وبلاگ

قانون پارتو چیست؟

قانون پارتو (Pareto Principle) یکی از مفاهیم بسیار مهم و مفید برای مدیریت زندگی و زمان است. این مفهوم از قانون ۸۰/۲۰ الهام گرفته است و این بحث را بیان می کند که اگر ۲۰ درصد از فعالیت‌های شما، ۸۰ درصد از نتایج شما را تشکیل می‌دهد، بهترین راه را برای مسیریابی اهداف خود به دست آورده‌اید. اما عکس این ماجرا، یعنی داشتن ۸۰ درصد فعالیت برای رسیدن به ۲۰ درصد نتیجه، چیزی جز اتلاف وقت نیست.

این مفهوم به نام بنیانگذار آن، ویلفردو پارتو، اقتصاددان ایتالیایی، در سال ۱۸۹۵ گرفته شده است. او متوجه شد مردم در جامعه به طور طبیعی به آنچه که او “چند حیاتی” یا ۲۰ درصد برتر (از نظر پول و نفوذ) می‌نامد، تقسیم می‌شوند و مابقی مردم “بسیاری بی‌اهمیت”، یا ۸۰ درصد پایین دست را تشکیل می‌دهند.او بعدها به این نتیجه رسید که تمام فعالیت‌های اقتصادی تابع این اصل است. به این ترتیب ۸۰ درصد ثروت ایتالیا در آن زمان توسط ۲۰ درصد از مردم کنترل می‌شد.

اصل پارتو مفهومی است که نشان می‌دهد از هر ده مورد کاری که برای خود لیست کرده‌اید، دو کار وجود خواهد داشت که ارزش آنها بیش از هشت مورد دیگر است. واقعیت غم‌انگیز این است که اکثر مردم در ۱۰ یا ۲۰ درصد از “موارد حیاتی” چشم‌پوشی می‌کنند و در عوض با کمترین فعالیت‌ها یا همان ۸۰ درصد بخشی که شامل “بسیاری از چیزهای بی‌ارزش” است وقت خود را هدر می‌دهند.

اگر فهرست وظایف شما دارای 10 مورد است، 2 مورد آن به اندازه 8 مورد دیگر شاید هم بیشتر اهمیت دارند. چیز جالبی که وجود دارد این است که به انجام رساندن هر یک از این وظایف، ممکن است به یک میزان وقت نیاز داشته باشند، ولی یکی دو مورد از آنها، پنج تا ده برابر بیشتر از بقیه اهمیت دارند. متاسفانه بیشتر افراد در آن 20 درصد مواردی که دارای ارزش بیشتری است تنبلی می‌کنند و در عوض خود را درگیر آن 80 درصد کم اهمیت تر می‌کنند که نتیجه کمتری را برایشان دارد.

بعضی از افراد، تمام روز را سرگرم و مشغول کار هستند ولی به ظاهر کار زیادی انجام نمی‌دهند و این تنها به این دلیل است که آنها وقت خود را صرف کارهایی می‌کنند که از ارزش کمی برخوردارند و در عوض در انجام یکی دو فعالیتی که می تواند تغییر اساسی در کارشان ایجاد کند، تنبلی می‌کنند. با ارزش‌ترین کارهایی که می‌توانید در طول روز انجام دهید، معمولاً سخت‌ترین‌ها هستند اما نتیجه‌ای که از انجام آنها می‌توانید بگیرید، بزرگ و ارزشمند خواهد بود.

نتیجه گیری

این اصل ممکن است در هر حالت بهترین استراتژی نباشد. نکته اصل پارتو این است که بدانیم اکثر چیزهای زندگی به‌طور مساوی توزیع نمی‌شوند. بر اساس این تصمیم‌گیری در مورد اختصاص زمان، منابع و تلاش کنید:

به جای گذراندن ۱ ساعت برای تهیه مقاله یا وبلاگ که مطمئن نیستید به آن نیاز دارید، ۱۰ دقیقه را به فکر ایده‌های خود اختصاص دهید. سپس ۵۰ دقیقه برای نوشتن در مورد بهترین‌ها وقت بگذارید.

به جای صرف ۳ ساعت خواندن ۳ مقاله در عمق، ۵ دقیقه به ۱۲ مقاله (۱ ساعت) بپردازید و سپس هر یک ساعت را در دو مقاله برتر (۲ ساعت) بگذرانید.

ممکن است این تکنیک‌ها منطقی باشند یا منطقی نباشند – نکته این است که بدانید شما می‌توانید روی ۲۰٪ مهم تمرکز کنید.

در آخر، فکر نکنید که اصل پارتو به معنای انجام تنها ۸۰٪ کار مورد نیاز است. شاید درست باشد که ۸۰٪ یک پل در ۲۰٪ اول زمان ساخته شده‌است، اما برای این کار هنوز به بقیه پل احتیاج دارید. شاید درست باشد که ۸۰٪ مونا لیزا در ۲۰٪ اول زمان نقاشی شده‌است، اما این شاهکار بدون جزئیات بوجود نمی‌آمد. اصل پارتو یک مشاهده است، نه یک قانون از طبیعت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *