وبلاگ

جایگاه هوش مصنوعی در زندگی انسان‌ها

جایگاه هوش مصنوعی در زندگی انسان‌ها

این یک واقعیت است که با اتومبیل‌های خودرانی که در جاده‌ها در حال حرکت‌اند و پهپادهای خودکاری که بالای سر ما پرواز می‌کنند، نمی‌توان کاربرد هوش مصنوعی در زندگی انسان را نادیده گرفت.

حقیقت این است که هوش مصنوعی رابطه تنگاتنگی با علوم مختلف دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به منطق ریاضی و مهندسی اشاره کرد که کمک زیادی به علم رباتیک کرده است و موجب شده کاربرد هوش مصنوعی در زندگی انسان بیش از پیش جلوه گر شود. با وجود این، تأثیرگذاری هوش مصنوعی به دنیای تکنولوژی ختم نمی‌شود، بلکه این فناوری باعث رشد و پیشرفت سایر بخش‌ها همچون پزشکی، صنایع تولیدی، بازاریابی، اتوماسیون فرایندهای مختلف، اقتصاد و… نیز خواهد شد.

 

زندگی بشر روزانه تحت تأثیر فناوری هوش مصنوعی است، چه در حال استفاده از گوشی‌های هوشمند، گشت‌وگذار در اینترنت و خرید محصولات به‌صورت آنلاین باشیم، چه در حال استفاده از مسیریابی، کار در رسانه‌های اجتماعی و گوش دادن به آهنگ‌ها در سرویس پخش موسیقی مورد علاقه‌مان باشیم، کاربرد علم هوش مصنوعی در زندگی بشر کاملاً مشهود است.

کارشناسان کاربرد هوش مصنوعی را در آینده زندگی بشر (از جمله مراقبت‌های بهداشتی و آموزش و…) خوش‌بینانه دانسته‌اند و بر این باورندکه آینده هوش مصنوعی در آینده زندگی بشر تأثیر زیادی خواهد داشت، به‌طوری که کاربرد هوش مصنوعی در زندگی باعث می‌شود بیشتر مردم وضعیت بهتری داشته باشند. حقیقت این است که تا چند سال پیش، استفاده از یک خودروی تمام‌اتوماتیک یک رؤیا به نظر می‌رسید، ولی اکنون ناوگانی از خودروهای نیمه‌اتوماتیک در جاده‌ها در حال حرکت‌اند.

 

برخی از شرکت‌ها حتی مشغول سرمایه‌گذاری بر روی هواپیماهای بدون سرنشین هستند و این رویداد خیلی زودتر از آنچه انتظار دارید به واقعیت تبدیل خواهد شد و بدین طریق آینده زندگی بشر به اموری گره خواهد خورد که در آینده هوش مصنوعی اتفاق خواهد افتاد. این موضوع که در حال حاضر ارتش در سراسر جهان از برنامه‌های موفق پهپاد استفاده می‌کند، این موضوع را قابل‌باور می‌کند که هوش مصنوعی در آینده زندگی بشر تأثیرگذار است و رویدادهای شگفت‌انگیزی را در دست اجرا دارد..

 

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این فناوری در آینده زندگی بشر این امکان را فراهم می‌کند که در اموری مانند تصمیم‌گیری پیچیده، استدلال و یادگیری، تجزیه و تحلیل پیچیده و تشخیص الگو، حدت بینایی، تشخیص گفتار و ترجمه زبان با هوش و توانایی‌های انسان، مطابقت داشته باشد یا حتی از آن‌ها فراتر رود. محققان معتقدند سیستم‌های هوشمند در جوامع، وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و تأسیسات، مزارع و در فرایندهای تجاری باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه و زندگی می‌شود و فرصت‌هایی را برای افراد فراهم می‌کند، تا از به‌کارگیری هوش مصنوعی در زندگی لذت ببرند.

 

آیا هوش مصنوعی در زندگی مان خطر آفرین است ؟

بیایید به بررسی چند حقیقت ترسناک در مورد هوش مصنوعی بپردازیم از جمله:

1) ماشین‌ها (ربات ها) روزی کار ما را به دست خواهند گرفت و فعلا نمی‌دانیم که چه زمانی و تا چه حد این اتفاق رخ خواهد داد.به نقل از شرکت  مشاوره و حسابرسی ارشد ) (PricewaterhouseCoopers سال ۲۰۳۰ ربات‌ها ۲۱ درصد مشاغل را در ژاپن، ۳۰ درصد در انگلیس، ۳۵ درصد در آلمان و ۳۸ درصد مشاغل را در ایالات متحده آمریکا اشغال خواهند کرد. همچنین تا قرن آینده، ربات‌ها بیش از نیمی از مشاغلی را که برای انسان‌ها در دسترس است را به دست خواهند گرفت.

2) ربات‌ها به شیوه ی انسان‌ ها و توسط آنها، فریبکاری را یاد می‌گیرند. در یک آزمایش، محققان موسسه فناوری جورجیا در آتلانتا، الگوریتمی را توسعه دادند که به ربات‌ ها اجازه می‌داد تصمیم بگیرند که آیا انسان‌ها یا ربات‌ها را فریب دهند یا نه. محققان الگوریتمی را اضافه کردند تا اگر ربات‌ها تصمیم گرفتند مسیر فریب را انتخاب کنند، به ربات اجازه دهد تصمیم بگیرد چگونه مردم و ربات‌ها را فریب دهد.

 

3)سلاح‌های خودکار (بهره‌گیرنده از هوش مصنوعی) هم‌اکنون نیز وجود داشته و برخی از کارشناسان از سازمان ملل خواسته اندکه جهت محافظت از انسان‌ها در قبال چنین سلاح‌هایی، چاره‌ای بیندیشد. مثلا یک پهباد که از قابلیت تشخیص چهره برخوردار است، می‌تواند یک شخص را دنبال کند. یا اینکه یک سلاح گرم برخوردار از هوش مصنوعی می‌تواند با درصد خطایی بسیار پایین، هدف خود را از پای درآورد.

اگر هوش مصنوعی بدون دخالت انسان، تصمیم‌های مرتبط با مرگ و زندگی بگیرد، آنگاه چه اتفاقی می‌افتد؟ یک لحظه سری فیلم‌های ترمیناتور را به یاد بیاورید!

4) نرم‌افزارهایی که حالت‌های چهره را بازسازی می‌کنند (همان دیپ‌فیک‌ها)، چنان پیشرفت کرده‌اند که به‌سختی می‌توانیم خروجی‌های آن‌ها را از واقعیت تمیز دهیم. خطرات دیپ‎‌فیک در حال حاضر بیشتر متوجه افراد مشهور و صاحب قدرت است، اما طولی نمی‌کشد که این قضیه دامن زندگی روزمره افراد عادی را نیز می‌گیرد. به هر حال با استفاده از یک تصویر پروفایل فیسبوک می‌توان یک ویدیوی دیپ‌فیک ساخت.

این همه ماجرا نیست. هوش مصنوعی می‌تواند به ویرایش تصویر، نوشتن متن، ایجاد صدا و … پرداخته و بنابراین تبلیغات را با جزئیات بالایی، مطابق علاقه اشخاص گوناگون طراحی کند. هوش مصنوعی و بسیاری از پدیده‌های دیگری که در اطرافمان می‌بینیم، به دلیل میل انسان به پیشرفت و “هر روز بهتر از دیروز بودن” به وجود آمده‌اند. مسئله‌ای که مطرح شده این است که آدمی تا چه زمانی می‌خواهد که این روند را ادامه دهد. چه بسا با عبور از سطحی مشخص، این پیشرفت‌ها نه‌تنها رندگی ما را بهتر نکرده، بلکه مقدمات نابودی همیشگی نسل بشر و به قول ایلان ماسک، پیدایش یک دیکتاتوری جاودانه توسط هوش مصنوعی را فراهم کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *