وبلاگ

مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

شیوه بازاریابی کسب و کارتان مشخص می کند آیا این شرکت موفق خواهد بود یا نه؟ بازاریابی یکی از ملزومات در قرن پر تلاطم و پرچالش حاضر است. در تعریفی کوتاه، بازاریابی به فعالیت‌ هایی گفته می‌شود که سازمان برای پیشبرد خرید و فروش محصولات یا خدمات به کار می‌گیرد و شامل فرآیندهایی مانند تبلیغات، خرید، تحویل محصول به مشتری و … است. با ما در این مقاله همراه باشید تاعلاوه بر تعریف مارکتینگ، به دلایل اهمیت وبرخی از انواع بازاریابی بپردازیم.

تاریخچه حضور بازاریابی در عرصه تجارت به زمان مبادلات پایاپای باز می گردد و در طول قرن ها با رشد و پیشرفت تجارت، مفهوم مارکتینگ و فعالیت های مارکتینگ نیز کاملتر شده است. بازاریابی ابزاری است که برای ایجاد و حفظ تقاضا، ارتباط، شهرت، رقابت و موارد دیگر استفاده می شود. بدون آن، به احتمال زیاد کسب و کار شما به دلیل عدم فروش تعطیل می شود.

8 علت در خصوص  اهمیت بازاریابی

1- راهی موثر برای جذب مشتریان است. بازاریابی ابزاری برای ادامه گفتگو است.آنچه را که مشتریان نمی دانند به آن ها بگویید. اجازه دهید اطلاعات برای آن ها جالب باشد. ارزش وقتشان را داشته باشد. برخی از سازمان ها از فیلم های کوتاه و سایر ترفندهای طنزآمیز برای جذب مشتری خود استفاده می کنند.

2 به ایجاد رابطه میان یک تجارت و مشتریان آن کمک می کند.هر کسب و کاری باید با مشتریان خود رابطه اعتماد و تفاهم ایجاد کنند. دقیقا بازاریابی صحیح می تواند این رابطه را ایجاد کند. بخش های تحقیقات بازاریابی باید بر اساس جمعیت شناسی، روانشناسی و رفتار مصرف کننده باشد. تیم محصول اطمینان می دهد که کسب و کار به آنچه وعده داده است در زمان مناسب عمل می کند. این امر مشتریان را وفادار می کند.

3به ایجاد و حفظ شهرت شرکت کمک می کند. رشد و طول عمر کسب و کار شما با شهرت کسب و کار شما ارتباط مثبت دارد. بنابراین، منصفانه است که بگوییم شهرت شما ارزش نام تجاری شما را تعیین می کند. اکثر فعالیت های بازاریابی به منظور ایجاد ارزش ویژه برند شرکت انجام شده است. شهرت کسب و کار شما زمانی ایجاد می شود که انتظارات مشتریان را برآورده کند.

4- کانالی ارتباطی برای اطلاع رسانی به مشتریان است.بازاریابی به مشتریان شما در مورد محصولات یا خدماتی که عرضه می کنید، اطلاع می دهد.  با بازاریابی، مشتریان با ارزش محصولات، استفاده از آن ها و اطلاعات اضافی که ممکن است برای مشتریان مفید باشد، آشنا می شوند. این باعث ایجاد آگاهی از نام تجاری می شود و کسب و کار را برجسته می کند.

5به افزایش فروش کمک می کند.هنگامی که یک محصول تبلیغ می شود، در حال حاضر در رادار است و این شانس شما را برای فروش افزایش می دهد. ممکن است مشتریان بخواهند محصولات یا خدمات شما را امتحان کنند و این امر باعث تصمیم گیری خرید شما می شود. وقتی مشتریان از محصولات یا خدمات شما خرسند هستند، بدون اطلاع شما نمایندگان برند شما می شوند. آن ها کلمه را پخش می کنند و فروش شما شروع به افزایش می کند.

6- به ارائه بینش درباره کسب و کار کمک می کند.باید محتوای مناسبی برای به اشتراک گذاشتن با مخاطبان داشته باشید. استراتژی های بازاریابی تان می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید چه پیام های تجاری مخاطبان را اقناع می کند. باید پیام های مختلف را آزمایش کنید و ببینید چه کار می کند. هنگامی که مجموعه های مختلف پیام رسانی را بر روی مخاطب مورد آزمایش قرار دادید، یک پایه مناسب برای تلاش های بازاریابی خود پیدا خواهید کرد.

7- گزینه های درآمد ایجاد می کند. در مرحله راه اندازی، گزینه های شما کمیاب هستند. زیرا بیشتر شما نقدینگی دارید. این گزینه های شما را محدود می کند. از آنجا که استراتژی های بازاریابی شما مشتریان و فرصت های بیشتری برای درآمدزایی ایجاد می کند. شروع به داشتن گزینه هایی خواهید کرد. داشتن گزینه ها به شما شجاعت لازم را برای ورود به بازارهای جدید می دهد. این آزادی را خواهید داشت که مشتریانی را که به سلامت و رفاه شما بیش از حد خواستار هستند رها کنید. بدون بازاریابی، شما مجبور خواهید شد به کار با مشتریانی که از آن ها بزرگتر شده اید و بادام زمینی به شما می پردازند، ادامه دهید.

8- به تیم مدیریت شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک می کند. هر کسب و کاری با مشکلاتی مانند اینکه چه چیزی، چه زمانی، برای چه کسی و چه مقدار تولید کند روبرو است. یک فرایند پیچیده و خسته کننده بقای کسب و کار شما را تعیین می کند. در نتیجه، کسب و کار به شدت به مکانیزم های بازاریابی برای گرفتن این تصمیمات متکی هستند.

انواع مارکتینگ

بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)

بازاریابی سنتی به شیوه های مختلف تبلیغات برند قبل از ظهور اینترنت به کمک کانال های آفلاین مثل بیلبوردها، آگهی های تبلیغاتی، تبلیغات رادیویی و … اشاره دارد.

بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)

بازاریابی برونگرا همان تبلیغات مزاحم مثل تلفن های تبلیغاتی، ایمیل های پشت سر هم و یا تبلیغات پرینتی هستند که بدون توجه به تمایل مخاطب سعی در انتقال پیام بازاریابی خود دارند.

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا بر خلاف بازاریابی برونگرا سعی در جذب مشتریان دارد و مزاحمتی برای افراد ایجاد نمی کند.

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)

در بازاریابی دیجیتال برخلاف بازاریابی سنتی از ابزار دیجیتال مثل رایانه، تلفن همراه هوشمند، تبلت، کنسول بازی، تابلو تبلیغاتی هوشمند و … در بازاریابی استفاده می شود.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی محتوایی ابزار اصلی بازاریابی درونگرا و دیجیتال است چون محتوا به مخاطب و موتور جستجوگر، مانند گوگل، نشان می‌دهد که می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را در وب ببینند. این به معنای ایجاد، نشر و توزیع محتوا برای مخاطب هدف است. مهم‌ترین ابزار بازاریابی محتوایی عبارتند از شبکه‌های رسانه اجتماعی، وبلاگ‌ها، محتوای بصری و ابزارهایی مانند کتاب‌های الکترونیک و وبینار.

سخن پایانی

اهمیت بازاریابی در جهان امروز به حدی است که اقتصادانان و افراد باتجربه در زمینه مدیریت کسب و کار بر این باورند که بازاریابی یا مارکتینگ تضمین کننده بقاء و سوددهی یک سازمان می تواند باشد. باید به بازاریابی با نگرشی نو بنگریم تا بتوانیم از مزایای آن بهره ببریم. البته لازم است به صورت حرفه ای وارد این عرصه شد تا نتایجی شایسته را برای خود و سازمان متبوع تان رقم بزنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *