وبلاگ

عملگرایی در کسب و کار

هزاران ایده‌ی جدید وجود دارد که هر فرد یکی از آن‌ها را برای کسب و کار خود در نظر دارد. از وبلاگ و کسب و کارهای خدماتی گرفته تا فروشگاه‌های اینترنتی، هزاران فرصت شغلی و ایده برای کارآفرینی وجود دارد. اما شمار بسیار پایین کارآفرینان موفق نشان می‌دهد که تنها داشتن ایده هیچگاه به تنهایی کافی نبوده است. اهمیت اصل اقدام‌گرایی در کسب و کارها دقیقا همینجا مشخص می‌شود. اقدام به عملی کردن ایده‌ها اولین و بهترین کاری است که برای به واقعیت پیوستن آرزوهایتان در زمینه برندینگ و کارآفرینی باید انجام دهید.

در این مقاله قصدد داریم شما را راهنمایی کنیم که در کسب و کارتان چگونه عمل گرایی را اجرا کنید.

 این چند توصیه ی مهم را در نظر داشته باشید:

بازار را بررسی کنید:قطعا شما نمی‌خواهید بدون هیچ دیدی وارد بازار هدف شوید و به مرور کسب تجربه کنید. رقبای خود را بشناسید تا بتوانید در مرحله اقدام‌گرایی، خود و کسب و کارتان را از دیگران متمایز کنید. بررسی بازار (business market) از کارهای مهم در اقدام‌گرایی است.

بیزینس پلن یا برنامه کسب و کار ایجاد کنید:صرف نظر از ایده‌ای که دارید، زمان‌بندی و مقدار هزینه‌ای که متحمل شده‌اید یا خواهید شد، به یک بیزینس پلن قوی برای اقدام‌گرایی در کسب و کار نیاز خواهید داشت. این برنامه نقش یک راهنما برای آینده کسب و کار شما را دارد. بله، تدوین برنامه کسب و کار به زمان نیاز دارد و بله شما باید چند هدف کلیدی برای آینده بیزینس خود تعریف کنید. ولی این را بدانید که با داشتن بیزینس پلن، شانس موفقیت شما دو برابر خواهد شد و در این مرحله به گذشته توجهی نخواهید داشت.

بودجه کسب و کار خود را تعریف کنید:درست است که برخی از استارتاپ‌ها به سرمایه اولیه نیاز ندارند اما همواره باید مقداری هزینه و بودجه را برای پیشبرد کسب و کار خود در نظر داشته باشید. در نظر داشتن وضعیت مالی و میزان بودجه در کسب و کار بسیار مهم است. چرا که تصمیمات مالی شما کاملا بستگی به بودجه‌تان دارد.

یک کوچ یا منتور استخدام کنید: فکر کردن به اینکه بدون کمک هیچ کس می‌توان کسب و کار را پیش برد، راحت است اما با این طرز فکر تنها خودتان را گول می‌زنید. استخدام کردن مربی کسب و کار یا بیزینس کوچ حرفه‌ای به شما کمک می‌کند که درک درستی از فرآیند پیشرو و اهداف و چشم‌اندازهای کسب و کار خود داشته باشید.

ضرب‌العجل تعیین کنید:یک تاریخ و زمان‌بندی برای اقدام‌ گرایی در کسب و کار خود مشخص کنید. زمان شروع بسیار مهم است. این نقطه شروع کسب و کار شما خواهد بود. به تاخیر انداختن تاریخ و زمان شروع ابدا مجاز نیست.

صبور باشید:در عین اینکه اقدام به عمل کنید و وارد پروسه عمل‌گرایی شوید، باید از هیجان و اقدام از سر بی‌صبری اجتناب کنید. اگر هر لحظه احساس کردید که باید یک قدم به عقب برگردید، زمان کافی برای انجام این کار را دارید. در عین اینکه در حال اقدام‌گرایی در کسب و کار و پیش رفتن به سمت جلو هستید، باید صبور باشید. این اعتماد به نفس شما در رسیدن به موفقیت را افزایش خواهد داد.

تعامل با دیگران:. تعامل با دیگران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چون شما به‌تنهایی نمی‌توانید اهداف خود را محقق کنید و برای خلق امتیازات خود به دیگران نیازمند هستید. تعامل با دیگران در دو بخش کلی قابل تقسیم شدن است:

الف. تعامل با همکاران؛ شما هم صاحب کسب‌وکار هستید و هم رهبر کسب‌وکار هستید. در مواجهه با همکاران شما باید رهبری کنید. برای بررسی بیشتر مهارت‌های رهبری می‌توانید به مقاله مهارت‌های رهبری کسب‌وکار مراجعه کنید. ما در این مقاله به یک نکته مهم اشاره می‌کنیم. آن‌هم این است که همکاران شما در حکم ماکارونی رشته‌ای هستند.

شما هیچ‌وقت نمی‌توانید ماکارونی رشته‌ای را هل بدهید و صرفاً می‌توانید آن را به سمت خود بکشید. این قضیه دقیقاً درباره همکاران شما هم صادق است. زمانی بیشترین تأثیر را روی همکاران خود خواهید داشت که کمالاتی که می‌خواهید آن‌ها داشته باشند را ابتدا در خودتان ایجاد کنید. وقتی چنین شد، آن زمان همکاران شما در راستای رشد و تعالی حرکت می‌کنند. شما باید تلاش کنید برای همکاران خود الگو باشید.

همکاران شما ماکارونی هستند؛ یعنی باید آن‌ها را بکشید؛ نه این‌که هل‌ دهید!

ب. تعامل با افراد خارج از کسب‌وکار؛ تعامل با چنین افرادی معمولاً در قالب مذاکره انجام می‌شود. برای یک مذاکره موفق راهکارهای مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر مقاله مهارت‌های مذاکره موفق را بررسی کنید. در این مقاله به سرفصل‌های کلی درباره مذاکره موفق اشاره می‌کنیم:

الف. در مذاکره باید از فن بیان خوبی برخوردار باشید و از نشانه‌های کلامی و غیرکلامی برای انتقال مطلب استفاده کنید.

ب. مهارت شنیدن فعال بسیار مهم است. باید به‌قدری دقیق بشنوید که نیاز نداشته باشید از مخاطب بخواهید مطلب را دوباره توضیح بدهد. (هرچند اگر چنین نیازی احساس شد، اشکالی ندارد چنین درخواستی داشته باشید).

پ. هوش هیجانی بسیار مهم است. باید سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید.

ت. در طول مذاکره هم باید به منافع خودتان توجه کنید و هم منافع طرف مقابل را در نظر داشته باشید.

ث. صداقت و اخلاق را سرلوحه مذاکره قرار دهید..

ج. روحیه حل مسئله داشته باشید. به‌جای رویکرد مشکل محور، رویکرد مسئله محور داشته باشید و سعی کنید تا جایی که ممکن است از تهدیدها فرصت بسازید و موانع موفقیت را به عوامل موفقیت تبدیل کنید.

نشاط کاری: شاید بتوان نشاط کاری را مهم‌ترین سرفصل در عمل‌ گرایی در کسب‌ و کار دانست. برای این‌که سرعت خلق امتیاز زیاد شود در کنار تمرکز به احساس خوب هم نیاز داریم. بنابراین خیلی باید به احساس خوب توجه داشته باشیم و سعی کنیم در هر دوره ای از کسب‌وکار با تمام فراز و نشیب‌هایش حس خوب داشته باشیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *