وبلاگ

چرا در بورس، سرمایه گذاری می کنیم؟

شاید به جرئت بتوان گفت تمام ویژگی‌های مثبت سایر سرمایه‌گذاری‌ها را به‌طور یکجا می‌توان سرمایه گذاری در بورس یافت.در این مقاله قصد داریم تا ضمن برشمردن دلایل سرمایه گذاری در بورس،پنج گام تا سرمایه گذاری پرسود در بورس را بررسی کنیم و امید است  با آوردن این مطالب، راهنمای خوبی در جهت رسیدن به سرمایه گذاری پرمنفت در بورس باشیم.

۱- جذابیتِ سرمایه گذاری در بورس

مهم‌ترین عاملی که یک سرمایه گذاری را جذاب می‌کند کسب سود بالاست.

 بر اساس یک تحقیق که باهدف برآورد بهترین عملکرد سرمایه گذاری در دهه ۸۰ انجام شد، بازار بورس بعد از سکه طلا بهترین روش سرمایه گذاری بوده است. توجه کنید برابر این تحقیق درحالی‌که میانگین نرخ تورم حدود ۱۶درصد بوده است، بازار سهام سالیانه بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است!

این ۲۰درصد رشد مربوط به‌کل بازار است و حجم پول بسیار بالا را نشان می‌دهد. چه‌بسا در همین میزان رشد سهام سهایی باشند که رشد جند صددرصدی را در سال تجربه کرده‌اند.

آمار زیر به‌نوعی حاکی از پیشتازی سرمایه گذاری در بورس دارد:

بر اساس آمار منتشرشده بین سال‌های ۷۹ تا ۹۳ میانگین بازدهی بازار مسکن حدود ۲۲درصد بوده است.

این میزان برای سپرده‌گذاری‌های بانکی به‌طور متوسط حدود ۱۸ درصد و برای بازار سکه طلا میانگین ۲۵ درصد است. میانگین بازدهی برای سرمایه گذاری در بورس (طی همین بازه زمانی) بیش از ۴۰ درصد بوده است.

2- قابلیت نقد شوندگی بالا:

تصور کنید هم‌اکنون بخواهید منزل یا اتومبیل خود را به پول نقد تبدیل کنید. آیا این امکان وجود دارد که تا ۱۵دقیقه دیگر دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنیم؟

این امکان به‌خوبی در بورس فراهم‌شده که شما در لحظه می‌توانید سهام خود را نقد کنید.

در بازار بورس امکان معامله بر روی ۵۰۰سهم وجود دارد. حداقل یک پنج این تعداد سهام (حدود ۱۰۰سهم) هرکدام روزانه بیش از ۱ میلیارد تومان  خریدوفروش می‌شوند. این رقم برای برخی از سهام حتی تا ۲۰ برابر هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین زیاد تفاوتی ندارد که همین‌الان بخواهید ۱۰۰هزار تومان و یا ۱۰ میلیون تومان از سهام خود را نقد کنید! در همان روز می‌توانید سهمی که قبلاً خریده‌اید را به‌شرط مجار بودن نماد معاملاتی ، نقد کنید.

3- از کنار سواحل دریای خزر معامله کنید!

درگذشته معاملات بورس به‌صورت سنتی انجام می‌شد اما هم‌اکنون تقریباً کلیه خریدوفروش‌ها به‌صورت آنلاین و اینترنتی صورت می‌گیرد. مهم نیست کجای ایران باشید فقط به اینترنت دسترسی داشته باشید همین!

برخی از سرمایه گذاری‌ها به موقعیت مکانی وابسته است. به این صورت که جابجایی شما از یک شهر به شهر دیگر یا از یک کشور به کشور دیگر ممکن است نتایج سرمایه گذاری شمارا دگرگون کند!

در مورد بورس اما بحث متفاوت است. سرمایه گذاری در بورس از هر نقطه‌ای تنها با دسترسی به اینترنت امکان‌پذیر است. بنابراین با خیالی آسوده به مسافرت بروید و بر معاملات سهام خود نظارت داشته باشید!

4- تنوع ریسک در اختیار خودتان

این شما هستید که مشخص می‌کنید سرمایه خود را بر روی چه سهمی سرمایه گذاری کنید. یکی از جذابیت‌های سرمایه گذاری در بورس برخورداری از تنوع‌پذیری و تشکیل سبد سهام است. با این کار می‌توان ریسک سرمایه گذاری را بشدت کاهش داد. حتی با افت شدید قیمت یک سهم هم اگر، سرمایه خودمان رابین چند سهم متنوع کنیم، ریسک سرمایه گذاری بشدت کاهش پیدا می‌کند.

ژاپنی‌ها ضرب‌المثل خوبی دراین‌باره دارند و می‌گویند تخم‌مرغ‌های خود را درون یک سبد نگذارد!

5- قانونمند سرمایه گذاری کنیم!

قاعده سرمایه گذاری در بورس قاعده برنده است. با سرمایه گذاری در بورس سهامدار، شرکت و کل اقتصاد باهم سود می‌بریم. سود شرکت سود سهامدار و درنتیجه رشد اقتصادی جامعه است. قانونی بودن و کمک به رشد و پویایی اقتصاد از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بورس است.

6- سرمایه گذاری در بورس به دلیل شفافیت اطلاعات

تمامی شرکت‌های بورسی موظف به ارائه گزارش عملکرد معاملات فصلی به سازمان بورس هستند. کوچک‌ترین تأخیر در ارائه اطلاعات و یا ابهام در صورت‌های مالی به توقف نماد معاملاتی منجر خواهد شد. سایتمدیریت فناوری بورس تهرانلحظه‌به‌لحظه گزارشی دقیق و ثانیه‌ای از تمامی اتفاقات بازار سرمایه ارائه می‌دهد. حجم خرید، حجم فروش، ارزش معاملات و صدها پارامتر لحظه‌ای که حاصل معاملات صدها سهامدار بورس است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *