وبلاگ

چگونه کارتان را با موفقیت خاتمه دهیم؟

خاتمه دادن به یک رابطه‌ی کاری یکی از مهم‌ترین و دشوارترین وظایفی است که در دوران شغلی‌تان برعهده خواهید داشت. بسیاری از افراد کار پیشین‌شان را با خاطره‌ی خوبی ترک نمی‌کنند و این می‌تواند در آینده برای آنها دردسرساز شود. در این مقاله توصیه‌هایی برای یک استعفای خوب و به یادماندنی بیان می‌کنیم.

در این مقاله با ما همراه باشید.

برای کنار گذاشتن کار و ارائه استعفا، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • صحبت با رئیس: بهترین راه برای شروع فرآیند کنار گذاشتن کار، ملاقات با رئیس شماست. در این ملاقات، باید دلایل استعفا خود را به وی توضیح دهید.
  • نوشتن نامه استعفا: پس از صحبت با رئیس، باید نامه‌ای رسمی را برای ارائه استعفا بنویسید. در این نامه باید دلایل استعفای خود و تاریخ ترک شغل را نیز ذکر کنید.
  • تسویه حساب: در زمان ترک کار، باید اطمینان حاصل کنید که همه حقوق شما به درستی پرداخت شده است.
  • مراقبت از روابط عمومی: در هنگام استعفا دادن، باید به روابط عمومی خود و شرکت توجه کنید و سعی کنید رفتار خوبی در این مورد داشته باشید.
  • ترک شغل در مهلت مناسب: بهتر است پیش از ترک کار، با رئیس خود در مورد مهلت لازم برای تحویل کار صحبت کنید و سعی کنید ترک کار را در زمان مناسب و با هماهنگی لازم انجام دهید.
  • تلاش برای حفظ روابط خوب: بهتر است در هنگام ترک کار، به دوستان و همکاران خود احترام بگذارید و سعی کنید روابط خود با آن‌ها را حفظ کنید. این اقدام می‌تواند در آینده به شما کمک کند.
  • مرتب کردن مستندات: پس از ترک کار، باید از مستندات و فایل‌های مربوط به کار خود نیز مرتباً مراقبت کنید و آن‌ها را به شکل مناسبی به دست خود رئیس تحویل دهید.
  • استفاده از فرصت ترک کار: ترک کار یک فرصت خوب برای جستجوی شغل جدید است. می‌توانید از این فرصت برای جستجوی شغل جدید استفاده کنید و به دنبال فرصت‌های بهتر بگردید.
  • تشکر از شرکت: بهتر است پس از ترک کار، از شرکت و رئیس خود به خاطر فرصتی که به شما دادند، تشکر کنید و این موضوع را به صورت مناسبی تبدیل کنید.
  • عدم پایین آوردن دروازه: در هنگام ترک کار، باید از نظرات منفی و انتقادی خود به شرکت خود و رئیس خود خودداری کنید و سعی کنید درگیری‌های ناشی از نارضایتی خود را کمتر کنید.
  • تعیین زمان مناسب برای ترک کار: بهتر است قبل از ترک کار، زمان مناسب را با رئیس خود تعیین کنید و برنامه‌ریزی دقیقی برای ترک کار داشته باشید.
  • عدم پخش شایعات: پس از ترک کار، نباید شایعات و افتراهایی در مورد شرکت و رئیس خود پخش کنید. این کار می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای شما شود.
  • تسویه حساب‌های مالی: قبل از ترک کار، باید تمام حساب‌های مالی خود را با شرکت تسویه کنید و بررسی کنید که به هیچ‌گونه بدهی نسبت به شرکت نیستید.
  • حفظ حریم شخصی: بعضی از شرکت‌ها پس از ترک کار تلاش می‌کنند به اطلاعات شخصی و حریم شخصی فرد تجاوز کنند. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، بهتر است در قبال این موضوع حساس باشید.
  • آمادگی برای مصاحبه توضیح دادن علت ترک کار: در صورتی که در آینده به دنبال شغل جدیدی هستید، باید آمادگی لازم برای پاسخ به سوالاتی که ممکن است در مصاحبه خود در مورد علت ترک کار پرسیده شوید، داشته باشید.

پل های پشت سر خود را خراب نکنید.

 همان طور که گفتیم ترک کار برای هر فردی می‌تواند یک تجربه دشوار باشد، اما در عین حال می‌توانید با رعایت برخی نکات، پل های پشت سر خود را حفظ کنید.

1- از آنچه به دست آورده اید استفاده کنید: مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که برای تغییر شغل، تجربیاتی کسب کرده اید که می‌توانید در شغل جدیدتان استفاده کنید. از طریق رزومه و مصاحبه با کارفرمایان جدید، باید این تجربیات را به نحو مناسبی به نمایش بگذارید.

2- با همکاران قبلی خود تماس بگیرید: همکاران قبلی شما می‌توانند برای شما منابعی باشند که به شما در شغل جدیدتان کمک کنند. شاید اوضاع و احوال شرکت قبلی را روشن‌تر برای شما کنند و به شما کمک کنند تا برای شغل جدیدتان آماده شوید.

3- از شبکه‌ی ارتباطات خود استفاده کنید: شبکه‌ی ارتباطی شما می‌تواند در یافتن شغل جدیدتان کمک کننده باشد. از طریق لینکدین، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی، با افراد مختلفی که در حوزه‌ی شغلی شما فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار کنید.

در کل، برای حفظ پل های پشت سرتان باید به این نکات توجه کنید که مهمترین چیزی که دارید تجربیات شغلی شماست که می‌توانید در شغل جدیدتان از آن بهره ببرید، با همکاران قبلی خود تماس بگیرید و از شبکه‌ی ارتباطات خود استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *