساخت نام و نشان تجاری :اگر می خواهید کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید حتما توجه داشته باشید که یک نام خوب و مرتبط با حوزه فعالیت برای کسب و کار خود انتخاب نمایید. بسیاری از کسب و کارها هستند که از نام فعلی خود رضایت ندارند و در برخی مواقع مجبور می شوند آن را تغییر دهند. برای اینکه بتوانید نام مناسبی برای برند خود انتخاب کنید پیشنهاد می کنیم به موارد زیر توجه کنید:

نامی ساده، نسبتا کوتاه، مرتبط و بامعنی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. در صورت استفاده از سایت بهتر است نام کسب و کار برابر با دامنه سایت باشد. نامی را انتخاب نمایید که مخاطبان در خواندن و نوشتن آن مشکلی نداشته باشند. برای مثال عبارت tashil به معنی تسهیل، می تواند تاشیل نیز خوانده شود! بهتر است زمینه فعالیت در نام برند و آدرس سایت باشد اما اگر نباشد نیز مساله ای ندارد.

نشان (نماد یا لوگو) بسیار مهم است. در طراحی لوگو به موارد زیر توجه داشته باشید

1)) شکل و طرح لوگو برای همه قابل فهم باشد.

2) یک یا دو رنگ را برای برند خود انتخاب و آنرا در لوگو بکار ببرید.

3) نماد انحصاری بسازید و تقلید یا کپی نکنید!

بررسی و تحلیل رفتار مشتریان: در ابتدای فرایند برندینگ لازم است که شما نگاه دقیقی به مشتریان اصلی، رقبا، توانمندی ها و معیارهای اساسی شرکت خود داشته باشید. با تحقیقات می توانید پلی میان خود و مشتریان خود بسازید، پلی که فاصله شما با مشتریان را به واسطه شناخت نیازهای آنان پر می کند و حرکت مشتریان به سمت شما را آسان می کند و منجر به جذب بیشتر آنها و به تبع آن سودآوری بیشتر برای شرکت و یا سازمانتان می شود. مشتریان بالفعل و بالقوه خود را به درستی بشناسید و به واسطه این شناخت مشتریان اصلی خود را بیابید و بر آنها تمرکز کنید

 مشاوره و نظارت در طول کلیه مراحل فرآیند برندینگ لازم است؟

برندینگ فرایندی مقطعی و کوتاه مدت نیست و یک برند برای موفقیت نیازمند ارزیابی و نظارت مستمر است. نگران نباشید، شما در طی این مراحل و حتی بعد از آن تنها نیستید و می توانید از مشاوره و نظارت کارشناسان بهره مند شوید تا از حرکت برندتان در مسیر سودآور مطمئن باشید.

برای موفقیت چه اقدامات دیگری ضروریست؟

ایجاد تعهد:

تعهد شما باید شامل منافع قابل درکی باشد تا بتواند در مشتریان تمایل و علاقه برای محصولات و خدمات شما ایجاد نماید. توجه داشته باشید که تنها ایجاد یک تعهد خوب کافی نیست و لازم است که شما تعهد برندتان را در همه وجوه کسب و کار خود حفظ نمایید و تمامی افراد در شرکتتان را به حفظ آن پایبند کنید و این سه اصل را رعایت کنید:تعهد باید انتقال دهنده منافع محصولات و خدمات شما به مشتریان باشد، منافعی که برای مشتریان مطلوب باشند. تعهد باید موثق و قابل اعتماد باشد تعهد شرکت و یا سازمان شما باید همیشه، همه جا و در تمامی شرایط حفظ شود.

موقعیت یابی:

موقعیت و جایگاه شما باید به درستی به این سوال پاسخ گوید که، چگونه می خواهید از رقبایی که در حال حاضر مشتریان اصلی شما را به خود جذب کرده اند متمایز باشید؟برای تعریف چنین جایگاهی لازم است: متفاوت باشید: به این معنا که محصولات و خدماتی ارائه دهید که شما را در میان رقبایتان برجسته کند.

متمرکز باشید: در حوزه فعالیت خودتان، فرصتی ویژه را کشف کنید و بر آن تمرکز کنید. تنها در این صورت است که مشتریان به دنبال شما خواهند بود و برای محصولات شما بهای بیشتری می پردازند.سنجیده عمل کنید: بی گدار به آب نزنید قبل از هر چیز دریابید که فرصت ویژه ای که بر آن تمرکز کرده اید به قدر کافی مورد توجه است و یا خیر.

خلاقیت:

برای توسعه و گسترش برند خود، نیازمند آن هستید تا موقعیت و تعهدی را که به واسطه تحقیقات به دست آورده اید را به تصویر بکشید و یا آن را به گوش مشتریان برسانید، در این مرحله است که خلاقیت برایتان ضروری است، خلاقیت علاوه بر آنکه به واسطه خلق هویت تصویری و پیام ها شرکت شما را متمایز می کند، استراتژی های رفتاری، تبلیغاتی و بازاریابی شما را نیز شکل می دهد. شکل گیری هویت بصری، شعارها و پیام های تبلیغاتی، راهکارهای منحصر به فرد بازاریابی و غیره تماما حاصل خلاقیت است.

طرح های اجرایی:

می تواند شامل خلق یک هویت تصویری جدید برای شرکت شما و یا طرح های اجرایی جهت بازاریابی و تبلیغات شما باشد علاوه بر این، تمامی کارکنان شرکت و یا سازمان شما در مورد ماهیت و ارزش های برندتان آموزش می بینند و برای توسعه کسب و کار شما آماده می شوند.

جمع بندی

در کلام آخر برندسازی منجر به ایجاد دارایی شرکت و کسب‌وکار شما می‌شود، که این دارایی شهرت برند شما را می‌سازد. در این مطلب مشاهده کردید که برندسازی چگونه انجام می‌شود برای برندسازی چه کار باید کنید؟

 امیدواریم با خواندن این مقاله به آگاهی نسبی در این موضوع رسیده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *