وبلاگ

تاثیر تبلیغات در زندگی

درعصرحاضر، تبلیغات به عنوان یک صنعت در دنیا شناخته شده است ودر دنیا به تولید کننده انگیزه کاری می دهد، تبلیغات سالم می تواند بازار سالم ایجاد کند. در این مقاله برآنیم ابتدا به نقش و تاثیر تبلیغات در دنیای اکنون بپردازیم سپس مروری بربحث داستان گویی در تبلیغات داشته باشیم و امید است با آشنایی از این اصطلاح بتوانید به کسب و کارتان رونق دهید.

مهمترین تحولات در کسب و کار و گسترش تبلیغاتی از قرن بیستم شروع شد تا جایی که بدون شک می توانیم این قرن را قرن تبلیغات بنامیم. تغییرات عمیق ایجاد شده و نوآوری در زحوزه فناورهای تبلیغاتی نیز از اثرات همین دوره است.از این دوره به بعد توجه به تبلیغات در بین صاحبان کسب و کار پرطرفدار شد و نرخ تولیدات صنعتی در جهان نسبت به قبل رشد بی سابقه ای داشت. توجه به ظواهر تبلیغات پیچیده تر شد و انواعی از تبلیغات در سطح جهانی ظاهر شد. چاپ چندرنگ,آنالوگ,دیجیتال,رادیووتلویزیون,ارتباطات ماهواره ای,کامپیوتر و اینترنت،رسانه های اجتماعی در محیط های مجازی و امروزه ارسال پیامک های تبلیغاتی و پیامک های صوتی به صورت فراوان از انواع و اقسام روش های تبلیغات در کل جهان است که تولید کنندگان می تواند نام تجاری محصول و یا خدمات خود را در در زمان کوتاهی به گوش مشتریانشان برسانند.

تبلیغات به طور نامحسوس بر افراد تاثیر می گذارد. در واقع ما برده هایی شده ایم که از علم و دانش فنی و تبلیغات به طور ماهرانه پیروی می کنیم. فشار تبلیغاتی هر روز در حال رشد است.مقدار قابل توجهی پول صرف مبارزات تبلیغاتی (کمپین تبلیغاتی) می شود که درآمدهای چندین میلیاردی برای شرمت ها در پی دارد.علاوه این تبلیغات یک امر با ضرورت ویژه  در شرکت هایی با هدف موفقیت در تجارت است. تبلیغات به طور مستقیم بر سیاست مرتبط است. تبلیغات  نقشی تعیین کننده چه در بالا بردن فروش یک خمیر دندان و چه برای انتخاب یک نامزد سیاسی دارد و می تواند  نقش موثر در مسیر توسعه سیاسی کشور داشته باشد.

تبلیغ گسترده و علمی باعث می شود که کالای ایرانی در برابر رقیب خارجی بازار بیشتری پیدا کند و به فروش برسد و کارخانه دار با شکست مواجه نشود و جامعه نیز مواجه با جمعیت عظیم بیکاران نشود . نقش تبلیعات و آگهی در دنیای تجارت این است که خریدار و فروشنده را به هم نزدیک تر می کند و باعث ایجاد ارتباط شود. دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند که تبلیغات در مردم انگیزه های قابل ملاحظه ای در افزایش سطح زندگیآنها دارد وبه نوعی تبلیغات باعث بازگشت سرمایه و جاری شدن خون در رگ تولید و حیات اقتصادی کشور می شود دکتر علی اکبر فرهنگی استاد مدیریت و ارتباطات می گوید : «از تبلیغات می توان به خوبی برای اطلاع رسانی بازار گشایی و پاسخ دادن به نیازهای مصرف کنندگان استفاده کرد اما در عین حال باید از مصرف زدگی و مصرف گرایی لجام گسیخته پرهیز نموده و از تبلیغات برای استقرار شرایط انسانی و عقلانی و ایجاد روابط منطقی استفاده کرد»تبلیغات صنعت و حرفه ای است که اگر صحیح به آن پرداخته شود می تواند در ایجاد اشتغال نقش به سزایی را داشته باشد و مشاغل جدیدی را به وجود آورد .

داستان گویی در تبلیغات

یکی از اصطلاحاتی که طی سال‌های اخیر به صورت گسترده در حوزه‌های مختلف مدیریت و بازاریابی رواج پیدا کرده، بحث داستان‌گویی و Storytelling است.

بسیاری از ما با شنیدن واژه‌ی داستان‌گویی، به یاد روش قدیمی‌  همان داستان‌های مادربزرگ‌ها می‌افتیم؛ در حالی که بحث اصلی در کاربرد داستان در کسب و کار این است که دو اتفاق بیفتد: یکی اینکه به جای منطق (یا در کنار منطق) احساس مخاطب هم درگیر شود و دیگر اینکه او ترغیب شود پیامی را که دریافت کرده برای دیگران نقل و بازگو کند.

در تکنیک داستان گویی (Storytelling) برای تبلیغات، بسیار شبیه به ساختن یک فیلم کوتاه عمل می‌کنیم، با این تفاوت که داستان باید در عرض زمان کوتاهی، مثلاً حدود سی ثانیه شروع شود، پیگیری شود، پیام خودش را انتقال دهد و به پایان برسد. در این تکنیک بخش گفتاری بر روی تبلیغ خوانده می‌شود و بیننده گوینده متن را نخواهد دید، مثلاً برای تبلیغ رنگ آمیزی دیوارها با اسپری، می‌شود اعضای یک خانواده را نشان داد که مشغول رنگ زدن خانه خیلی بزرگ خودشان با رنگ و قلم‌مو هستند و خیلی خسته می‌شوند از این کار، سپس دوربین به سراغ خانه همسایه همین خانواده برود که  به سادگی و راحتی در حال اتمام رنگ آمیزی گاراژ است. در طی نمایش گوینده بر روی تصویر از فواید و نکات مثبت رنگ کردن با اسپری می‌گوید یا این مثال که از رسانه‌های خودمان در ایران پخش شده است. این مثال مربوط به استفاده از تکنیک داستان پردازی است.

در این تبلیغ جوانی با لباس‌های آغشته به رنگ مشاهده می‌شود که بر روی بوم نقاشی مشغول طراحی است، بر روی تصویر آهنگی با ریتم ملایم پخش می‌شود که نشان از کندی کار دارد، در ادامه در صحنه‌ای دیگر ما همان جوان را با اسپری رنگی می‌بینیم که در حال نقاشی همان طرح، اما این بار بر روی دیواری بسیار بزرگ است و البته ریتم موسیقی تند می‌شود که نشان از سرعت بالای کار با اسپری رنگ برند مربوطه دارد. به هر حال تکنیک داستان گویی در تبلیغات یکی از تکنیک‌هایی است که فراوان استفاده می‌شود و در بسیاری از مواقع به منظور نشان دادن برتری‌های محصول یا برند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

راه موفقیت در دنیای امروز استفاده صحیح و حساب شده از تبلیغات است. این صنعت در واقع روشی برای ترغیب مخاطب به خرید محصولات و پذیرش خدمات و ایده ها می باشد. اگر از آن به طور صحیح و استاندارد استفاده شود، نتیجه آن تبدیل مخاطب به مشتری می باشد. واضح است که افزایش مشتری نیز سبب سودآوری بیشتر و رونق اقتصاد می گردد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *