وبلاگ

سرمایه گذاری چیست؟ بررسی انواع سرمایه گذاری

اکثر افراد برای کسب درآمد بیشتر سخت کار می کنند، و عقیده دارند هر چه سخت تر و بیشتر کار کنید درآمد بیشتری خواهند داشت. برای داشتن یک سرمایه گذاری معتبر و سود آور نیازمند هوش اقتصادی خوب هستید، تا بهترین تصمیم را برای سرمایه گذاری اموال خود داشته باشید.

در اینجا به بررسی مفهوم سرمایه گذاری و انواع آن و به توضیح روش‌های مرسوم سرمایه‌ گذاری می‌پردازیم و در انتهای این مطلب یاد خواهیم گرفت پس‌اندازهای خود را چگونه و در کجا سرمایه‌ گذاری کنیم ؟

از نظر لغوی سرمایه گذاری اینگونه تعریف می‌شود«چیزی که با پول خریداری می‌شود و انتظار می‌رود که درآمد یا سودی در آینده نزدیک یا دور ایجاد کند. در عمل نیز به فعالیتی که در ازای صرف هزینه درآمد یا سود ایجاد کند، سرمایه گذاری می‌گویند.»

سر مایه گذاری می تواند به معنای اولویت بخشیدن به آینده مالی شما باشد برای کسب درآمد بیشتر. خرید وسایل برای منزل، خرید لباس های متنوع، مسافرت های هیجان انگیز همیشه برای اشخاص لذت بخش بوده است، اما همیشه اکثر افراد توانایی خرید را ندارند، و از این لذت به دور هستند. اما بهترین روش برای رسیدن به خواسته ها و آرزوها، افراد می تواند با انجام یک سر مایه گذاری حرفه ای به آن تحقق دهند. در زمینه سر مایه گذاری داشتن هوش اقتصادی بسیار کمک کننده است، اینکه در چه زمانی، با توجه به شرایط، با توجه به درآمد افرد و مبلغ که برای این کار وجود دارد بهترین روش برای این کار را انتخاب کنند.

سرمایه گذاری انواع و اقسام مختلفی دارد. برای دسته‌بندی مدل‌های سرمایه گذاری کار سختی پیش رو داریم. سرمایه‌گذاری را می‌توان بر اساس مدت زمان مورد نظر به بلندمدت و کوتاه‌مدت تقسیم کرد. مدل دیگر تقسیم‌بندی برحسب مالکیت سرمایه است که به سرمایه گذاری مالکیتی یا شخصی، اعتباری و معادل پولی یا نقدی قابل دسته‌بندی است. آخرین مدل دسته‌بندی برحسب میزان ریسک است که عموما به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می‌شوند.

سرمایه گذاری بر حسب موضوع به دو دسته سرمایه گذاری واقعی و سرمایه گذاری مالی تقسیم می شود .

سرمایه گذاری واقعی: نوعی سرمایه گذاری است كه فرد با فدا كردن ارزشی در زمان حاضر ، نوعی دارایی واقعی بدست می آورد. در واقع موضوع سرمایه گذاری ، دارایی واقعی است. خرید ملك یا آپارتمان ، نمونه ای از این سرمایه گذاری است.

سرمایه‌گذاری مالی: در سرمایه گذاری مالی ، فرد در ازای فدا كردن ارزش حاضر ، نوعی دارایی مالی كه نتیجه آن معمولاً جریانی از وجوه نقد است بدست می آورد . سرمایه گذاری در اوراق بهادار مثل سهام عادی یا اوراق مشاركت، كه فرد در ازای پرداخت پول، محق به دریافت جریانی از وجوه نقد به شكل سود می شود، سرمایه گذاری مالی محسوب می شود.

در کجا سرمایه گذاری کنیم؟

تورم با حرارت رو به افزایش خود، لحظه‌به‌لحظه ارزش پولمان را مانند یخ آب می‌کند! بنابراین لازم است بر درامد و هزینه‌های خود مدیریت داشته باشیم و به‌صورت منظم همواره بخشی از مازاد درآمدمان را نه پس‌انداز! بلکه سرمایه‌ گذاری کنیم. متکا محل خوبی برای سرمایه‌ گذاری نیست! همین‌طور خرید طلا و جواهرات هم به دلایل متعدد نوعی پس‌انداز روز مبادا محسوب می‌شود نه سرمایه‌ گذاری!

۱.سرمایه‌ گذاری در بانک

ساده‌ترین روش سرمایه‌ گذاری سپرده کوتاه‌مدت یا بلندمدت بانکی است!

اولین مزیتش نقد شوندگی بالای آن است اما بزرگ‌ترین اشکالش عقب بودن نرخ بهره بانکی نسبت به تورم است! درواقع سرمایه‌ گذاری در بانک نسبت به گذاشتن پول در بالش و متکا فقط دو تفاوت دارد:

امنیت سرمایه‌ گذاری بیشتر است

سود اندکی نسبت به زمان سپرده‌گذاری دریافت می‌کنیم.

۲. سرمایه‌ گذاری در املاک

اگر بخواهیم برای سؤال در کجا  سرمایه‌ گذاری کنیم دومین روش را معرفی کرده باشیم، املاک راه خوبی است.

اما صبر کنید، اگر پس‌اندازهایمان کمتر از چند صد میلیون تومان است به نظر حتی صحبت کردن در مورد آن‌هم بی‌فایده است! هرچند سرمایه‌ گذاری در املاک و خرید یک‌منزل می‌تواند جذاب باشد اما با پس‌اندازهای کوچک قابل شدنی نیست.سرمایه‌ گذاری در املاک نیز همانند خیلی از سرمایه‌ گذاری‌ها تخصص و تجربه مخصوص به خود را می‌خواهد. شاید بزرگ‌ترین عیب آن نسبت به دیگر سرمایه‌ گذاری‌ها این باشد که به سرمایه نسبتاً زیادی نیاز دارد که با بودجه پس‌انداز همه سازگار نیست!

به نظرم یکی از بهترین مزایای سرمایه‌ گذاری در املاک میزان نوسان کمتر نسبت به سایر سرمایه‌ گذاری‌ها همچون بورس است که در مقالات بعدی بیشتر به آن می‌پردازیم.

۳.طلا و سکه

اگر از دیگران سؤال کنید در کجا سرمایه‌ گذاری کنیم ، خرید طلا یکی از کلیشه‌ای‌ترین پاسخ‌ها است!

قیمت طلا غالباً به دو عامل اصلی نرخ ارز و قیمت انس جهانی آن وابسته است. طبیعتاً میزان عرضه و تقاضای داخلی هم البته به میزان بسیار کم روی قیمت طلا تأثیرگذار است. اما از همه صحبت‌ها که بگذریم هدف رشد پول در زمان مشخص متناسب با استراتژی سرمایه‌ گذاری است. بنابراین حتی سرمایه‌ گذاری در طلا هم نیازمند تخصص خود و آگاهی از تحلیل درست و به‌موقع دو پارامتر کلیدی یعنی نرخ دلار و انس است.

با توجه به متأثر بودن قیمت سکه و طلا از قیمت انس و دلار، شاید بتوان گفت یکی از خطرناک‌ترین مدل سرمایه‌ گذاری‌ها طلاست! این موضوع مخصوصاً در بازارهای اهرمی همانند بازار آتی سکه ایران، می‌تواند قدرت این خطر را ده‌ها برابر کند!از طرفی خرید و نگهداری سنتی طلا (هرچند با تحلیل درست و برنامه مشخص) کار درستی نیست و صندوق امانات بانک حداقل مکان امن برای نگهداری طلاست نه منزل یا گاوصندوق محل کار!

۴.سرمایه‌ گذاری در بازار ارز

سومین پیشنهاد برای پاسخ به پرسش در کجا سرمایه‌ گذاری کنیم شاید آقای دلار باشد!

تصور کنید به صرافی نزدیک محل کار خود رجوع می‌کنید و یک دسته اسکناس ۱۰۰دلاری را تنها درازای مبلغ ۴۰۰هزار تومان بابت هر برگ آن دریافت می‌کنید! اگر به نفس نگهداری این سبک از سرمایه‌ گذاری هم بنگریم باز همان آش و همان کاسه، حالا دلارها را کجا بگذارم! نگران نباشید شاید بتوانید با امانت سپاری بانکی محل امنی برای سرمایه‌ گذاری خود پیدا کنید اما از نوسانات قیمت دلار در امان نیستیم!

سرمایه‌ گذاری ارز هم همانند طلا نیاز به تخصص خود دارد. باید بدانیم چه عوامل داخلی بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارد. همین‌طور بتوانیم شاخص جهانی دلار را تحلیل کنیم. می‌پرسید چرا؟ پاسخ روشن است. نرخ برابری دلار در برابر ریال بشدت به ارزش شاخص دلار و ارزش ریال وابسته است. انتشار آمار برای یک شاخص اقتصادی در ایران که می‌تواند به افزایش قدرت ریال منتهی شود را تصور کنید. در مقابل انتشار آمار یک شاخص اقتصادی برای دلار که می‌تواند بر سره شاخص دلار بکوبد بشدت سرمایه‌ گذاری شمارا دستخوش تغییر و تحول قرار می‌دهد!

جمع بندی

سرمایه‌ گذاری در بانک مکانی مطمئن است اما جلوتر از نرخ تورم نیست بنابراین در بهترین حال ارزش پول را حفظ می‌کند.سرمایه‌ گذاری در املاک نیازمند تخصص مربوطه است همین‌طور نمی‌توان با سرمایه‌ های چندمیلیونی خانه یا زمین خرید! اما یکی از بهترین نوع سرمایه‌ گذاری‌های ارزش‌افزوده‌ای است چراکه می‌توانید سرمایه‌ گذاری خود را به درآمد غیرفعال تبدیل کنیم  و منزلی را که خریده‌ایم را اجاره دهیم. در این صورت درحالی‌که در کنار سواحل خزر سال نو را لذت می‌بریم، می‌توانیم اجاره بگیریم. این اجاره در کنار سودی است که از سرمایه‌ گذاری روی خانه می‌بریم

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *